KURSPLAN
Psykologiska perspektiv i socialt arbete, 15 högskolepoäng
Psychological Perspectives in Social Work, 15 credits
Kurskod: | HPPK16 |
Fastställd av: | Utbildningschef 2016-05-30 |
Reviderad av: | Utbildningsrådet 2018-04-17 |
Gäller fr.o.m.: | 2019-01-20 |
Version: | 3 |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Vård
|
Ämnesgrupp: | SS2
|
Fördjupning: | G1F
|
Huvudområde: | Socialt arbete |
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten, inom områdena nedan kunna:
Kunskap och förståelse
- översiktligt redogöra för psykologi som ämne, dess forskningstraditioner och vetenskapliga metoder
- beskriva och kritiskt reflektera över relationen mellan individers sociala situation, levnads- och samhällsvillkor samt fysisk och psykisk hälsa i relation till psykologiska teorier och begrepp
- redogöra för mellanmänsklig kommunikation i relation till socialpsykologiska teorier
- redogöra för grundläggande utvecklingspsykologiska teorier och begrepp för förståelse av människan och hennes beteende i ett livsloppsperspektiv.
Färdighet och förmåga
- identifiera och diskutera hur individens tankar, känslor och beteenden samspelar med varandra och med den sociala omgivningen
- identifiera mänskliga reaktioner på svårigheter i livet och förklara dessa med psykologiska teorier och begrepp som grund för praktiskt bemötande
- diskutera relationer och processer i grupper genom att tillämpa socialpsykologiska teorier och begrepp.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- diskutera professionellt förhållningssätt i mötet med människor i utsatta situationer.
Innehåll
- psykologiska teorier, metoder och forskning
- utvecklingspsykologi, utvecklingsekologi och utvecklingsavvikelser
- risk- och skyddsfaktorer
- psykologiska förklaringar för stress, stressfaktorer och kris
- socialpsykologiska begrepp och fenomen
- neuropsykologi
- emotion/motivation
- anknytning och mentalisering
- mellanmänsklig kommunikation
- förhållningssätt i yrkesrollen som socionom
- perception
Undervisningsformer
Kursen genomförs i form av föreläsningar, seminarier och arbeten individuellt och i grupp samt fältstudier, vilka förläggs i kommuner inom Jönköpings län.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt genomgångna kurser om 30 hp i socialt arbete eller motsvarande kunskaper.
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.
Kursen examineras i form av skriftlig individuell tentamen, skriftlig individuell hemtentamina samt muntliga och skriftliga skrivuppgifter enskilt och i grupp.
Kursen examineras av universitetslektor.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Skriftlig tentamen | 6 hp | U/G/VG |
Hemtentamen | 6 hp | U/G/VG |
Inlämningsuppgifter | 3 hp | U/G |
Övrigt
Närvarobestämmelser
Obligatorisk närvaro vid seminarier, grupparbeten och fältstudier av omfattningen 1 - 2 dagar.
Kurslitteratur
Bryman, A. (2011). Samhällsvetenskapliga metoder. Stockholm: Liber.
Gren, M. (2010). Blyga och ängsliga barn (rapport nr 2010-3-9). Hämtat från http:www.socialstyrelsen.se/publikationer2010/2010-3-9
Hart, S., & Schwartz, R. (2010). Från Interaktion till relation; om anknytningsteori. Stockholm: Liber.
Hilte, M. (2014). Mindfulness i socialt arbete. Stockholm: Liber AB.
Hultén, A. (2010). Ledsna barn (rapport nr 2010-3-7). Hämtat från http:www.socialstyrelsen.se/publikationer2010/2010-3-7
Hwang, P., & Nilsson, B. (2011). Utvecklingspsykologi. Stockholm: Natur och Kultur.
Janson, S. (2010). Barn som utsätts för fysiska övergrepp (rapport nr 2010-3-10). Hämtat från http:www.socialstyrelsen.se/publikationer2010/2010-3-10
Kadesjö, B (2010). Barn som utmanar- barn med ADHD och andra beteendeproblem. (Rapport nr: 2010-3-6). Hämtat från http:www.socialstyrelsen.se/publikationer2010/2010-3-6
Karlsson, L. (2012). Psykologins grunder. Lund: Studentlitteratur.
Lennéer Axelson, B. (2010). Förluster: om sorg och livsomställning. Stockholm: Natur och Kultur.
Mörk, E., Sjögren, A., & Svaleryd, H. (2014). Hellre rik och frisk - Om familjebakgrund och barns hälsa.
Stockholm: SNS förlag. Hämtad från http:www.sns.se/sites/default/files/hellre-rik-och-frisk-inlaga-rev.pdf
Nordin-Olson, E. (2010). Barn som tänker annorlunda - barn med autism, Aspergers syndrom och andra autismspektrumtillstånd. 2010-3-8. Stockholm: Socialstyrelsen. Hämtad från http:www.socialstyrelsen.se/publikationer2010/2010-3-8.
Övrig litteratur upp till 100 sidor ingår.
Senaste upplaga av kurslitteraturen ska användas.