KURSPLAN
Professionell omvårdnad - sviktande hälsa, klinik och evidens, 30 högskolepoäng
Professional Nursing - Failing Health, Clinic and Evidence, 30 credits
Kursplan för studenter höst 2025
Kurskod: | HPEN15 |
Fastställd av: | Utbildningsrådet 2024-08-27 |
Gäller fr.o.m.: | 2025-01-20 |
Version: | 1 |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Vård
|
Ämnesgrupp: | OM1
|
Fördjupning: | G2F
|
Huvudområde: | Omvårdnad |
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten, inom områden nedan, kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för patofysiologi relaterat till symtom, diagnostik och behandling, inklusive farmakologi, vid specifika sjukdomstillstånd
- beskriva och förklara farmakodynamiska och farmakokinetiska grundbegrepp samt läkemedelsinteraktioner och biverkningar
- redogöra för omvårdnad hos patienter med sviktande hälsa
- redogöra för hur omvårdnad kan dokumenteras och förbättras med stöd av informationsteknologi.
Färdighet och förmåga
- utföra läkemedelsberäkningar och självständigt söka information om läkemedel
- hantera läkemedel på ett patientsäkert sätt samt kunna informera om läkemedlens effekter och biverkningar
- under handledning administrera läkemedel enligt gällande författningar
- identifiera och analysera behov av omvårdnad samt upprätta och genomföra samskapad omvårdsplan i samband med sviktande hälsa
- tillämpa omvårdnad med syfte att lindra lidande hos patient med sviktande hälsa och dess närstående
- kommunicera med och undervisa patienter med sviktande hälsa i syfte att främja hälsa och lindra lidande
- visa sådan lämplighet i professionskunskaper så att ingen persons hälsa eller säkerhet riskeras
- identifiera det egna behovet av ytterligare färdighet och kunskap.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- självständigt värdera information om läkemedel
- reflektera över den samskapande omvårdnadens roll för att förebygga och lindra symtom av sviktande hälsa och behandling
- reflektera över konsensusbegreppen i förhållande till sviktande hälsa
- reflektera över egna värderingar och förhållningssätt såväl som vårdmiljö, i mötet med patient med sviktande hälsa och dess närstående.
Innehåll
Läkemedelsberäkning;
- enhetsomvandling
- läkemedelsberäkning i samband med tablett, flytande läkemedel, injektion, kräm och salva
- läkemedelsberäkning vid syrgas, spädning och infusion
- rimlighetsbedömning och omvårdnad i samband med läkemedelsberäkning, administrering och behandling
Allmän farmakologi;
- farmakodynamik
- farmakokinetik
- interaktioner och biverkningar
Patofysiologi, diagnostik, behandling/farmakoterapi och omvårdnad vid sviktande fysisk hälsa inom följande områden;
- blodsjukdomar
- endokrina systemet
- gynekologi och obstetrik
- kardiovaskulära systemet
- mag-tarmsystemet
- nervsystemet
- njurar och urinvägar
- respirationssystemet
- rörelseapparaten
- smärta
- tumörsjukdomar
- vätskebalansen och syra-basbalans
- bedömning av patient
- dokumentation i samband med omvårdnad
- klinisk utbildning
- pre- och postoperativ omvårdnad
Undervisningsformer
Kursen genomförs i form av studentaktivt lärande genom självstudier, föreläsningar, studieuppgifter, seminarier och klinisk utbildning innefattande tillämpningsövningar på kliniskt träningscenter (KTC) under handledning av sjuksköterska samt verksamhetsförlagd utbildning (VFU).
Kursens omfattning förutsätter att studenten avsätter i genomsnitt 40 timmar/vecka för självstudier och obligatoriska moment. Klinisk utbildning, inkluderat förberedelser och VFU, omfattar ca 413 timmar. Totalt 800 timmar.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt avslutade kurser inom sjuksköterskeprogrammets termin 1 eller motsvarande kunskaper. Vidare krävs genomgångna kurser i termin 2 inom sjuksköterskeprogrammet eller motsvarande kunskaper.
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen A, B, C, D, E, FX eller F.
Kursen examineras i form av skriftliga individuella tentamina, seminarier och klinisk utbildning vilket inkluderar VFU samt examination av praktisk tillämpning.
En erbjuden placering för VFU räknas som ett förbrukat tillfälle för detta examinationsmoment och betygssätts U/G oavsett studentens deltagande om inte särskilda skäl föreligger. Även en avbruten VFU räknas som ett förbrukat tillfälle om inte särskilda skäl föreligger. Antalet examinationstillfällen för VFU är begränsat (se stycket om begränsningar av antalet tillfällen för verksamhetsförlagd utbildning).
Vid icke godkänt betyg på VFU hänvisas student till att genomföra denna VFU nästa gång kursen ges inom det ordinarie kursutbudet.
Kursen examineras av adjunkt.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Skriftlig individuell tentamen läkemedelsberäkning 1 | 0,5 hp | U/G |
Skriftlig individuell tentamen allmän farmakologi | 2,5 hp | U/G |
Skriftlig individuell tentamen sjukdomslära och farmakoterapi 1 | 4 hp | A/B/C/D/E/FX/F |
Skriftlig individuell tentamen sjukdomslära och farmakoterapi 2 | 4 hp | A/B/C/D/E/FX/F |
Skriftlig individuell tentamen läkemedelsberäkning 2 | 0,5 hp | U/G |
Seminarier | 3 hp | U/G |
Klinisk utbildning | 15,5 hp | U/G |
Övrigt
Tillfälligt avbrytande av verksamhetsförlagda studier (VFU)
Hälsohögskolan får avbryta en students medverkan i verksamhetsförlagd utbildning eller annan praktisk verksamhet under pågående kurs om en student visar grov olämplighet/oskicklighet när hen tillämpat sina färdigheter på människor. En student vars verksamhetsförlagda utbildning eller annan praktisk verksamhet har avbrutits på grund av grov olämplighet/oskicklighet får inte delta i kursen på nytt innan kursansvarig eller examinator har kontrollerat och godkänt att studenten har de kunskaper och färdigheter som behövs. I samband med beslut om avbrytande ska i beslutet anges på vilka grunder avbrottet är baserat. Efter beslutet ska även en individuell plan fastställas för studenten i vilken ska framgå vilka kunskaps- och färdighetsbrister som finns, vilket stöd studenten kan räkna med, hur kontrollen ska gå till, när den första kontrollen ska äga rum och när eventuella nya kontroller får äga rum.
Begränsningar av antalet tillfällen för verksamhetsförlagd utbildning
Avbrott på VFU eller annan klinisk/praktisk verksamhet på grund av grov oskicklighet räknas som ett underkänt tillfälle. Student som bedöms underkänd på tre VFU placeringar i samma kurs måste avbryta sina studier i den aktuella utbildningen. En student som blivit underkänd tre gånger på VFU ska erbjudas samtal med studievägledare.
Kurslitteratur
Andersson, R., Regnér, S., & Rogmark, C. (red.) (2021). Kirurgiska sjukdomar. (Tredje upplagan). Studentlitteratur.
Björkman, E., & Hagberg, M. (2023). Läkemedelsräkning för sjuksköterskor. (Sjätte upplagan). Studentlitteratur.
Boman, L., & Wikström, C. (2019). Medicinsk teknik. Teori, planering och genomförande.
Studentlitteratur.
Borgfeldt, C., Sjöblom, I., Strevens, H., & Wangel, A. (2019). Obstetrik och gynekologi: för sjuksköterskor. (Femte upplagan). Studentlitteratur.
Edberg, A., & Wijk, H. (red.) (2019). Omvårdnadens grunder Hälsa och ohälsa. (Tredje upplagan). Studentlitteratur.
Ehrenberg, A., & Wallin, L. (red.) (2019). Omvårdnadens grunder Ansvar och utveckling. (Tredje upplagan). Studentlitteratur.
Ekwall, A., & Flint, C. (red.) (2024). Akut bedömning och initial behandling: strukturerat omhändertagande. (Första upplagan). Studentlitteratur.
Ericson, T., & Lind, M. (red.) (2020). Medicinska sjukdomar. (Femte upplagan). Studentlitteratur.
Friberg, F., & Öhlén, J. (red.) (2019). Omvårdnadens grunder Perspektiv och förhållningssätt. (Tredje upplagan). Studentlitteratur.
Henriksson, O., & Lennermark, I. (2017). Värt att veta om vätskebalans: lärobok om vatten-, elektrolyt- och syra-basbalans. (Femte upplagan). Studentlitteratur.
Nordeng, H., & Spigset, O. (red.) (2020). Farmakologi och läkemedelsanvändning. (Tredje upplagan). Studentlitteratur.
Senaste upplaga av kurslitteraturen ska användas.
Vetenskapliga artiklar samt annat material tillkommer.