KURSPLAN
Psykologiska perspektiv i socialt arbete, 7,5 högskolepoäng
Psychological Perspectives in Social Work, 7.5 credits
Kursplan för studenter vår 2025
Kurskod: | HPAK12 |
Fastställd av: | Utbildningsrådet 2021-09-28 |
Reviderad av: | Utbildningschef 2023-02-06 |
Gäller fr.o.m.: | 2023-08-28 |
Version: | 2 |
Diarienummer: | Avdelningen för socialt arbete |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Vård
|
Ämnesgrupp: | SS2
|
Fördjupning: | G1F
|
Huvudområde: | Socialt arbete |
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten, inom områdena nedan, kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för grundläggande utvecklingspsykologiska teorier och begrepp för förståelse av människan och hens beteende i ett livsloppsperspektiv.
Färdighet och förmåga
- beskriva och kritiskt reflektera över relationen mellan individers sociala situation, levnads- och samhällsvillkor samt psykiska hälsa ur ett utvecklingsekologiskt perspektiv med beaktande av internationella aspekter
- identifiera och diskutera hur individens tankar, känslor och beteenden samspelar med varandra och med den sociala omgivningen
- identifiera mänskliga reaktioner på svårigheter i livet och förklara dessa med psykologiska teorier och begrepp som grund för professionellt bemötande
- genomföra datainsamling via enkät och redovisa statistiska resultat av insamlad data.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- reflektera över professionellt förhållningssätt vid mötet med människor i utsatta situationer.
Innehåll
- psykologisk metod och forskning
- utvecklingspsykologi, utvecklingsekologi
- själv- och affektreglering
- utvecklingsavvikelser
- risk- och skyddsfaktorer
- anknytning och mentalisering
- förhållningssätt och bemötande i yrkesrollen som socionom
- kvantitativ vetenskaplig metod
- enkätkonstruktion
Undervisningsformer
Kursen genomförs i form av föreläsningar, seminarier samt fältstudie.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt genomgångna kurser i Socialt arbete, profession och kunskapsområde 15 hp, Socialt arbete, social- och välfärdspolitik 7,5 hp samt Grundläggande psykologi för socionomer 7,5 hp (eller motsvarande kunskaper).
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.
Kursen examineras i form av skriftlig individuell tentamen, muntliga och skriftliga uppgifter enskilt och i grupp samt fältstudie.
Kursen examineras av universitetslektor.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Individuell skriftlig hemtentamen | 4,5 hp | U/G/VG |
Skriftliga inlämningsuppgifter inklusive muntliga redovisningar | 2 hp | U/G |
Fältstudieuppgift | 1 hp | U/G |
Övrigt
Närvarobestämmesler
Obligatorisk närvaro vid fältstudie.
Kurslitteratur
Bryman, A. (2018). Samhällsvetenskapliga metoder. Liber.
Gren, M. (2010). Blyga och ängsliga barn (rapport nr 2010-3-9). Hämtat från
www.socialstyrelsen.se/publikationer2010/2010-3-9
Hart, S., & Schwartz, R. (2010). Från interaktion till relation; om anknytningsteori. Liber.
Hilte, M. (2014). Mindfulness i socialt arbete. Liber AB.
Holt, N., Bremner, A., Sutherland, E., Vliek, M., Passer, M., & Smith, R. (2019). Psychology. The Science of mind and behaviour. McGraw-Hill.
Hultén, A. (2010). Ledsna barn (rapport nr 2010-3-7). Hämtat från
http:www.socialstyrelsen.se/publikationer2010/2010-3-7
Hwang, P., & Nilsson, B. (2019). Utvecklingspsykologi. Natur och Kultur.
Janson, S. (2010). Barn som utsätts för fysiska övergrepp (rapport nr 2010-3-10). Hämtat från http:www.socialstyrelsen.se/publikationer2010/2010-3-10
Kadesjö, B (2010). Barn som utmanar- barn med ADHD och andra beteendeproblem. (Rapport nr: 2010-3-6). Hämtat från www.socialstyrelsen.se/publikationer2010/2010-3-6
Lennéer Axelson, B. (2010). Förluster: om sorg och livsomställning. Natur och Kultur.
Mörk, E., Sjögren, A., & Svaleryd, H. (2014). Hellre rik och frisk - Om familjebakgrund och barns hälsa. Stockholm: SNS förlag. Hämtad från www.sns.se/sites/default/files/hellre-rikoch-frisk-inlaga-rev.pdf
Nordin-Olson, E. (2010). Barn som tänker annorlunda - barn med autism, Aspergers syndrom och andra autismspektrumtillstånd//. 2010-3-8. Stockholm: Socialstyrelsen. Hämtad från www.socialstyrelsen.se/publikationer2010/2010-3-8
Övrig litteratur upp till 100 sidor ingår.
Senaste upplaga av kurslitteraturen ska användas.