KURSPLAN
Pedagogik och ledarskap i omvårdnad, 7,5 högskolepoäng
Pedagogy and Management in Nursing Care, 7.5 credits
Kursplan för studenter höst 2012
Kurskod: HPLB19
Fastställd av: Utbildningsrådet 2008-05-26
Gäller fr.o.m.: 2010-04-05
Version: 1
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Vård
Ämnesgrupp: OM1
Fördjupning: G1F
Huvudområde: Omvårdnad

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska studenten, inom områdena nedan, kunna:
Kunskap och förståelseFärdighet och förmågaVärderingsförmåga och förhållningssätt

Innehåll

- pedagogiska teorier
- ledarskapsteorier
- kommunikations- och kulturteorier
- sjuksköterskans pedagogiska och undervisande funktion
- sjuksköterskans ledande funktion i omvårdnadsarbetet

Undervisningsformer

Kursen genomförs i form av föreläsningar, seminarier, studiegruppsarbete samt tillämpningsövningar individuellt och i grupp.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt avslutade kurser om 30 hp i Omvårdnad inkl. Vetenskaplig grundkurs, 7,5 hp samt genomgången kurs i Arbetsliv och organisation, 7,5 hp eller motsvarande.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen A, B, C, D, E, FX eller F.

Kursen examineras i form av en individuell skriftlig rapport med uppföljande seminarium.
Kursen examineras av universitetslektor.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Examination7,5 hpA/B/C/D/E/FX/F

Övrigt

Närvarobestämmelser:
Obligatorisk närvaro vid tillämpningsövningar och seminarier.

Kurslitteratur

Eide, E., & Eide, T. (2009). Omvårdnadsorienterad kommunikation. Lund: Studentlitteratur.
Jahren Kristoffersen N. (Red.). (2005). Grundläggande omvårdnad del 1. Stockholm: Liber AB.
Jahren Kristoffersen N. (Red.). (2005). Grundläggande omvårdnad del 3. Stockholm: Liber AB.
Jahren Kristoffersen N. (Red.). (2005). Grundläggande omvårdnad del 4. Stockholm: Liber AB.
Kihlgren, M., Engström, B., & Johansson, G. (Red.). (2009). Sjuksköterska med uppdrag att leda. Lund: Studentlitteratur.
Klang Söderqvist, B. (2008). Patientundervisning – ett aktivt lärande. Lund: Studentlitteratur.

Socialstyrelsen. (2005). Kompetensbeskrivning för legitimerad sjuksköterska. Hämtas från: URL http://www.socialstyrelsen.se
Senaste upplagan av kurslitteraturen ska användas.
Tillkommer vetenskapliga artiklar.

Diarienummer
HHJ Dnr 330/2008 ad 6
Avdelningen för omvårdnad