KURSPLAN
Palliativ vård till äldre personer med komplexa vårdbehov, 7,5 högskolepoäng
Palliative Care for Older People with Complex Care Needs, 7.5 credits
Kursplan för studenter höst 2025
Kurskod: | HPPR21 |
Fastställd av: | Utbildningschef 2021-03-24 |
Reviderad av: | Utbildningschef 2023-04-21 |
Gäller fr.o.m.: | 2023-08-28 |
Version: | 2 |
Utbildningsnivå: | Avancerad nivå |
Utbildningsområde: | Vård
|
Ämnesgrupp: | OM1
|
Fördjupning: | A1N
|
Huvudområde: | Omvårdnad |
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten:
Kunskap och förståelse
- kunna beskriva syftet med och innebörden av palliativ vård utifrån definitioner och styrdokument (1)
- med utgångspunkt i vetenskapliga artiklar och kunskapssammanställningar kunna beskriva äldres döende och död (2)
- med utgångspunkt i vetenskapliga artiklar och kunskapssammanställningar kunna beskriva, identifiera och redogöra för forskning i relation till palliativ vård (3).
Färdighet och förmåga
- utifrån en samtalsmodell självständigt genomföra, analysera och reflektera över ett samtal, identifiera komplexa palliativa vårdbehov och upprätta en omvårdnadsplan för äldre personer med palliativa vårdbehov (4)
- självständigt och i samverkan med patient, närstående och team leda omvårdnadsarbetet i att identifiera, planera, utföra och utvärdera palliativ omvårdnad till äldre personer i livets slut med stöd i vetenskapliga artiklar och kunskapssammanställningar (5)
- använda en etisk analysmodell för att analysera etiska dilemman vid vård av äldre personer med komplexa palliativa vårdbehov (6)
- skriva en akademisk text med logisk uppbyggnad och korrekt referenshantering (7).
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kunna reflektera utifrån ageism och hållbarhetsaspekter relaterat till palliativ vård och äldre personer (8)
- kunna motivera och argumentera för valda palliativa omvårdnadhandlingar (9)
- utifrån ett etiskt dilemma kunna föreslå handlingsalternativ och argumentera för val av handlingar (10).
Innehåll
- styrdokument inom palliativ vård
- ageism och hållbarhet
- palliativ omvårdnad
- samtal i den palliativa vården
- äldre personers döende och död inklusive närståendes situation
- bedömning av palliativa behov
- planering, genomförande och utvärdering av omvårdnadsåtgärder vid palliativ vård i livets slut
- etiska dilemman inom palliativ vård
Undervisningsformer
Studierna är upplagda utifrån pedagogiska modeller som stimulerar till aktivt kunskapssökande, kritisk analys, reflektion, problemlösning och dialog. Arbetsformerna har sin grund i flexibelt lärande och består av individuellt och grupparbete, föreläsningar och seminarier.
Kursen bedrivs på distans utan sammankomster. Viss del av undervisningen kan ges som tidsbestämda undervisnings- och examinationsmoment. Verksamhetsförlagd utbildning omfattar i genomsnitt 32 timmar per vecka vid heltidsstudier (motsvarar åtta dagar) och kan förläggas dag, kväll eller natt under veckans alla sju dagar. VFU sker med organiserad handledning och färdighetsträning.
Kursen förutsätter tillgång till dator, headset, webkamera och internetuppkoppling.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Sjuksköterskeexamen om 180 hp, yrkesverksamhet motsvarande ett års tjänstgöring på heltid som sjuksköterska samt legitimation som sjuksköterska (eller motsvarande kunskaper).
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen Underkänd eller Godkänd.
Delprov 1, Begrepp och styrdokument i palliativ vård utifrån äldres döende och död
Individuellt skriftligt inlägg samt aktivt deltagande i gruppdiskussion. Skriftlig ersättningsuppgift kan undantagsvis, efter prövning av kursens examinator, förekomma vid omtentamen av gruppdiskussion. Lärandemål 1–3, 7–8 examineras.
Delprov 2, Samtalsövning på personcentrerad grund och omvårdnadsplan
Individuellt skriftligt inlägg med analys och reflektion över ljudinspelat genomfört samtal samt aktivt deltagande i gruppdiskussion. Uppgiften innefattar skriftlig och muntlig kritisk och konstruktiv återkoppling av medstudents skriftliga inlägg. Skriftlig ersättningsuppgift kan undantagsvis, efter prövning av kursens examinator, förekomma vid omtentamen av gruppdiskussion. Lärandemål 4, 7, 9 examineras.
Delprov 3, Etiska dilemman
Individuellt skriftligt inlägg samt aktivt deltagande i gruppdiskussion. Uppgiften innefattar skriftlig och muntlig kritisk och konstruktiv återkoppling av medstudents skriftliga inlägg. Skriftlig ersättningsuppgift kan undantagsvis, efter prövning av kursens examinator, förekomma vid omtentamen av gruppdiskussion. Lärandemål 6, 7, 10 examineras.
Delprov 4 (3,0 hp) Palliativa omvårdnadsåtgärder vid komplexa vårdbehov
Muntlig demonstration. Lärandemål 4, 5, 9 examineras.
För betyget Godkänd på hela kursen krävs Godkänd på samtliga delprov. För delprov 4 äger studenten rätt att genomföra VFU vid högst 2 tillfällen. Begränsningen införs på grund av att momentet kräver betydande extraresurser för att kunna genomföras.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Begrepp och styrdokument i palliativ vård utifrån äldres döende och död | 1,5 hp | U/G |
Samtalsövning på personcentrerad grund och omvårdnadsplan | 1,5 hp | U/G |
Etiska dilemman | 1,5 hp | U/G |
Palliativa omvårdnadsåtgärder vid komplexa vårdbehov | 3 hp | U/G |
Kursvärdering
Kursutvärdering sker i enlighet med Högskolan i Kristianstad utfärdade riktlinjer.
Övrigt
Kursen ingår i specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot vård av äldre, 60 högskolepoäng. Verksamhetsförlagd utbildning (VFU) utgör 3 högskolepoäng. Studieform: Distans utan sammankomster.
Tillfälligt avbrytande av verksamhetsförlagda studier
Hälsohögskolan får avbryta en students medverkan i verksamhetsförlagd utbildning eller annan praktisk verksamhet under pågående kurs om en student visar grov olämplighet/oskicklighet när hen tillämpat sina färdigheter. En student vars verksamhetsförlagda utbildning eller annan praktisk verksamhet har avbrutits på grund av grov olämplighet/oskicklighet får inte delta i kursen på nytt innan kursansvarig eller examinator har kontrollerat och godkänt att studenten har de kunskaper och färdigheter som behövs. I samband med beslut om avbrytande ska i beslutet anges på vilka grunder avbrottet är baserat. Efter beslutet ska även en individuell plan fastställas för studenten i vilken ska framgå vilka kunskaps- och färdighetsbrister som finns, vilket stöd studenten kan räkna med, hur kontrollen ska gå till, när den första kontrollen ska äga rum och när eventuella nya kontroller får äga rum.
Begränsningar av antalet tillfällen för verksamhetsförlagd utbildning
Avbrott på VFU eller annan klinisk/praktisk verksamhet på grund av grov oskicklighet räknas som ett underkänt tillfälle. Student som bedöms underkänd på tre VFU-placeringar i samma kurs måste avbryta sina studier i den aktuella utbildningen. En student som blivit underkänd tre gånger på VFU ska erbjudas samtal med studievägledare.
Övergångsbestämmelser
Se gällande utbildningsplan.
Kurslitteratur
Andershed, Birgitta & Ternestedt, Britt-Marie. (2020). Palliativ vård: begrepp och perspektiv i teori och praktik. Studentlitteratur (555s).
Blomqvist, Kerstin & Edberg, Anna-Karin & Ernsth Bravell, Marie & Wijk, Helle (2017), Omvårdnad av äldre. Studentlitteratur (704 s).
Edberg, Anna-Karin (2021), Omvårdnad på avancerad nivå: kärnkompetenser inom sjuksköterskans specialistområden. Studentlitteratur (595 s).
Ekman, Inger (2020), Personcentrering inom hälso- och sjukvård : från filosofi till praktik. 2 upplagan. Liber (362 s).
Sandman, Lars & Kjellström , Sofia Etikboken. Etik för vårdande yrekn. Studentlitteratur (406 s).
Socialstyrelsen (2020). Nationellt kunskapsstöd för god palliativ vård i livets slutskede: vägledning, rekommendationer och indikatorer: stöd för styrning och ledning.
http://www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/19107/2013-6-4.pdf
Sundelöf, Johan, Tegman, Petra (2019), Palliativ vård vid demens. Gothia Fortutbildning. (208 s).
Senaste upplagan av kurslitteraturen skall användas.
Vetenskapliga artiklar tillkommer omfattande maximalt 100 sidor.
Litteraturlistan kan komma att revideras fram till 8 veckor före kursstart.