KURSPLAN
Tillämpad personcentrerad omvårdnad vid komplexa situationer, 15 högskolepoäng
Person-Centred Nursing Care in Practice, 15 credits
Kursplan för studenter höst 2019
Kurskod: | HPTN13 |
Fastställd av: | Utbildningschef 2014-05-12 |
Reviderad av: | Utbildningschef 2018-05-23 |
Gäller fr.o.m.: | 2018-08-27 |
Version: | 8 |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Vård
|
Ämnesgrupp: | OM1
|
Fördjupning: | G2F
|
Huvudområde: | Omvårdnad |
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten, inom områdena nedan, kunna:
Färdighet och förmåga
- självständigt planera, leda och samordna personcentrerad omvårdnad i interaktion med vårdsökande person, närstående och interprofessionellt team
- självständigt tillämpa personcentrerad omvårdnad vid komplexa omvårdnadssituationer, komplexa vårdbehov, multisjuklighet och funktionsnedsättning
- självständigt identifiera vårdsökande persons resurser och behov av förebyggande, rehabiliterande och palliativ omvårdnad
- identifiera och tillgodose närståendes behov av delaktighet i omvårdnaden
- visa förmåga till att samverka i interprofessionella team genom hela vårdkedjan
- självständigt identifiera behov av förbättringsarbete samt tillämpa teorier och metoder i kvalitets- och säkerhetsarbete
- främja hållbar utveckling vid planering och genomförande av omvårdnad.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kritiskt analysera och värdera faktorer som påverkar komplexa omvårdnadssituationer, komplexa vårdbehov, multisjuklighet och funktionsnedsättning
- reflektera över etiskt förhållningssätt samt visa på etisk medvetenhet och handling samt kunna försvara handlingar utifrån etiska aspekter
- analysera och värdera den egna professionella kompetensen och i relation till andra professioner samt visa handlingsberedskap för att utveckla sin kompetens.
Innehåll
- teorier, modeller, begrepp och metoder inom omvårdnad
- etik
- lagar och författningar
- förebyggande, rehabiliterande och palliativ omvårdnad
- tillämpning av omvårdnadsprocessen samt dokumentation i komplexa omvårdnadssituationer inom allmänsjuksköterskans kompetensområde
- principer, metoder och tekniker i omvårdnad
- läkemedelshantering
- informationsteknik
- interprofessionell teamsamverkan
- kompetensutveckling
- metodförbättring och kvalitetssäkring
- vårdmiljö
Undervisningsformer
Kursen genomförs i form av verksamhetsförlagda studier med inkluderande seminarier, tillämpning i laborativ miljö, seminarier samt uppgifter som bearbetas individuellt eller i grupp.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt avslutade kurser om 45 hp inom Omvårdnad inklusive Vetenskaplig grundkurs 7,5 hp, Introduktion till omvårdnad, 7,5 hp, Personcentrerad omvårdnad I, 15 hp, samt Personcentrerad omvårdnad II, 15 hp eller motsvarande samt genomgången kurs Ledarskap i personcentrerad omvårdnad, 7,5 hp och Personcentrerad omvårdnad vid komplexa situationer, 15 hp (eller motsvarande kunskaper)..
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen A, B, C, D, E, FX eller F.
Kursen examineras genom en examination i laborativ miljö och en individuell skriftlig reflektion samt en individuell skriftlig inlämningsuppgift. Som underlag för examinationen ingår även VFU-handledarens bedömning av studenten.
Kursen examineras av lektor.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Examination i laborativ miljö | 6,5 hp | A/B/C/D/E/FX/F |
Individuell skriftlig reflektion | 1 hp | U/G |
Individuell skriftlig inlämningsuppgift | 1 hp | U/G |
Verksamhetsförlagd utbildning | 6,5 hp | U/G/VG |
Övrigt
Verksamhetsförlagd utbildning genomförs enligt Peer-Learningmodellen, se MILO Peer-Learning.
288 timmar ska vara jämnt fördelat över VFU-perioden varav minst 224 timmars närvaro ska ske inom kursens sju första veckor och minst 64 timmar under kursen i kommande 2-veckorsplacering.
Tillfälligt avbrytande av verksamhetsförlagda studier
Hälsohögskolan får avbryta en students medverkan i verksamhetsförlagd utbildning eller annan praktisk verksamhet under pågående kurs om en student visar grov olämplighet/oskicklighet när han/hon tillämpat sina färdigheter på människor. En student vars verksamhetsförlagda utbildning eller annan praktisk verksamhet har avbrutits på grund av grov olämplighet/oskicklighet får inte delta i kursen på nytt innan kursansvarig eller examinator har kontrollerat och godkänt att studenten har de kunskaper och färdigheter som behövs. I samband med beslut om avbrytande ska i beslutet anges på vilka grunder avbrottet är baserat. Efter beslutet ska även en individuell plan fastställas för studenten i vilken ska framgå vilka kunskaps-och färdighetsbrister som finns, vilket stöd studenten kan räkna med, hur kontrollen ska gå till, när den första kontrollen ska äga rum och när eventuella nya kontroller får äga rum.
Kurslitteratur
Almås, H. (Red.). (2011). Klinisk omvårdnad 1. Stockholm: Liber AB.
Almås, H. (Red.). (2011). Klinisk omvårdnad 2. Stockholm: Liber AB.
Boman, L. & Wikström, L. (2014). Medicinsk teknik Teori, planering och genomförande. Lund: Studentlitteratur.
Eide, H., & Eide, T. (2007). Omvårdnadsorienterad kommunikation - Relationsetik, samarbete och konfliktlösning. Lund: Studentlitteratur.
Ekman, J. (Red). (2014). Personcentrering i hälso- och sjukvård: Från filosofi till praktik. Stockholm: Liber.
Jasper, M. (2013). Beginning reflective practice. Cengage Learning E.M.E.A.
Kirkevold, M. (2000). Omvårdnadsteorier: analys och utvärdering. Lund: Studentlitteratur.
Sherwood, G.& Barnsteiner, J. (2013). Kvalitet och säkerhet inom omvårdnad: Sex grundläggande kärnkompetenser. Studentlitteratur. Lund.
Sandman, L & Kjellström, S. (2013)). Etikboken - Etik för vårdande yrken, Lund: Studentlitteratur.
Lagar och författningar samt vetenskapliga artiklar tillkommer.
Senaste upplaga av kurslitteraturen ska användas.
Litteratur från tidigare kurser integreras.