KURSPLAN
Personcentrerad omvårdnad vid komplexa situationer, 15 högskolepoäng
Person-Centred Nursing Care, 15 credits
Kursplan för studenter vår 2019
Kurskod: HPSK13
Fastställd av: Utbildningsrådet 2013-10-07
Reviderad av: Avdelningschef 2018-10-23
Gäller fr.o.m.: 2019-01-21
Version: 8
Diarienummer:Revision 8 / 2018 Avdelningen för omvårdnad
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Vård
Ämnesgrupp: OM1
Fördjupning: G1F
Huvudområde: Omvårdnad

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska studenten, inom områdena nedan, kunna:

Kunskap och förståelse

Färdighet och förmåga

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Innehåll

- teorier, modeller och begrepp samt metoder inom omvårdnad applicerbara på komplexa situationer och psykisk ohälsa
- feministisk vårdetisk, närhetsetisk samt diskursetisk teori och dess aspekter vid komplexa situationer
- omvårdnad inom allmänsjuksköterskans ansvarsområde vid komplexa situationer, i mötet med barn samt vid psykisk ohälsa
- förebyggande, akut, långvarig, rehabiliterande och palliativ omvårdnad
- dokumentation vid komplexa omvårdnadssituationer
- närståendes situation och roll vid komplexa omvårdnadssituationer
- samverkan inom vårdkedjan och med vårdsökande person samt dennes närstående

Undervisningsformer

Kursen genomförs i form av föreläsningar, webbföreläsningar, seminarier, caseseminarier, tillämpning i laborativ miljö samt uppgifter som bearbetas individuellt och i grupp.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt avslutade kurser om 30 hp inom Omvårdnad inkl. Vetenskaplig grundkurs 7,5 hp, Introduktion till omvårdnad, 7,5 hp, Personcentrerad omvårdnad I, 15 hp, eller motsvarande samt genomgången kurs Personcentrerad omvårdnad II, 15 hp (eller motsvarande kunskaper)..

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen A, B, C, D, E, FX eller F.

Kursen examineras genom skriftlig individuell tentamen, skriftlig paruppgift inklusive seminarie, skriftlig gruppuppgift inklusive seminarie samt tillämpning i laborativ miljö och seminarier.
Kursen examineras av lektor.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Skriftlig individuell tentamen6 hpA/B/C/D/E/FX/F
Skriftlig paruppgift inkl. seminarie3 hpA/B/C/D/E/FX/F
Skriftlig gruppuppgift inklusive seminarie2 hpA/B/C/D/E/FX/F
Tillämpning i laborativ miljö1 hpU/G
Seminarier3 hpU/G

Övrigt

Studenten förväntas ta stort ansvar för sitt eget lärande och den värderingsförmåga, analysförmåga och förmåga till syntes som krävs för studier under steg 3 (se utbildningsplan)

Kurslitteratur

Almås, H., Stubberud, D-G., & Grönstedh, R. (Red.). (2011). Klinisk omvårdnad 1. Stockholm: Liber AB.

Almås, H., Stubberud, D-G., & Grönstedh, R. (Red.). (2011). Klinisk omvårdnad 2. Stockholm: Liber AB.

Benzein, E., Hagberg, M., & Saveman, B-I. (Red.). (2017). Att möta familjer inom vård och omsorg. Lund: Studentlitteratur.

Sand, L., & Strang, P. (2013). När döden utmanar livet om existentiell kris och coping i palliativ vård. Stockholm: Natur & kultur.

Sandman, L & Kjellström, S. (2013). Etikboken - Etik för vårdande yrken. Lund: Studentlitteratur.

Skärsäter, I. (Red). (2010). Omvårdnad vid psykisk ohälsa - på grundläggande nivå. Lund: Studentlitteratur.

Strang, P., & Beck-Friis, B. (Red.). (2012). Palliativ medicin och vård. Stockholm: Liber.

Biografier, lagar och författningar samt vetenskapliga artiklar tillkommer och anges i studieguide.

Senaste upplagan av kurslitteraturen ska användas. Även ytterligare litteratur från tidigare kurser integreras.