KURSPLAN
Personcentrerad omvårdnad vid komplexa situationer, 15 högskolepoäng
Person-Centred Nursing Care, 15 credits
Kurskod: | HPSK13 |
Fastställd av: | Utbildningsrådet 2013-10-07 |
Reviderad av: | Avdelningschef 2013-10-15 |
Gäller fr.o.m.: | 2014-01-20 |
Version: | 2 |
Diarienummer: | 2013/794(122)
Avdelningen för omvårdnad |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Vård
|
Ämnesgrupp: | OM1
|
Fördjupning: | G1F
|
Huvudområde: | Omvårdnad |
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten, inom områdena nedan, kunna:
Kunskap och förståelse
- problematisera innebörden av personcentrerad omvårdnad och dess konsekvenser vid komplexa omvårdnadssituationer, komplexa vårdbehov, multisjuklighet och funktionsnedsättning
- integrera kunskaper inom medicin-, samhälls- och beteendevetenskaper i komplexa omvårdnadssituationer.
Färdighet och förmåga
- använda teorier, modeller och begrepp samt metoder inom omvårdnad för att planera och kritiskt granska och värdera personcentrerad omvårdnad
- tillämpa omvårdnadsprocessen i komplexa omvårdnadssituationer
- analysera komplexa omvårdnadssituationer och argumentera utifrån etiska teorier och aspekter
- främja en miljö som medverkar till välbefinnande hos vårdsökande person och närståendes välbefinnande.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- reflektera över de egna värderingarnas betydelse för möte med personer i komplexa omvårdnadssituationer
- kritiskt analysera och värdera faktorer som påverkar komplexa omvårdnadssituationer, komplexa vårdbehov, multisjuklighet och funktionsnedsättning.
Innehåll
- teorier, modeller och begrepp samt metoder inom omvårdnad
- etiska teorier och aspekter vid komplexa situationer
- omvårdnad inom allmänsjuksköterskans ansvarsområde vid komplexa situationer
- förebyggande, rehabiliterande och palliativ omvårdnad
- dokumentation vid komplexa omvårdnadssituationer
- närståendes situation och roll vid komplexa omvårdnadssituationer
- samverkan inom vårdkedjan
Undervisningsformer
Kursen genomförs i form av föreläsningar, seminarier, tillämpning i laborativ miljö samt uppgifter som bearbetas individuellt och i grupp.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt avslutade kurser om 30 hp inom Omvårdnad inkl. Vetenskaplig grundkurs 7,5 hp, Introduktion till omvårdnad, 7,5 hp, Personcentrerad omvårdnad I, 15 hp, eller motsvarande samt genomgången kurs Personcentrerad omvårdnad II, 15 hp (eller motsvarande kunskaper)..
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen A, B, C, D, E, FX eller F.
Kursen examineras genom en skriftlig gruppuppgift inklusive försvar och opponentskap, en workshop samt en skriftlig individuell tentamen.
Kursen examineras av lektor.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Examination | 15 hp | A/B/C/D/E/FX/F |
Övrigt
Närvarobestämmelser
Obligatorisk närvaro vid seminarier och vid tillämpning i laborativ miljö.
Kurslitteratur
Almås, H., Stubberud, D-G., & Grönstedh, R. (Red.). (2011). Klinisk omvårdnad 1. Stockholm: Liber AB.
Almås, H., Stubberud, D-G., & Grönstedh, R. (Red.). (2011). Klinisk omvårdnad 2. Stockholm: Liber AB.
Benzein, E., Hagberg, M., & Saveman, B-I. (Red.). (2012). Att möta familjer inom vård och omsorg. Lund: Studentlitteratur.
Edberg, A-K., & Wijk, H. (2009). Omvårdnadens grunder - Hälsa och ohälsa. Lund: Studentlitteratur.
Edvardsson, D., Ekwall, A., Hällgren Graneheim, U., Meidell, L., & Norberg, A. (2009). Personcentrerad omvårdnad: i teori och praktik. Lund: Studentlitteratur.
Ehrenberg, A., & Wallin L. (2009). Omvårdnadens grunder - Ansvar och utveckling. Lund: Studentlitteratur.
Eide, H., & Eide, T. (2007). Omvårdnadsorienterad kommunikation - Relationsetik, samarbete och konfliktlösning.Lund: Studentlitteratur.
Friberg, F., & Öhlén J. (2009). Omvårdnadens grunder - Perspektiv och förhållningssätt. Lund: Studentlitteratur.
Kirkevold, M. (2000). Omvårdnadsteorier: analys och utvärdering. Lund: Studentlitteratur.
Klang Söderkvist, B. (2013). Patientundervisning. Lund: Studentlitteratur.
Sand, L., & Strang, P. (2013). När döden utmanar livet om existentiell kris och coping i palliativ vård. Stockholm: Natur & kultur.
Skärsäter, I. (Red). (2010). Omvårdnad vid psykisk ohälsa - på grundläggande nivå. Lund: Studentlitteratur.
Socialstyrelsen. Kompetensbeskrivning för legitimerad sjuksköterska. Stockholm: Socialstyrelsen, artikelnr: 2005-105-1.
Strang, P., & Beck-Friis, B. (Red.). (2012). Palliativ medicin och vård. Stockholm: Liber.
Stryhn, H. (2007). Etik och omvårdnad. Lund: Studentlitteratur.
Biografier, lagar och författningar samt vetenskapliga artiklar tillkommer.
Senaste upplagan av kurslitteraturen ska användas.
Litteratur från tidigare kurser integreras.