KURSPLAN
Psykologiska perspektiv i socialt arbete, 7,5 högskolepoäng
Psychological Perspectives in Social Work, 7.5 credits
Kursplan för studenter höst 2020
Kurskod: | HPAK10 |
Fastställd av: | Utbildningsrådet 2019-01-29 |
Gäller fr.o.m.: | 2020-01-20 |
Version: | 1 |
Diarienummer: | Avdelningen för socialt arbete |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Vård
|
Ämnesgrupp: | SS2
|
Fördjupning: | G1F
|
Huvudområde: | Socialt arbete |
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten, inom områdena nedan, kunna:
Kunskap och förståelse
- beskriva och kritiskt reflektera över relationen mellan individers sociala situation, levnads- och samhällsvillkor samt fysisk och psykisk hälsa i relation till psykologiska teorier och begrepp
- redogöra för grundläggande utvecklingspsykologiska teorier och begrepp för förståelse av människan och hens beteende i ett livsloppsperspektiv
- redogöra för vetenskaplig metod i ett psykologisammanhang.
Färdighet och förmåga
- identifiera och diskutera hur individens tankar, känslor och beteenden samspelar med varandra och med den sociala omgivningen
- identifiera mänskliga reaktioner på svårigheter i livet och förklara dessa med psykologiska teorier och begrepp som grund för professionellt bemötande
- genomföra datainsamling baserad på vetenskaplig metodik med fokus på enkätkonstruktion.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- diskutera professionellt förhållningssätt i mötet med människor i utsatta situationer.
Innehåll
- psykologisk metod och forskning
- utvecklingspsykologi, utvecklingsekologi
- själv- och affektreglering
- utvecklingsavvikelser
- risk- och skyddsfaktorer
- anknytning och mentalisering
- förhållningssätt och bemötande i yrkesrollen som socionom
- vetenskaplig metod
- enkätkonstruktion
Undervisningsformer
Kursen genomförs i form av föreläsningar, seminarier samt fältstudier.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt genomgångna kurser om 30 hp i socialt arbete (eller motsvarande kunskaper).
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.
Kursen examineras i form av skriftlig individuell tentamen, muntliga och skriftliga uppgifter enskilt och i grupp samt fältstudier.
Kursen examineras av universitetslektor.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Skriftlig tentamen | 4,5 hp | U/G/VG |
Skriftliga inlämningsuppgifter | 2 hp | U/G |
Fältstudieuppgift | 1 hp | U/G |
Övrigt
Närvarobestämmesler
Obligatorisk närvaro vid fältstudier.
Kurslitteratur
Bryman, A. (2016). Samhällsvetenskapliga metoder. Stockholm: Liber.
Gren, M. (2010). Blyga och ängsliga barn (rapport nr 2010-3-9). Hämtat från
www.socialstyrelsen.se/publikationer2010/2010-3-9
Hart, S., & Schwartz, R. (2010). Från interaktion till relation; om anknytningsteori. Stockholm: Liber.
Hilte, M. (2014). Mindfulness i socialt arbete. Stockholm: Liber AB.
Hultén, A. (2010). Ledsna barn (rapport nr 2010-3-7). Hämtat från
http:www.socialstyrelsen.se/publikationer2010/2010-3-7
Hwang, P., & Nilsson, B. (2011). Utvecklingspsykologi. Stockholm: Natur och Kultur.
Janson, S. (2010). Barn som utsätts för fysiska övergrepp (rapport nr 2010-3-10). Hämtat från http:www.socialstyrelsen.se/publikationer2010/2010-3-10
Kadesjö, B (2010). Barn som utmanar- barn med ADHD och andra beteendeproblem. (Rapport nr: 2010-3-6). Hämtat från www.socialstyrelsen.se/publikationer2010/2010-3-6
Karlsson, L. (2017). Psykologins grunder. Lund: Studentlitteratur.
Lennéer Axelson, B. (2010). Förluster: om sorg och livsomställning. Stockholm: Natur och Kultur.
Mörk, E., Sjögren, A., & Svaleryd, H. (2014). Hellre rik och frisk - Om familjebakgrund och barns hälsa. Stockholm: SNS förlag. Hämtad från www.sns.se/sites/default/files/hellre-rikoch-frisk-inlaga-rev.pdf
Nordin-Olson, E. (2010). Barn som tänker annorlunda - barn med autism, Aspergers syndrom och andra autismspektrumtillstånd//. 2010-3-8. Stockholm: Socialstyrelsen. Hämtad från www.socialstyrelsen.se/publikationer2010/2010-3-8
Övrig litteratur upp till 100 sidor ingår.
Senaste upplaga av kurslitteraturen ska användas.