KURSPLAN
Oral hälsa, teori och evidens inom beteendepåverkande metoder, 7,5 högskolepoäng
Oral Health and Behavior Change - Theory and Evidence-based Models, 7.5 credits
Kursplan för studenter höst 2018
Kurskod: | HOTR23 |
Fastställd av: | Utbildningsrådet 2012-11-05 |
Reviderad av: | Avdelningschef 2015-08-11 |
Gäller fr.o.m.: | 2015-08-17 |
Version: | 3 |
Diarienummer: | 2015/2597 (313) Avdelningen för naturvetenskap och biomedicin |
Utbildningsnivå: | Avancerad nivå |
Utbildningsområde: | Odontologiska området
|
Ämnesgrupp: | TO1
|
Fördjupning: | A1N
|
Huvudområde: | Oral hälsovetenskap |
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten, inom områdena nedan, kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för munhälsa utifrån ett livsvärldsperspektiv
- ingående redogöra för och analysera teorier, begrepp och modeller inom hälsopsykologi samt beteendemedicin med avseende på individers hälsobeteenden i relation till oral hälsa
- självständigt redogöra för vetenskapligt förankrade metoder för beteendeinriktad intervention vid prevention och behandling av tillstånd i mun och käkar.
Färdighet och förmåga
- identifiera likheter och skillnader mellan olika strategier för teoribyggnad
- kritiskt granska teoretiska referensramar relevanta för beteendeinriktad intervention vid prevention och behandling av tillstånd i mun och käkar
- bedöma teoriers och begrepps relevans i specifika situationer inom tandvården.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- värdera relevanta hälsopsykologiska samt beteendemedicinska teoriers, modellers och metoders tillämpbarhet inom tandvården
- kritiskt granska och värdera egna och andras insatser och identifiera vad som behöver förbättras och utvecklas när det gäller vetenskapligt arbetssätt och argumentationsförmåga.
Innehåll
Kursen behandlar:
- teorier och begrepp och modeller inom oral hälsovetenskap
- teorier och begrepp och modeller inom hälsopsykologi och beteendemedicin
- analys av begrepp
- granskning och sammanställning av evidens
- reflektion om implementering av metoder för beteendeinriktade interventioner
Undervisningsformer
Kursen ges som distanskurs via nätet med två träffar på campus.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt kandidatexamen i Oral hälsovetenskap eller Tandhygienistexamen, 180 hp, inklusive ett avslutat examensarbete om minst 15 hp eller motsvarande.
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen A, B, C, D, E, FX eller F.
Kursen examineras i form av
- en individuell skriftlig inlämningsuppgift
- en individuell värderings- och reflektionsrapport
Kursen examineras av lektor.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Examination | 7,5 hp | A/B/C/D/E/FX/F |
Kurslitteratur
Daly, B., Batchelor, P., Treasure, E.T., Watt, R. (2013). Essential Dental Public Health. Second ed. Oxford: University Press.
Hansson, Sherman, M., & Runesson U. (2011). Den lärande patienten. Lund: Studentlitteratur.
Holt, N., Bremner, A., Sutherland, E., Vliek, M., Passer, m., & Smith, R. (2012). Psychology. The science of mind and behaviour. London: McGraw-Hill.
Lopez,S.J., & Snyder C.R. (2009). The Oxford Handbook of Positive Psychology. Oxford: University Press.
Morrison, V., & Bennet, P. (2006). An Introduction to Health Psychology. Essex: Pearson education Limited.
Alternativt till Morrison, V., & Bennett, P
Ogden, J. (2007). Health Psychology. A textbook. Berkshire: Open University press.
Socialstyrelsen. (2011). Socialstyrelsens nationella riktlinjer för vuxentandvård 2011 - stöd för styrning och ledning. Stockholm: Socialstyrelsen. [Hämtad 2014-10-23]. http://www.socialstyrelsen.se/tandvardsriktlinjer/
Walker, L. , & Avant, K. (2011). Strategies for theory construction in nursing. New Jersey: Pearson Education Inc.
Senaste upplaga av kurslitteraturen skall användas.