KURSPLAN
Pediatrik och pediatrisk omvårdnad hos för tidigt födda och svårt sjuka barn, 7,5 högskolepoäng
Pediatric and Pediatric Nursing in Neonatal Care and Severely Ill Children, 7.5 credits
Kursplan för studenter vår 2025
Kurskod: | HPTR20 |
Fastställd av: | Utbildningsrådet 2018-10-23 |
Reviderad av: | Avdelningschef 2023-06-29 |
Gäller fr.o.m.: | 2023-08-28 |
Version: | 3 |
Utbildningsnivå: | Avancerad nivå |
Utbildningsområde: | Vård
|
Ämnesgrupp: | OM1
|
Fördjupning: | A1N
|
Huvudområde: | Omvårdnad |
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten, inom områden nedan, kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för pediatriska tillstånd hos för tidigt födda och svårt sjuka barn dess etiologi, diagnostik och behandling, samt relatera detta till aktuell vetenskap
- redogöra för pediatrisk omvårdnad hos för tidigt födda och svårt sjuka barn samt relatera detta till vetenskap och berövad erfarenhet
- redogöra för hur omvårdnaden hos för tidigt födda och svårt sjuka barn och deras familjer kan planeras, genomföras och utvärderas med syfte att främja hälsa
- redogöra för farmakologiska principer och dess tillämpningar på barn och ungdomar
- redogöra för etiska aspekter i förhållande till pediatrik och pediatrisk omvårdnad hos för tidigt födda och svårt sjuka barn
- identifiera och redogöra för frågeställningar och problem som barnsjuksköterskan kan ställas inför i komplexa vårdsituationer inklusive vård i livets slutskede.
Färdighet och förmåga
- visa förmåga att identifiera och bedöma symptom och tecken på ohälsa hos förtidigt födda och svårt sjuka barn
- visa förmåga att planera, genomföra och utvärdera omvårdsåtgärder till för tidigt födda och svårt sjuka barn med hänsyn till barn, ungdomar och familjens situation
- visa förmåga att analysera, bedöma och hantera komplexa problem och frågeställningar inom barnsjuksköterskans ansvarsområde vid omvårdnad till förtidigt födda och svårt sjuka barn
- bedöma rimligheten av dos vid läkemedelsadministrering till barn/ungdomar.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- identifiera sitt behov av ytterligare kunskap för att fortlöpande kunna utveckla sin kompetens inom pediatrik
- kritiskt reflektera över hur kunskapen inom pediatrisk omvårdnad kan tillämpas vid omvårdnad till barn, ungdomar och familjer
- identifiera och kritiskt reflektera över etiska aspekter i relation till omvårdnad av förtidigt födda och svårt sjuka barn och deras familjer samt till samt forsknings- och förbättringsarbete.
Innehåll
- etiologi, diagnostik och behandling vid olika pediatriska tillstånd hos förtidigt födda och svårt sjuka barn
- omvårdnad till förtidigt födda och svårt sjuka barn och deras familjer farmakologiska principer och dess tillämpningar på barn och ungdomar
- omvårdnad vid smärta och komplexa pediatriska vårdsituationer samt i livets slutskede
- teorier för att förstå det sjuka barnet och familjens livssituation samt för att stödja deras hälsa
- redskap för reflektion och självvärdering av tillägnad kunskap
Undervisningsformer
Kursen genomförs i form av föreläsningar, seminarium och tillämpningsövningar.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt kandidatexamen i omvårdnad eller sjuksköterskeexamen om 180 hp inkl. ett avslutat examensarbete om minst 15 hp eller motsvarande och svensk legitimation som sjuksköterska. Dessutom krävs ett års yrkeserfarenhet som sjuksköterska (eller motsvarande kunskaper).
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen A, B, C, D, E, FX eller F.
Kursen examineras i form av individuell skriftlig tentamen, fyra seminarier, två inlämningsuppgifter samt klinisk examination.
Kursen examineras av universitetslektor.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Individuell skriftlig tentamen | 3,5 hp | A/B/C/D/E/FX/F |
Seminarier | 2 hp | U/G |
Individuella Inlämningsuppgifter | 1 hp | U/G |
Klinisk examination | 1 hp | U/G |
Kurslitteratur
Arman, M., Dahlberg, K., & Ekebergh, M. (Red). (2022). Teoretiska grunder för vårdande. Liber.
Edberg, A.K., Ehrenberg, A., Wijk, F., & Öhlén, J. (Red.). (2021). Omvårdnad på avancerad nivå – kärnkompetenser inom sjuksköterskans specialistområden. Studentlitteratur.
Hallström, I., & Lindberg, T. (Red.). (2023). Pediatrisk Omvårdnad. (3. uppl.). Liber.
Hanséus, K., Jägervall, M., Norman, M. (Red.). (2020). Barnmedicin. (5. uppl.).
Studentlitteratur.
Hwang, P. & Nilsson, B. (2019). Utvecklingspsykologi. (4. uppl.). Natur och Kultur.
Lundkvist, P. (Red.). (2013). Omvårdnad av det nyfödda barnet (2. uppl.).
Studentlitteratur.
Molin, B., Therborn, M., Andersson, I. (2016). Träna läkemedelsberäkning. Liber.
Raphael-Grimm, T. (2015). The Art of Communication in Nursing and Health Care. Springer publishing company.
Wiklund Gustin, L., & Asp, M. (2022). Vårdvetenskapliga begrepp i teori och praktik. Lund: Studentlitteratur.
Vetenskapliga artiklar och referenslitteratur tillkommer.
Senaste upplaga av kurslitteraturen skall användas.