KURSPLAN
Patientens/brukarens och anhörigas perspektiv, 5 högskolepoäng
User perspectives - Patient, Client and Family, 5 credits
Kursplan för studenter höst 2019
Kurskod: HPBR27
Fastställd av: Utbildningsrådet 2016-10-17
Gäller fr.o.m.: 2017-10-16
Version: 1
Diarienummer:2016/4035 (313) Jönköping Academy
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Utbildningsområde: Vård
Ämnesgrupp: HS1
Fördjupning: A1N
Huvudområde: Kvalitetsförbättring och ledarskap inom hälsa och välfärd

Lärandemål

Studenten ska efter genomgången kurs inom följande områden kunna:

Kunskap och förståelse

Färdighet och förmåga

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Innehåll

- strategier och metoder för patient-/brukar- och anhörigorienterat förbättringsarbete, såsom co-design; co-creation, co-production och co-evaluation
- innebörder av patient-/brukare- och anhörigperspektiv i vård och omsorg och hur detta förändrats över tid
- personcentrerad vård/omsorg och dess etik och människosyn
- bemötande, kommunikation och ledarskap inom vård och omsorg
- vetenskapliga metoder för att belysa patient/brukar- och anhörigperspektivet

Undervisningsformer

Kursen genomförs i form av nätbaserad undervisning med campusförlagda tillfällen. Undervisningen genomförs i form av föreläsningar, seminarier och reflekterande diskussioner.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

För tillträde till kursen krävs kandidatexamen eller yrkesexamen om 180 hp i en utbildning inom medicin, vård, teknik eller samhälls-/beteendevetenskap eller motsvarande. Dessutom krävs två års arbetslivserfarenhet.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Kursen examineras i form av individuella inlämningsuppgifter och deltagande i nätbaserad diskussion.
Kursen examineras av universitetslektor.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Examination5 hpU/G/VG

Övrigt

Närvarobestämmelser
Obligatorisk närvaro vid gruppdiskussioner via nätet.

Kurslitteratur

Bates, P., & Roberts, G. (2009). Bringing user experience to Healthcare Improvement. Oxon, UK: Radcliff publishing LtD.

Ekman, I. (Red). (2014.) Personcentrering inom hälso- och sjukvård. Från filosofi till praktik. Stockholm: Liber.

Sandman, L., & Kjellström, S. (2013). Etikboken. Etik för vårdande yrken. Lund:Studentlitteratur.

Senaste upplagan av kurslitteraturen ska användas.
Tillkommer vetenskapliga artiklar och lagtext.