KURSPLAN
Personcentrerad omvårdnad vid komplexa situationer, 15 högskolepoäng
Person-Centred Nursing Care, 15 credits
Kurskod: HPSK13
Fastställd av: Utbildningsrådet 2013-10-07
Reviderad av: Avdelningschef 2013-10-15
Gäller fr.o.m.: 2014-01-20
Version: 2
Diarienummer:2013/794(122) Avdelningen för omvårdnad
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Vård
Ämnesgrupp: OM1
Fördjupning: G1F
Huvudområde: Omvårdnad

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska studenten, inom områdena nedan, kunna:

Kunskap och förståelse

Färdighet och förmåga

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Innehåll

- teorier, modeller och begrepp samt metoder inom omvårdnad
- etiska teorier och aspekter vid komplexa situationer
- omvårdnad inom allmänsjuksköterskans ansvarsområde vid komplexa situationer
- förebyggande, rehabiliterande och palliativ omvårdnad
- dokumentation vid komplexa omvårdnadssituationer
- närståendes situation och roll vid komplexa omvårdnadssituationer
- samverkan inom vårdkedjan

Undervisningsformer

Kursen genomförs i form av föreläsningar, seminarier, tillämpning i laborativ miljö samt uppgifter som bearbetas individuellt och i grupp.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt avslutade kurser om 30 hp inom Omvårdnad inkl. Vetenskaplig grundkurs 7,5 hp, Introduktion till omvårdnad, 7,5 hp, Personcentrerad omvårdnad I, 15 hp, eller motsvarande samt genomgången kurs Personcentrerad omvårdnad II, 15 hp (eller motsvarande kunskaper)..

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen A, B, C, D, E, FX eller F.

Kursen examineras genom en skriftlig gruppuppgift inklusive försvar och opponentskap, en workshop samt en skriftlig individuell tentamen.
Kursen examineras av lektor.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Examination15 hpA/B/C/D/E/FX/F

Övrigt

Närvarobestämmelser
Obligatorisk närvaro vid seminarier och vid tillämpning i laborativ miljö.

Kurslitteratur

Almås, H., Stubberud, D-G., & Grönstedh, R. (Red.). (2011). Klinisk omvårdnad 1. Stockholm: Liber AB.
Almås, H., Stubberud, D-G., & Grönstedh, R. (Red.). (2011). Klinisk omvårdnad 2. Stockholm: Liber AB.
Benzein, E., Hagberg, M., & Saveman, B-I. (Red.). (2012). Att möta familjer inom vård och omsorg. Lund: Studentlitteratur.
Edberg, A-K., & Wijk, H. (2009). Omvårdnadens grunder - Hälsa och ohälsa. Lund: Studentlitteratur.
Edvardsson, D., Ekwall, A., Hällgren Graneheim, U., Meidell, L., & Norberg, A. (2009). Personcentrerad omvårdnad: i teori och praktik. Lund: Studentlitteratur.
Ehrenberg, A., & Wallin L. (2009). Omvårdnadens grunder - Ansvar och utveckling. Lund: Studentlitteratur.
Eide, H., & Eide, T. (2007). Omvårdnadsorienterad kommunikation - Relationsetik, samarbete och konfliktlösning.Lund: Studentlitteratur.
Friberg, F., & Öhlén J. (2009). Omvårdnadens grunder - Perspektiv och förhållningssätt. Lund: Studentlitteratur.
Kirkevold, M. (2000). Omvårdnadsteorier: analys och utvärdering. Lund: Studentlitteratur.
Klang Söderkvist, B. (2013). Patientundervisning. Lund: Studentlitteratur.
Sand, L., & Strang, P. (2013). När döden utmanar livet om existentiell kris och coping i palliativ vård. Stockholm: Natur & kultur.
Skärsäter, I. (Red). (2010). Omvårdnad vid psykisk ohälsa - på grundläggande nivå. Lund: Studentlitteratur.
Socialstyrelsen. Kompetensbeskrivning för legitimerad sjuksköterska. Stockholm: Socialstyrelsen, artikelnr: 2005-105-1.
Strang, P., & Beck-Friis, B. (Red.). (2012). Palliativ medicin och vård. Stockholm: Liber.
Stryhn, H. (2007). Etik och omvårdnad. Lund: Studentlitteratur.
Biografier, lagar och författningar samt vetenskapliga artiklar tillkommer.
Senaste upplagan av kurslitteraturen ska användas.
Litteratur från tidigare kurser integreras.