KURSPLAN
Pedagogik och ledarskap i omvårdnad, 7,5 högskolepoäng
Pedagogy and Management in Nursing Care, 7.5 credits
Kursplan för studenter höst 2012
Kurskod: | HPLB19 |
Fastställd av: | Utbildningsrådet 2008-05-26 |
Gäller fr.o.m.: | 2010-04-05 |
Version: | 1 |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Vård
|
Ämnesgrupp: | OM1
|
Fördjupning: | G1F
|
Huvudområde: | Omvårdnad |
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten, inom områdena nedan, kunna:
Kunskap och förståelse
- beskriva sjuksköterskans pedagogiska funktion och ansvarsområden
- beskriva sjuksköterskans ledande och kvalitetsförbättrande ansvar
- beskriva grupprocessens betydelse för omvårdnadens kvalitet.
Färdighet och förmåga
- problematisera kommunikationens betydelse vid informationsöverföring, undervisning och vägledning av patient och/eller närstående såväl individuellt som i grupp
- argumentera för betydelsen av att patienters och närståendes kulturella kunskaper och erfarenheter används vid informations- och undervisningsinsatser samt vid vägledning i hälsoprocessen.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- reflektera över betydelsen av undervisning, ledning och kommunikation i samverkan med medarbetare, studenter och elever
- visa på en reflekterande och kritiskt granskande hållning och förmåga gällande egen kompetensutveckling i sjuksköterskans pedagogiska och ledande funktion.
Innehåll
- pedagogiska teorier
- ledarskapsteorier
- kommunikations- och kulturteorier
- sjuksköterskans pedagogiska och undervisande funktion
- sjuksköterskans ledande funktion i omvårdnadsarbetet
Undervisningsformer
Kursen genomförs i form av föreläsningar, seminarier, studiegruppsarbete samt tillämpningsövningar individuellt och i grupp.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt avslutade kurser om 30 hp i Omvårdnad inkl. Vetenskaplig grundkurs, 7,5 hp samt genomgången kurs i Arbetsliv och organisation, 7,5 hp eller motsvarande.
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen A, B, C, D, E, FX eller F.
Kursen examineras i form av en individuell skriftlig rapport med uppföljande seminarium.
Kursen examineras av universitetslektor.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Examination | 7,5 hp | A/B/C/D/E/FX/F |
Övrigt
Närvarobestämmelser:
Obligatorisk närvaro vid tillämpningsövningar och seminarier.
Kurslitteratur
Eide, E., & Eide, T. (2009). Omvårdnadsorienterad kommunikation. Lund: Studentlitteratur.
Jahren Kristoffersen N. (Red.). (2005). Grundläggande omvårdnad del 1. Stockholm: Liber AB.
Jahren Kristoffersen N. (Red.). (2005). Grundläggande omvårdnad del 3. Stockholm: Liber AB.
Jahren Kristoffersen N. (Red.). (2005). Grundläggande omvårdnad del 4. Stockholm: Liber AB.
Kihlgren, M., Engström, B., & Johansson, G. (Red.). (2009). Sjuksköterska med uppdrag att leda. Lund: Studentlitteratur.
Klang Söderqvist, B. (2008). Patientundervisning – ett aktivt lärande. Lund: Studentlitteratur.
Socialstyrelsen. (2005). Kompetensbeskrivning för legitimerad sjuksköterska. Hämtas från: URL http://www.socialstyrelsen.se
Senaste upplagan av kurslitteraturen ska användas.
Tillkommer vetenskapliga artiklar.
Diarienummer
HHJ Dnr 330/2008 ad 6
Avdelningen för omvårdnad