KURSPLAN
Personcentrerad omvårdnad II, 15 högskolepoäng
Person-Centered Nursing II, 15 credits
Kursplan för studenter höst 2019
Kurskod: HP2K17
Fastställd av: Utbildningschef 2018-09-17
Reviderad av: Utbildningschef 2018-11-15
Gäller fr.o.m.: 2019-01-21
Version: 6
Diarienummer:Avdelningen för omvårdnad
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Vård
Ämnesgrupp: OM1
Fördjupning: G1F
Huvudområde: Omvårdnad

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska studenten, inom områdena nedan, kunna:

Kunskap och förståelse

Färdighet och förmåga

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Innehåll

- omvårdnadsprocessen och omvårdnadsdiagnoser
- personcentrerad omvårdnad utifrån individens grundläggande behov
- centrala begrepp inom omvårdnad
- lidande och trygghet
- etiska teorier och beslutsmodeller
- omvårdnadsorinterad kommunikation
- reflektionsprocessens tillämpning
- principer, metoder och tekniker i omvårdnad
- läkemedelshantering inklusive läkemedelsberäkning
- omvårdnadsdokumentation
- lagar och författningar relevanta till kursens innehåll

Undervisningsformer

Kursen genomförs i form av studiegruppsarbete, föreläsningar, seminarier, tillämpning i laborativ miljö och som verksamhetsförlagda studier med inkluderande seminarier.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt avslutade kurser om 30 hp inom sjuksköterskeprogrammet från år ett och har genomgått resterade kurser om 30 hp samt Hälsa och hälsofrämjande omvårdnad i ett livscykelperspektiv, 15 hp och Personcentrerad omvårdnad I, 15 hp (eller motsvarande kunskaper).

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen A, B, C, D, E, FX eller F.

Kursen examineras i form av skriftliga individuella tentamina, skriftlig individuell uppgift inklusive seminarium, skriftlig gruppuppgift inklusive seminarium samt praktisk tillämpning inklusive seminarier. Som underlag för examinationen ingår även bedömning i verksamhets-
förlagd utbildning (VFU).

Kursen examineras av universitetslektor.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Ind. skriftlig tentamen4 hpA/B/C/D/E/FX/F
Individuell skriftlig tentamen, läkemedelsberäkning0,5 hpU/G
Skriftlig individuell uppgift inkl. seminarium1 hpU/G
Skriftlig gruppuppgift inkl. seminarium1 hpU/G
Praktisk tillämpning inkl. seminarier1 hpU/G
Verksamhetsförlagd utbildning7,5 hpU/G/VG

Övrigt

Verksamhetsförlagd utbildning genomförs enligt Peer-Learning. 175 timmar ska vara jämnt fördelade över VFU-perioden.

Tillfälligt avbrytande av verksamhetsförlagda studier
Hälsohögskolan får avbryta en students medverkan i verksamhetsförlagd utbildning eller annan praktisk verksamhet under pågående kurs om en student visar grov olämplighet/oskicklighet när hen tillämpat sina färdigheter på människor. En student vars verksamhetsförlagda utbildning eller annan praktisk verksamhet har avbrutits på grund av grov olämplighet/
oskicklighet får inte delta i kursen på nytt innan kursansvarig eller examinator har kontrollerat och godkänt att studenten har de kunskaper och färdigheter som behövs. I samband med beslut om avbrytande ska i beslutet anges på vilka grunder avbrottet är baserat. Efter beslutet ska även en individuell plan fastställas för studenten i vilken ska framgå vilka kunskaps- och färdighetsbrister som finns, vilket stöd studenten kan räkna med, hur kontrollen ska gå till, när den första kontrollen ska äga rum och när eventuella nya kontroller får äga rum.

Begränsningar av antalet tillfällen för verksamhetsförlagd utbildning
Avbrott på VFU eller annan klinisk/praktisk verksamhet på grund av grov oskicklighet räknas som ett underkänt tillfälle. Student som bedöms underkänd på tre VFU placeringar i samma kurs måste avbryta sina studier i den aktuella utbildningen. En student som blivit underkänd tre gånger på VFU ska erbjudas samtal med studievägledare.

Kurslitteratur

Almås, H. (Red.). (2010). Klinisk omvårdnad 1. Stockholm: Liber AB.

Almås, H. (Red.). (2010). Klinisk omvårdnad 2. Stockholm: Liber AB.

Arman, M., Dahlberg, K., Ekebergh, M., Rytterström, P., & Ranheim, A. (Red.). (2015).
Teoretiska grunder för vårdande. Stockholm: Liber.

Berglund, M., & Ekebergh, M. (Red.). (2015). Reflektion i lärande och vård. Lund: Studentlitteratur.

Boman, L. & Wikström, L. (2014). Medicinsk teknik Teori, planering och genomförande. Lund: Studentlitteratur

Edberg, A-K., & Wijk H. (2014). Omvårdnadens grunder – Hälsa och ohälsa. Lund: Studentlitteratur.

Ehrenberg, A., & Wallin L. (2014). Omvårdnadens grunder - Ansvar och utveckling. Lund: Studentlitteratur.

Ekman, I., (Red.). (2014). Personcentrering i hälso- och sjukvård: från filosofi till praktik. Stockholm: Liber.

Friberg, F., & Öhlén J. (2014). Omvårdnadens grunder – Perspektiv och förhållningssätt. Lund: Studentlitteratur.

Hagren, B. (2016). Läkemedelsräkning med interaktiva övningsuppgifter. Lund: Studentlitteratur

Kirkevold, M. (2000). Omvårdnadsteorier: analys och utvärdering. Lund: Studentlitteratur.

Sandman, L. & Kjellström, S. (2013). Etikboken Etik för vårdande yrken. Lund: Studentlitteratur.

Svensk sjuksköterskeförening. 2017. Kompetensbeskrivning för legitimerad sjuksköterska. [Hämtad 2017-09-08] www.swenurse.se/globalassets/01-svensk-sjukskoterskeforening/publikationer-svensk-sjukskoterskeforening/kompetensbeskrivningar-publikationer/kompetensbeskrivning-legitimerad-sjukskoterska-2017-for-webb.pdf

Wiklund Gustin, L., & Bergbom, I. (Red.). (2017). Vårdvetenskapliga begrepp i teori och praktik. Lund: Studentlitteratur.

Senaste upplagan av kurslitteraturen ska användas.

Tillkommer lagar och författningar.

Tillkommer vetenskapliga artiklar.