KURSPLAN
Patientens/brukarens och anhörigas perspektiv, 5 högskolepoäng
User perspectives - Patient, Client and Family, 5 credits
Kursplan för studenter höst 2022
Kurskod: | HPBR27 |
Fastställd av: | Utbildningsrådet 2016-10-17 |
Reviderad av: | Avdelningschef 2022-07-04 |
Gäller fr.o.m.: | 2022-08-29 |
Version: | 3 |
Utbildningsnivå: | Avancerad nivå |
Utbildningsområde: | Vård
|
Ämnesgrupp: | HS1
|
Fördjupning: | A1N
|
Huvudområde: | Kvalitetsförbättring och ledarskap inom hälsa och välfärd |
Lärandemål
Studenten ska efter genomgången kurs inom följande områden kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för co-design och dess ursprung
- kritiskt analysera vad patient/brukarcentrerad vård/omsorg innebär i teori och praktik
- beskriva och jämföra metoder för förbättringsarbete och kvalitativ forskning för att studera patient/brukarperspektivet
- kritiskt analysera ledarskapets betydelse för hur lagar och andra styrande dokument säkerställer att patient-/brukar- och anhörigperspektivet implementeras i vård- och omsorgsverksamhet.
Färdighet och förmåga
- tillämpa co-design-strategier för att tillvarata patienters/brukares och anhörigas erfarenheter vid förbättringsarbeten inom vård och omsorg
- genomföra en kvalitativ studie med fokus på patienters/brukares erfarenheter
- vid utformandet av förbättringsplaner för vård/omsorg grunda dessa på patienters/brukares och anhörigas erfarenheter, krav och förväntningar
- argumentera och analysera bemötandets och etikens betydelse i mötet med patienter/brukare och anhöriga.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- föra reflekterande samtal kring sin egen och andras värdegrund i relation till samhällets krav och förväntningar från patienter/brukare och anhöriga
- visa ett etiskt förhållningssätt genom förståelse och respekt för andras argument
- reflektera kring patientens/brukarens och anhörigas roll, förväntningar och krav på vård och omsorg.
Innehåll
- strategier och metoder för patient-/brukar- och anhörigorienterat förbättringsarbete, såsom co-design; co-creation, co-production och co-evaluation
- innebörder av patient-/brukare- och anhörigperspektiv i vård och omsorg och hur detta förändrats över tid
- personcentrerad vård/omsorg och dess etik och människosyn
- bemötande, kommunikation och ledarskap inom vård och omsorg
- vetenskapliga metoder för att belysa patient/brukar- och anhörigperspektivet
Undervisningsformer
Kursen genomförs i form av nätbaserad undervisning med campusförlagda tillfällen. Undervisningen genomförs i form av föreläsningar, seminarier och reflekterande diskussioner.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
För tillträde till kursen krävs kandidatexamen eller yrkesexamen om 180 hp i en utbildning inom medicin, vård, teknik eller samhälls-/beteendevetenskap eller motsvarande. Dessutom krävs två års arbetslivserfarenhet.
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.
Kursen examineras i form av individuella inlämningsuppgifter och deltagande i nätbaserad diskussion.
Kursen examineras av universitetslektor.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Examination | 5 hp | U/G/VG |
Övrigt
Närvarobestämmelser
Obligatorisk närvaro vid gruppdiskussioner via nätet.
Kurslitteratur
Bates, P., & Roberts, G. (2009). Bringing user experience to Healthcare Improvement. Radcliff publishing LtD.
Bradsen, T., Steen, T., & Verschuere, B. (red). (2018). Co-production and co-creation engaging citizens in public services. Taylor & Francis.
Eldh, A-C. (Red.) (2018). Patientdelaktighet och brukarmedverkan. Studentlitteratur.
Henricson, M. (red). (2017). Vetenskaplig teori och metod; från idé till examination inom omvårdnad. Studentlitteratur.
Senaste upplagan av kurslitteraturen ska användas.
Tillkommer vetenskapliga artiklar och lagtext.