KURSPLAN
Personcentrerad omvårdnad, vårdande förhållningssätt och kommunikation, 7,5 högskolepoäng
Person-Centered Care, Caring Approach and Communication, 7.5 credits
Kursplan för studenter vår 2019
Kurskod: | HPFK18 |
Fastställd av: | Utbildningschef 2017-09-26 |
Gäller fr.o.m.: | 2018-01-22 |
Version: | 1 |
Diarienummer: | 2017/3658 (313) Avdelningen för omvårdnad |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Vård
|
Ämnesgrupp: | OM1
|
Fördjupning: | G1F
|
Huvudområde: | Omvårdnad |
Lärandemål
Efter genomgången kurs skall studenten, inom områdena nedan, kunna:
Kunskap och förståelse
- Beskriva innebörden av och förutsättningar för ett vårdande förhållningssätt och kommunikation i den samskapande omvårdnaden
- Beskriva principer för verbal och icke-verbal kommunikation
Färdighet och förmåga
- Tillämpa och reflektera över konsensusbegreppen i förhållande till vårdande förhållningssätt, kommunikation samt till patienten och närståendes perspektiv
- Tillämpa ett vårdande förhållningssätt samt visa på kommunikativa färdigheter i det vårdande samtalet samt i praktiska moment i syfte att stödja och stärka hälsa och lindra lidande
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- Visa förståelse för vad det kan innebära att vara patient utifrån patientens eget perspektiv
- Visa på ett vårdande förhållningssätt i mötet med patient och närstående samt kritiskt granska egna såväl som allmänna attityder och värderingar liksom betydelsen av att vara närvarande i mötet med patient och närstående
- Reflektera över den egna betydelsen i mötet med patient och närstående
- Reflektera över hur språk, kultur, makt och genus påverkar kommunikationen och mötet med människor
Innehåll
- Vårdande förhållningssätt
- Vårdande samtal
- Kommunikation
- Personcentrerad omvårdnad
- Samskapande omvårdnad
- Attityder
- Värderingar
- Kritiskt reflekterande förhållningssätt
Undervisningsformer
Kursen genomförs i form av föreläsningar, seminarier, tillämpningsövningar på kliniskt träningscenter (KTC).
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt avslutade kurser om 30 hp inom omvårdnad inkl. Vetenskaplig grundkurs 7,5 hp, Introduktion till omvårdnad, 7,5 hp, Personcentrerad omvårdnad I, 15 hp, eller motsvarande samt genomgången kurs Personcentrerad omvårdnad II, 15 hp (eller motsvarande kunskaper) (eller motsvarande kunskaper).
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen A, B, C, D, E, FX eller F.
Kursen bedöms med betygen A, B, C, D, E, FX eller F. Kursen examineras i form av individuell skriftlig tentamen, praktiskt prov, seminarier, inlämningsuppgifter och tillämpningsövningar. Kursen examineras av lektor.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Individuell skriftlig tentamen | 2 hp | A/B/C/D/E/FX/F |
Praktiskt prov | 1 hp | A/B/C/D/E/FX/F |
Seminarier | 1,5 hp | U/G |
Inlämningsuppgift | 0,5 hp | U/G |
Tillämpsövningar | 2,5 hp | U/G |
Övrigt
Verksamhetsintegrerat lärande, VIL-moment, utgör 3,5 hp av kursens totala 7,5 hp.
Kurslitteratur
Arman, M., Dahlberg, K., & Ekebergh, M. (Red.). (2015). Teoretiska grunder för vårdande. Stockholm: Liber.
Balzer Riley, J. (2017). Communication in Nursing (8th ed.). St. Louis: Elsevier.
Raphael-Grimm, T. (2015). The Art of Communication in Nursing and Health Care. New York: Springer publishing company.
Sherwood,G., & Barnsteiner, J.(2013).Kvalitet och säkerhet inom omvårdnad: Sex grundläggande kärnkompetenser. Lund: Studentlitteratur.
Wiklund Gustin, L., & Bergbom, I. (Red.). (2017). Vårdvetenskapliga begrepp i teori och praktik. Lund: Studentlitteratur.
Senaste upplaga av kurslitteraturen skall användas.
Vetenskapliga artiklar tillkommer.