KURSPLAN
Pediatrik och pediatrisk omvårdnad hos för tidigt födda och svårt sjuka barn, 7,5 högskolepoäng
Pediatric and Pediatric Nursing in Neonatal Care and Severely Ill Children, 7.5 credits
Kursplan för studenter vår 2020
Kurskod: HPTR20
Fastställd av: Utbildningsrådet 2018-10-23
Reviderad av: Avdelningschef 2019-10-02
Gäller fr.o.m.: 2020-01-20
Version: 2
Diarienummer:Avdelningen för omvårdnad
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Utbildningsområde: Vård
Ämnesgrupp: OM1
Fördjupning: A1N
Huvudområde: Omvårdnad

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska studenten, inom områden nedan, kunna:

Kunskap och förståelse

Färdighet och förmåga

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Innehåll

- etiologi, diagnostik och behandling vid olika pediatriska tillstånd hos förtidigt födda och svårt sjuka barn
- omvårdnad till förtidigt födda och svårt sjuka barn och deras familjer farmakologiska principer och dess tillämpningar på barn och ungdomar
- omvårdnad vid smärta och komplexa pediatriska vårdsituationer samt i livets slutskede
- teorier för att förstå det sjuka barnet och familjens livssituation samt för att stödja deras hälsa
- redskap för reflektion och självvärdering av tillägnad kunskap

Undervisningsformer

Kursen genomförs i form av föreläsningar, seminarium och tillämpningsövningar.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt kandidatexamen i omvårdnad eller sjuksköterskeexamen om 180 hp inkl. ett avslutat examensarbete om minst 15 hp eller motsvarande och svensk legitimation som sjuksköterska. Dessutom krävs ett års yrkeserfarenhet som sjuksköterska (eller motsvarande kunskaper).

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen A, B, C, D, E, FX eller F.

Kursen examineras i form av individuell skriftlig tentamen, fyra seminarier, två inlämningsuppgifter samt klinisk examination.

Kursen examineras av universitetslektor.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Individuell skriftlig tentamen3,5 hpA/B/C/D/E/FX/F
Seminarier2 hpU/G
Individuella Inlämningsuppgifter1 hpU/G
Klinisk examination1 hpU/G

Kurslitteratur

Arman, M., Dahlberg, K., & Ekebergh, M. (Red). (2015). Teoretiska grunder för vårdande. Stockholm: Liber.

Edberg, A.K., Ehrenberg, A., Friberg, F., Wallin, L., Wijk, F., & Öhlén, J. (Red.). (2014). Omvårdnad på avancerad nivå – kärnkompetenser inom sjuksköterskans specialistområden. Lund: Studentlitteratur.

Hallström, I., & Lindberg, T. (Red.). (2015). Pediatrisk Omvårdnad. 2. Stockholm: Liber.

Hanséus, K., Lagercrantz, H., & Lindberg, T. (2012). Barnmedicin. Lund: Studentlitteratur.

Hwang, P. & Nilsson, B. (2011). Utvecklingspsykologi. Stockholm: Natur och Kultur.

Jacksson, K., & Wigert, H. (2013). Familjecentrerad neonatalvård. Lund: Studentlitteratur.

Lundeberg, S., & Olsson, G.L. (Red.). (2016). Smärta och smärtbehandling hos barn och ungdomar. Lund: Studentlitteratur.

Molin, B., Therborn, M., Andersson, I. (2016). Träna läkemedelsberäkning. Stockholm: Liber.

Tamm, M. (2012). Psykosociala teorier vid hälsa och sjukdom. Lund: Studentlitteratur.

Wiklund Gustin, L., & Bergbom, I. (Red). (2017). Vårdvetenskapliga begrepp i teori och praktik. Lund: Studentlitteratur.


Vetenskapliga artiklar och referenslitteratur tillkommer.

Senaste upplaga av kurslitteraturen skall användas.