KURSPLAN
Psykologiska perspektiv i socialt arbete, 15 högskolepoäng
Psychological Perspectives in Social Work, 15 credits
Kursplan för studenter vår 2019
Kurskod: HPPK16
Fastställd av: Utbildningschef 2016-03-11
Reviderad av: Utbildningsrådet 2016-05-30
Gäller fr.o.m.: 2016-08-22
Version: 2
Diarienummer:2016/1678 Avdelningen för beteendevetenskap och socialt arbete
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Vård
Ämnesgrupp: SS2
Fördjupning: G1F
Huvudområde: Socialt arbete

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska studenten, inom områdena nedan kunna:

Kunskap och förståelse

Färdighet och förmåga

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Innehåll

- psykologiska teorier, metoder och forskning
- utvecklingspsykologi, utvecklingsekologi och utvecklingsavvikelser
- risk- och skyddsfaktorer
- psykologiska förklaringar för stress, stressfaktorer och kris
- socialpsykologiska begrepp och fenomen
- neuropsykologi
- emotion/motivation
- anknytning och mentalisering
- mellanmänsklig kommunikation
- förhållningssätt i yrkesrollen som socionom
- perception

Undervisningsformer

Kursen genomförs i form av föreläsningar, seminarier och arbeten individuellt och i grupp samt fältstudier, vilka förläggs i kommuner inom Jönköpings län.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt genomgångna kurser om 30 hp i socialt arbete eller motsvarande kunskaper.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Kursen examineras i form av skriftlig individuell tentamen, skriftlig individuell hemtentamina samt muntliga och skriftliga skrivuppgifter enskilt och i grupp.

Kursen examineras av universitetslektor.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Examination15 hpU/G/VG

Övrigt

Närvarobestämmelser
Obligatorisk närvaro vid seminarier, grupparbeten och fältstudier av omfattningen 1 - 2 dagar.

Kurslitteratur

Bryman, A. (2011). Samhällsvetenskapliga metoder. Stockholm: Liber.
Gren, M. (2010). Blyga och ängsliga barn (rapport nr 2010-3-9). Hämtat från http:www.socialstyrelsen.se/publikationer2010/2010-3-9
Hart, S., & Schwartz, R. (2010).
Från Interaktion till relation; om anknytningsteori. Stockholm: Liber.
Hilte, M. (2014).
Mindfulness i socialt arbete. Stockholm: Liber AB.
Hultén, A. (2010).
Ledsna barn (rapport nr 2010-3-7). Hämtat från http:www.socialstyrelsen.se/publikationer2010/2010-3-7
Hwang, P., & Nilsson, B. (2011).
Utvecklingspsykologi. Stockholm: Natur och Kultur.
Janson, S. (2010).
Barn som utsätts för fysiska övergrepp (rapport nr 2010-3-10). Hämtat från http:www.socialstyrelsen.se/publikationer2010/2010-3-10
Kadesjö, B (2010). Barn som utmanar- barn med ADHD och andra beteendeproblem. (Rapport nr: 2010-3-6). Hämtat från http:www.socialstyrelsen.se/publikationer2010/2010-3-6
Karlsson, L. (2012).
Psykologins grunder. Lund: Studentlitteratur.
Lennéer Axelson, B. (2010).
Förluster: om sorg och livsomställning. Stockholm: Natur och Kultur.
Mörk, E., Sjögren, A., & Svaleryd, H. (2014).
Hellre rik och frisk - Om familjebakgrund och barns hälsa. Stockholm: SNS förlag. Hämtad från http:www.sns.se/sites/default/files/hellre-rik-och-frisk-inlaga-rev.pdf
Nordin-Olson, E. (2010).
Barn som tänker annorlunda - barn med autism, Aspergers syndrom och andra autismspektrumtillstånd. 2010-3-8. Stockholm: Socialstyrelsen. Hämtad från http:www.socialstyrelsen.se/publikationer2010/2010-3-8.

Övrig litteratur upp till 100 sidor ingår.

Senaste upplaga av kurslitteraturen ska användas.