KURSPLAN
Psykologiska perspektiv i socialt arbete, 15 högskolepoäng
Psychological Perspectives in Social Work, 15 credits
Kursplan för studenter höst 2011
Kurskod: | HPPK10 |
Fastställd av: | Utbildningsrådet 2010-08-24 |
Gäller fr.o.m.: | 2010-08-30 |
Version: | 1 |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Samhällsvetenskapliga området
|
Ämnesgrupp: | SS2
|
Fördjupning: | G1F
|
Huvudområde: | Socialt arbete |
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten, inom områdena nedan kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra översiktligt för psykologi som ämne och dess forskningstraditioner
- beskriva och kritiskt reflektera över sambandet mellan individers sociala situation, levnads- och samhällsvillkor samt fysisk och psykisk hälsa i relation till psykologiska teorier och begrepp
- beskriva kommunikationsvetenskapliga teorier och begrepp i relation till socialpsykologisk teori.
Färdighet och förmåga
- identifiera och utförligt tillämpa utvecklingspsykologiska teorier för förståelse av människan och hennes beteende i ett livsloppsperspektiv
- identifiera mänskliga reaktioner på svårigheter i livet och förklara dessa med psykologiska teorier och begrepp som grund för praktiskt bemötande
- på ett fördjupat sätt diskutera relationer och processer i arbetsgrupper genom att tillämpa socialpsykologiska teorier och begrepp.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kritiskt reflektera över personlighetens betydelse för yrkesrollen som socionom utifrån psykologiska teorier
- diskutera professionellt förhållningssätt i mötet med människor i utsatta situationer.
Innehåll
- översikt över psykologisk vetenskap, forskning och teoretiska riktningar
- psykologisk behandling, utredning och test samt dess användning i socialt arbete
- utvecklingspsykologi i ett livsloppsperspektiv med speciellt fokus på barns psykologiska utveckling i relation till utvecklingsavvikelser, frisk- och riskfaktorer samt utvecklingsekologi där även fokus riktas mot samhällsfaktorer
- psykologiska förklaringsmodeller för mänskliga reaktioner på stress och stressfaktorer med fokus på emotionell belastning, krissituationer och traumatiska upplevelser, våld i nära relationer samt förändringar i vardagssituationen
- socialpsykologiska begrepp och fenomen
- kommunikationsvetenskapliga teorier och begrepp som grund till kommunikationsfärdigheter inom socialt arbete
- psykologiska perspektiv som en del i utvecklandet av förhållningssätt i yrkesrollen som socionom.
Undervisningsformer
Kursen genomförs i form av föreläsningar, seminarier och arbeten individuellt och i grupp samt fältstudier, vilka förläggs i kommuner inom Jönköpings län.
Förkunskapskrav
För tillträde till kursen krävs genomgångna kurser om 30 hp i socialt arbete eller motsvarande kunskaper.
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.
Kursen examineras i form av en skriftlig individuell tentamen och en individuell skriftlig hemtentamen. Dessutom examineras två seminarium genom skriftliga protokoll.
Kursen examineras av lektor.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Examination | 15 hp | U/G/VG |
Övrigt
Närvarobestämmelser
Obligatorisk närvaro vid seminarier, grupparbeten och fältstudier av omfattningen 1 - 2 dagar.
Kurslitteratur
Bowlby, J. (2010). En trygg bas. Kliniska tillämningar av anknytningsteorin. Stockholm: Natur och Kultur.
Broberg, A. Almqvist, K., & Tjus, T. (2003). Klinisk barnpsykologi. Utveckling på avvägar. Stockholm: Natur och Kultur.
Broberg, A. (2005). Anknytning, rädsla och omsorgssvikt. Norsk institutt for forskning om oppvekst, velferd og aldring. Rapport 7/05, 15-34.
Cullberg, J. (2006). Kris och utveckling. Stockholm: Natur och Kultur.
Hagberg, B., & Rennemark, M. (2004). Den åldrande människans psykologi: ett livsloppsperspektiv. Lund: Studentlitteratur.
Hawkins, D.J. (1995). Controlling Crime Before It Happens: Risk-Focused Prevention. National Institut of Justice Journal, Augusti, 10 – 18.
Hwang, P., & Nilsson, B. (2003). Utvecklingspsykologi. Stockholm: Natur och Kultur.
Jessor, R., Van Den Bos, J., Vanderryn, J., Costa, F. M., & Turbin, M. S. (1995). Protective Factors in Adolescent Problem Behavior: Moderator Effects and Developmental Change. Developmental Psychology. Vol.31. No.6 , 923 – 933.
Karlsson, L. (2007). Psykologins grunder. Lund: Studentlitteratur.
Lundén, K. (2005). ”Förskolebarn och omsorgssvikt”. Norsk institutt for forskning om oppvekst, velferd og aldring. Rapport 7/05, 87-106.
Røkenes, O. H., & Hanssen, P-H. (2008). Bära eller brista. Kommunikation och relationer i arbete med människor. Malmö: Gleerups.
Rönnmark, L. (Red). (2001). ”Att möta det man möter”: erfarenheter från Stödcentrum efter brandkatastrofen i Göteborg. Göteborg FoU i väst.
Senaste upplaga av kurslitteraturen ska användas.
Diarienummer
HHJ Dnr 709/2010 (122)
Avdelningen för beteendevetenskap och socialt arbete.