KURSPLAN
Praktisk omvårdnad - personcentrering, kvalitet och säkerhet, 18 högskolepoäng
Practical Fundamentals of Nursing - Person Centered Care, Quality and Safety, 18 credits
Kursplan för studenter höst 2025
Kurskod: | HPOK14 |
Fastställd av: | Utbildningsrådet 2023-09-26 |
Reviderad av: | Avdelningschef 2024-05-29 |
Gäller fr.o.m.: | 2024-08-26 |
Version: | 3 |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Vård
|
Ämnesgrupp: | OM1
|
Fördjupning: | G1F
|
Huvudområde: | Omvårdnad |
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten, inom områden nedan, kunna:
Kunskap och förståelse
- förklara omvårdnadsprocessens olika steg med hänsyn till samskapande omvårdnad såväl som sjuksköterskans kärnkompetenser
- beskriva evidensbaserade omvårdnadshandlingar samt i kursen ingående medicintekniska moments utförande
- identifiera kommunikationens kvalitet och dess betydelse i relation till omvårdnadsprocessens samtliga delar och föreslå hur hinder kan överbryggas.
Färdighet och förmåga
- upprätta omvårdnadsplan utgående från patientens grundläggande behov och önskemål med stöd i sjuksköterskans kärnkompetenser, omvårdnadens konsensusbegrepp och omvårdnadsprocessen
- använda evidens och standardiserade metoder för att uppnå en patientsäker omvårdnadsprocess rörande datainsamling, utförande av omvårdnadshandlingar och medicintekniska moment
- omvårdnadsdokumentation enligt gällande lagar och författningar
- identifiera och analysera etiska dilemman som kan uppstå mellan av vårdpersonalen identifierade behov och patientens identifierade önskemål och muntligt presentera denna bearbetning
- visa aktuell lämplighet i professionskunskaper så att ingen persons hälsa eller säkerhet riskeras.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- reflektera över hur egna attityder och värderingar såväl som professionella kärnkompetenser påverkar omvårdnadsprocess, omvårdnadsplan och omvårdnadens utförande
- visa respekt för hur standardisering och den egna rollens teoretiska kunskap bidrar till säkerhet samt dess betydelse för att förhindra misstag
- reflektera över egna såväl som allmänna attityder och värderingar i förhållande till etiska dilemman.
Innehåll
- kommunikation
- verbal och ickeverbal
- vårdande förhållningssätt och vårdande samtal
- omvårdnadsprocessens olika steg (bedömning, planering, genomförande och utvärdering)
- klinisk bedömning
- människans grundläggande behov
- omvårdnadshandlingar
- basal hygien
- medicintekniska moment
- säker materialhantering
- tillämpning av kärnkompetenser (med fokus på)
- personcentrerad vård
- evidensbaserad vård
- säker vård
- tillämpning av omvårdnadens konsensusbegrepp
Undervisningsformer
Kursen genomförs genom studentaktivt lärande med stöd av självstudier, föreläsningar, studieuppgifter, seminarier, tillämpningsövningar på kliniskt träningscenter (KTC) under handledning av sjuksköterska samt verksamhetsförlagd utbildning (VFU).
Kursens omfattning förutsätter att studenten avsätter i genomsnitt 20 timmar/vecka för självstudier och obligatoriska moment under kursens första del för att därefter öka detta engagemang till i genomsnitt 40 timmar/vecka. Klinisk utbildning, inkluderat förberedelser och VFU, omfattar ca 370 timmar. Totalt 480 timmar.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt genomgångna kurser inom sjuksköterskeprogrammets termin 1 (eller motsvarande kunskaper).
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen A, B, C, D, E, FX eller F.
Kursen examineras i form av skriftlig individuell tentamen, inlämningsuppgifter, seminarier och klinisk utbildning. Klinisk utbildning inkluderar VFU och examination av praktisk tillämpning.
En erbjuden placering för VFU räknas som ett förbrukat tillfälle för detta examinationsmoment och betygssätts U/G oavsett studentens deltagande om inte särskilda skäl föreligger. Även en avbruten VFU räknas som ett förbrukat tillfälle om inte särskilda skäl föreligger. Antalet examinationstillfällen för VFU är begränsat (se nedan).
Vid icke godkänt betyg på VFU hänvisas student till att genomföra denna VFU nästa gång kursen ges inom det ordinarie kursutbudet.
Kursen examineras av adjunkt.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Skriftlig individuell tentamen | 2 hp | A/B/C/D/E/FX/F |
Inlämningsuppgifter | 1 hp | U/G |
Seminarier | 1 hp | U/G |
Klinisk utbildning | 14 hp | U/G |
Övrigt
Tillfälligt avbrytande av verksamhetsförlagda studier
Hälsohögskolan får avbryta en students medverkan i verksamhetsförlagd utbildning eller annan praktisk verksamhet under pågående kurs om en student visar grov olämplighet/oskicklighet när hen tillämpat sina färdigheter på människor. En student vars verksamhetsförlagda utbildning eller annan praktisk verksamhet har avbrutits på grund av grov olämplighet/oskicklighet får inte delta i kursen på nytt innan kursansvarig eller examinator har kontrollerat och godkänt att studenten har de kunskaper och färdigheter som behövs. I samband med beslut om avbrytande ska i beslutet anges på vilka grunder avbrottet är baserat. Efter beslutet ska även en individuell plan fastställas för studenten i vilken ska framgå vilka kunskaps- och färdighetsbrister som finns, vilket stöd studenten kan räkna med, hur kontrollen ska gå till, när den första kontrollen ska äga rum och när eventuella nya kontroller får äga rum.
Begränsningar av antalet tillfällen för verksamhetsförlagd utbildning
Avbrott på VFU eller annan klinisk/praktisk verksamhet på grund av grov oskicklighet räknas som ett underkänt tillfälle. Student som bedöms underkänd på tre VFU placeringar i samma kurs måste avbryta sina studier i den aktuella utbildningen. En student som blivit underkänd tre gånger på VFU ska erbjudas samtal med studievägledare.
Kurslitteratur
Almerud Österberg, S., & Elmqvist, C. (Red.) (2015). Kliniska examinationer. Handbok för sjuksköterskestudenter på grund och avancerad nivå. Studentlitteratur.
Boman, L., & Wikström, C. (2019). Medicinsk teknik. Teori, planering och genomförande. Studentlitteratur.
Edberg, A. & Wijk, H. (red.) (2019). Omvårdnadens grunder Hälsa och ohälsa. (Tredje upplagan). Studentlitteratur.
Ehrenberg, A. & Wallin, L. (red.) (2019). Omvårdnadens grunder Ansvar och utveckling. (Tredje upplagan). Studentlitteratur.
Friberg, F. & Öhlén, J. (red.) (2019). Omvårdnadens grunder Perspektiv och förhållningssätt. (Tredje upplagan). Studentlitteratur.
Leksell, J., & Lepp, M. (2019). Sjuksköterskans kärnkompetenser. Liber.
Sandman, L., & Kjellström, S. (2024). Etikboken. Etik för vårdande yrken. Studentlitteratur.
Senaste upplaga av kurslitteraturen ska användas.
Vetenskapliga artiklar, referenslitteratur samt annat material tillkommer.