KURSPLAN
Personcentrerad omvårdnad, vårdande förhållningssätt och kommunikation, 7,5 högskolepoäng
Person-centered Care, Caring Approach and Communication, 7.5 credits
Kursplan för studenter vår 2021
Kurskod: | HPFK19 |
Fastställd av: | Utbildningsrådet 2018-02-06 |
Reviderad av: | Avdelningschef 2019-05-15 |
Gäller fr.o.m.: | 2019-09-30 |
Version: | 3 |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Vård
|
Ämnesgrupp: | OM1
|
Fördjupning: | G1F
|
Huvudområde: | Omvårdnad |
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten, inom områdena nedan, kunna:
Kunskap och förståelse
- beskriva innebörden av och förutsättningar för ett vårdande förhållningssätt och kommunikation i den samskapande omvårdnaden
- beskriva principer för verbal och icke-verbal kommunikation
Färdighet och förmåga
- tillämpa och reflektera över konsensusbegreppen i förhållande till vårdande förhållningssätt, kommunikation, patienten och närståendes perspektiv
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- visa på ett vårdande förhållningssätt i mötet med patient och närstående samt reflektera över betydelsen av egna attityder och värderingar i mötet
- reflektera över hur språk, kultur, makt och genus påverkar kommunikationen och mötet med människor
Innehåll
- personcentrerad omvårdnad
- samskapande omvårdnad
- vårdande förhållningssätt
- vårdande samtal
- kommunikation
- nedsatt kommunikationsförmåga och alternativa kommunikationsstrategier
- attityder och värderingar
- kritiskt förhållningssätt
Undervisningsformer
Kursen genomförs i form av föreläsningar, seminarier, studieuppgifter, tillämpningsövningar samt filminspelning.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt genomgångna kurser i Omvårdnad – profession, ämne och vetenskap, 15 hp, Människans fysiologi och anatomi för sjuksköterskor 7,5 hp, Tillämpad fysiologi och anatomi inom praktisk omvårdnad, 3 hp samt Psykologi för sjuksköterskor 4,5 hp (eller motsvarande kunskaper).
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen A, B, C, D, E, FX eller F.
Kursen examineras i form av individuell skriftlig tentamen, seminarier, praktisk tillämpning samt inlämningsuppgifter.
Kursen examineras av universitetslektor.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Individuell skriftlig tentamen | 3 hp | A/B/C/D/E/FX/F |
Seminarier | 2 hp | U/G |
Praktisk tillämpning | 1,5 hp | U/G |
Inlämningsuppgifter | 1 hp | U/G |
Övrigt
Verksamhetsintegrerat lärande (VIL) KTC utgör 1,5 hp av kursens totala 7,5 hp.
Kurslitteratur
Arman, M., Dahlberg, K., & Ekebergh, M. (Red.). (2015). Teoretiska grunder för vårdande. Stockholm: Liber.
Balzer Riley, J. (2017). Communication in Nursing. St. Louis: Elsevier
Dahlberg, K. & Ekman, I., (Red). (2017). Vägen till patientens värld och personcentrerad vård. Att bli lyssnad på och förstådd. Stockholm: Liber
Sherwood, G., & Barnsteiner, J. (2013). Kvalitet och säkerhet inom omvårdnad: Sex grundläggande kärnkompetenser. Lund: Studentlitteratur.
Wiklund Gustin, L., & Bergbom, I. (Red.). (2017). Vårdvetenskapliga begrepp i teori och praktik. Lund: Studentlitteratur.
Senaste upplaga av kurslitteraturen ska användas.
Vetenskapliga artiklar samt annat material tillkommer.