KURSPLAN
Personcentrerat och familjefokuserat förhållningssätt vid vård av äldre, 7,5 högskolepoäng
Personcentered and Family-focused Approach in the Care of Older People, 7.5 credits
Kursplan för studenter höst 2020
Kurskod: | HPFR20 |
Fastställd av: | Utbildningschef 2020-02-27 |
Gäller fr.o.m.: | 2020-08-24 |
Version: | 1 |
Diarienummer: | Institute of Gerontology |
Utbildningsnivå: | Avancerad nivå |
Utbildningsområde: | Vård
|
Ämnesgrupp: | OM1
|
Fördjupning: | A1N
|
Huvudområde: | Omvårdnad |
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Kunskap och förståelse
- problematisera teoretiska utgångspunkter för personcentrerad vård respektive familjefokuserad omvårdnad
- redogöra för egen erfarenhet av personcentrerad vård respektive familjefokuserad omvårdnad inom vård av äldre
- redogöra för val av relevant samtalsform för att synliggöra hälsorelaterad problematik med beaktan av den äldre personen, anhörigas och familjens behov.
Färdighet och förmåga
- genomföra samtal som syftar till att identifiera vad som är centralt för den äldre personen och reflektera över hur detta kan synliggöras i vårdplanen
- genomföra samtal som syftar till att identifiera anhörigas behov och resurser och reflektera över dessa i planeringen av vården av den äldre personen
- genomföra samtal som syftar till att öka familjens medvetenhet om betydelsen av den ömsesidiga påverkan för deras välbefinnande och funktion
- i samtal stödja den äldre personen och dennes familjs lärande och hantering avseende identifierade problem och resurser.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- värdera och reflektera över delaktighet och partnerskap vid vårdandet av den äldre personen och dennes familj
- beaktande kursens innehåll reflektera över kunskapens användning i den egna funktionen inom vård av äldre.
Innehåll
- etik
- familjefokuserad omvårdnad
- personcentrerad vård
- samtal med äldre, anhöriga och familj
- samtalsmetodik och samtalsanalys.
Undervisningsformer
Undervisningen bygger på ett problembaserat tänkande med aktivt kunskapssökande,
samt ett integrerat lärande. Den lärarledda undervisningen utgörs av inspelade
föreläsningar, arbete i grupp och seminarier.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet omfattande sjuksköterskeexamen om 180 hp eller filosofie kandidatexamen i vårdvetenskap eller motsvarande.
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen Underkänd eller Godkänd.
För godkänt betyg ska de förväntade studieresultaten vara uppnådda.
För betyget Godkänd i kursen krävs detta betyg på examinationsuppgift 1 och 2.
Kursens betygskriterier framgår för varje examinationsuppgift och utgör underlag för
betygssättning.
Om universitetet beslutat att en student har rätt till särskilt pedagogiskt stöd på grund av
funktionsnedsättning, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller att studenten
genomför provet på ett alternativt sätt.
Förnyad examination ges i enlighet med Lokala regler för kurs och examination på
grundnivå och avancerad nivå vid Linnéuniversitetet.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Muntlig och skriftlig examination i grupp | 3 hp | U/G |
Skriftlig individuell hemtentamen | 4,5 hp | U/G |
Kursvärdering
Under kursens genomförande eller i nära anslutning till kursen genomförs kursvärdering.
Resultat och analys av genomförd kursvärdering ska skyndsamt återkopplas till de
studenter som genomfört kursen. Studenter som deltar vid nästa kurstillfälle erhåller
återkoppling vid kursstart. Kursvärdering genomförs anonymt.
Överlappning
Kursen kan inte ingå i en examen tillsammans med följande kurser som helt eller delvis
överlappar innehållet i denna kurs: 4VÅ270, 7,5 hp
Kurslitteratur
Benzein, E., Hagberg, M. & Saveman, BI. (2017). Att möta familjer inom vård och omsorg. Lund, Sverige: Studentlitteratur, (288 s). ISBN: 9789144115870
Blomqvist, K., Edberg, AK., Ernst Bravell, M., & Wijk, H. (2017). Omvårdnad & äldre. Lund, Sverige: Studentlitteratur, (701 s). ISBN: 9789144102795
Dahlberg, K., & Ekman, I (red.) (2017). Vägen till patientens värld och personcentrerad vård att bli lyssnad på och förstådd. Stockholm, Sverige: Liber, (356s). ISBN: 9789147112715
Edberg, AK., Ehrenberg, A., Friberg, F., Wallin, L., Wijk, H., & Öhlén, J. (2013). Omvårdnad på avancerad nivå kärnkompetenser inom sjuksköterskans specialistområden. Lund. Sverige: Studentlitteratur, (264 s). ISBN: 9789144071459
Ekman, I. (Red.). (2014). Personcentrering inom hälso- och sjukvård. Från filosofi till praktik. Stockholm, Sverige: Liber, (261 s). ISBN: 9789147114054
Sandman, L., & Kjellström, S. (2018). Etikboken. Etik för vårdande yrken. Lund, Stockholm, Sverige: Studentlitteratur, (406 s). ISBN: 9789144120539
Aktuella vetenskapliga artiklar, styrdokument oc författningar tillkommer.