KURSPLAN
Arbetsterapi och pedagogik, 4,5 högskolepoäng
Occupational Therapy and pedagogics, 4.5 credits
Kursplan för studenter höst 2020
Kurskod: | HPKN10 |
Fastställd av: | Utbildningsrådet 2018-10-23 |
Gäller fr.o.m.: | 2020-08-24 |
Version: | 1 |
Diarienummer: | Avdelningen för rehabilitering |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Vård
|
Ämnesgrupp: | TR1
|
Fördjupning: | G2F
|
Huvudområde: | Arbetsterapi |
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten, inom områdena nedan, kunna:
Kunskap och förståelse
- identifiera grundläggande pedagogiska teorier
- redogöra för olika lärprocesser.
Färdighet och förmåga
- tillämpa pedagogiska teorier i informations-, undervisnings- och/eller handledningssituation inom arbetsterapi.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- värdera och reflektera över den egna förmågan till pedagogisk problemlösning i framtida yrkesliv.
Innehåll
- pedagogiska teorier
- lärprocesser
- information, undervisning och handledning
Undervisningsformer
Kursen genomförs i form av föreläsningar, workshops och seminarier.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet och avslutade kurser motsvarande 60 hp från kurserna Arbetsterapi i yrke och forskning 30 hp, Aktivitet och utveckling genom hela livet 30 hp och/eller Arbetsterapi och aktivitetsproblem vid funktionsnedsättning och sjukdom 30 hp (eller motsvarande kunskaper).
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen A, B, C, D, E, FX eller F.
Kursen examineras i form av en individuell skriftlig examination och seminarier.
Kursen examineras av universitetsadjunkt.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Individuell skriftlig examination | 3,5 hp | A/B/C/D/E/FX/F |
Seminarier | 1 hp | U/G |
Kurslitteratur
Egidius, H. (2009). Pedagogik för 2000-talet. Stockholm: Natur och Kultur.
Klang Söderkvist, B. (2013). Patientundervisning- ett aktivt lärande. Lund: Studentlitteratur.
Tveite. S. (2018). Hälsopedagogik. Lund: Studentlitteratur.
Senaste upplaga av kurslitteraturen ska användas.
Vetenskapliga artiklar och annat instuderingsmaterial tillkommer