KURSPLAN
Personcentrerad omvårdnad, vårdande förhållningssätt och kommunikation, 7,5 högskolepoäng
Person-centered Care, Caring Approach and Communication, 7.5 credits
Kursplan för studenter höst 2023
Kurskod: | HPFK19 |
Fastställd av: | Utbildningsrådet 2018-02-06 |
Reviderad av: | Utbildningschef 2022-09-29 |
Gäller fr.o.m.: | 2023-01-23 |
Version: | 7 |
Diarienummer: | Avdelningen för omvårdnad |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Vård
|
Ämnesgrupp: | OM1
|
Fördjupning: | G1F
|
Huvudområde: | Omvårdnad |
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten, inom områdena nedan, kunna:
Kunskap och förståelse
- beskriva innebörden av och förutsättningar för ett vårdande förhållningssätt och kommunikation i den samskapande omvårdnaden
- beskriva principer för verbal och icke-verbal kommunikation
Färdighet och förmåga
- tillämpa och reflektera över konsensusbegreppen i förhållande till vårdande förhållningssätt, kommunikation, patienten och närståendes perspektiv
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- visa på ett vårdande förhållningssätt i mötet med patient och närstående samt reflektera över betydelsen av egna attityder och värderingar i mötet
- reflektera över hur språk, kultur, makt och genus påverkar kommunikationen och mötet med människor
Innehåll
- personcentrerad omvårdnad
- samskapande omvårdnad
- vårdande förhållningssätt
- vårdande samtal
- kommunikation
- nedsatt kommunikationsförmåga och alternativa kommunikationsstrategier
- attityder och värderingar
- kritiskt förhållningssätt
Undervisningsformer
Kursen genomförs i form av föreläsningar, seminarier, studieuppgifter, tillämpningsövningar samt filminspelning.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt genomgångna kurser inom sjuksköterskeprogrammets termin 1 (eller motsvarande kunskaper).
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen A, B, C, D, E, FX eller F.
Kursen examineras i form av individuell skriftlig tentamen, seminarier, praktisk tillämpning samt inlämningsuppgifter.
Kursen examineras av universitetslektor.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Individuell skriftlig tentamen | 3 hp | A/B/C/D/E/FX/F |
Seminarier | 2 hp | U/G |
Praktisk tillämpning | 1,5 hp | U/G |
Inlämningsuppgifter | 1 hp | U/G |
Övrigt
Verksamhetsintegrerat lärande (VIL) KTC utgör 1,5 hp av kursens totala 7,5 hp.
Kurslitteratur
Eide, H., & Eide, T (2019). Omvårdnadsorienterad kommunikation - personorientering, samarbete och etik (3:e uppl.). Studentlitteratur.
Ekman, I. red. (2020). Personcentrering inom hälso- och sjukvård. Från filosofi till praktik. Liber.
Leksell, J. & Lepp, M. (2019). Sjuksköterskans kärnkompetenser. Liber.
Sandman, L. & Kjellström, S. (2018). Etikboken. Studentlitteratur.
Wiklund Gustin, L., & Asp, M. (Red.). (2022). Vårdvetenskapliga begrepp i teori och praktik. Studentlitteratur.
Senaste upplaga av kurslitteraturen ska användas.
Vetenskapliga artiklar samt annat material tillkommer.