KURSPLAN
Organisering och ledning i socialt arbete, 7,5 högskolepoäng
Management in Social Work, 7.5 credits
Kursplan för studenter höst 2012
Kurskod: | HOLR21 |
Fastställd av: | Utbildningsrådet 2011-02-23 |
Reviderad av: | 2011-11-07 |
Gäller fr.o.m.: | 2011-11-07 |
Version: | 3 |
Utbildningsnivå: | Avancerad nivå |
Utbildningsområde: | Samhällsvetenskapliga området
|
Ämnesgrupp: | SS2
|
Fördjupning: | A1N
|
Huvudområde: | Socialt arbete |
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten, inom följande områden, kunna:
Kunskap och förståelse
- kritiskt granska och analysera olika teorier och begrepp av betydelse för ledarskap och organisering inom socialt arbete
- redogöra för och diskutera entreprenörskap och lärande organisationers betydelse för verksamhetsutveckling
- ingående redogöra för rådande arbetsrätts- och arbetsmiljölagstiftning och tydliggöra dess betydelse för individ och organisation.
Färdighet och förmåga
- formulera olika sätt att leda och organisera socialt arbete med fokus på ledarens roll genom att tillämpa teorier, modeller och begrepp
- analysera hur olika typer av ledning och organisering av socialt arbete möjliggör lärande och personlig utveckling för medarbetare.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- reflektera över eget behov av kunskap och kompetensutveckling med utgångspunkt i en lärande organisation.
Innehåll
Kursen behandlar:
- arbetsmotivationsteorier
- arbetspsykologiska begrepp
- ledarskapsteorier
- chefs- och arbetsledarroller
- klassiska och moderna organisationsteorier
- offentliga organisationers särdrag
- människobehandlande organisationer
- entreprenörskap
- arbetsmiljörätt och arbetsrätt
- organisering och ledning relaterat till verksamhet inom socialt arbete
Undervisningsformer
Kursen genomförs i form av campusförlagda föreläsningar, seminarier, praktiska övningar individuellt eller i grupp, handledning, gruppdiskussioner och fältstudier.
Förkunskapskrav
För tillträde till kursen krävs avslutade kurser om 150 hp inom socionomprogrammet (termin 1-5) samt genomgångna kurser Vetenskapsteori och forskningsmetodik med ämnesfördjupning, 15 hp och Socialt arbete, examensarbete, 15 hp alternativt socionomexamen inklusive examensarbete om 15 hp alternativt kandidatexamen i socialt arbete eller motsvarande kunskaper.
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.
Kursen examineras i form av en individuell muntlig examination vid seminarium samt en individuell skriftlig inlämningsuppgift som följs upp via opponentskap vid seminarium. Dessutom ingår granskning av annan students arbete.
Kursen examineras av lektor.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Examination | 7,5 hp | U/G/VG |
Kurslitteratur
Andersson, A., Edström, Ö., & Zanderin, L. (2011). Arbetsrätt. Malmö: Liber.
Coulshed, V., Mullender A., Jones D. N., & Thompson, N. (2006). Management in Social Work. Basingstoke: Palgrave Macmillan.
Morén, S., Blom, B., Lundgren, M., & Perlinski, M. (2010). Specialisering eller integration? En studie av socialarbetarens syn på arbetsvillkor och insatser i tre organisationsformer. Socialvetenskaplig tidskrift, 17(2), 189-208.
Thylefors, I. (2007). Ledarskap i Human Service organisationer. Stockholm: Natur och Kultur.
Wolvén, L-E. (2000). Att utveckla mänskliga resurser i organisationer. Lund: Studentlitteratur.
Vetenskapliga artiklar tillkommer.
Diarienummer
HHJ Dnr 918/2010 ad 2 (122).
Avdelningen för beteendevetenskap och socialt arbete.