KURSPLAN
Kvalitativa forskningsmetoder, 7,5 högskolepoäng
Qualitative Research Methods, 7.5 credits
Kursplan för studenter höst 2025
Kurskod: | HQRR25 |
Fastställd av: | Utbildningsrådet 2024-12-03 |
Gäller fr.o.m.: | Hösten 2025 |
Version: | 2 |
Utbildningsnivå: | Avancerad nivå |
Utbildningsområde: | Vård
|
Ämnesgrupp: | OM1
|
Fördjupning: | A1N
|
Huvudområde: | Arbetsterapi, Biomedicinsk laboratorievetenskap, Gerontologi, Oral hälsovetenskap, Omvårdnad, Radiografi |
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten, inom områdena nedan, kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra på ett fördjupat sätt för lämpliga kvalitativa metoder för olika typer av forskningsfrågor
- redogöra för forskningsetiska problemställningar i samband med kvalitativa forskningsmetoder
- förklara vad som utmärker tillförlitlighet och trovärdighet i kvalitativa studier.
Färdighet och förmåga
- identifiera, formulera och problematisera forskningsfråga
- tillämpa etiska krav som ställs på kvalitativ forskning
- genomföra datainsamling och analysera data enligt kvalitativ forskningsmetod
- sammanställa och tolka resultat från kvalitativ studie.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- motivera och värdera tillämpad kvalitativ vetenskaplig metod
- värdera kvaliteten av vetenskapliga studier med kvalitativ forskningsmetod samt de slutsatser som genereras.
Innehåll
- fördjupad forskningsmetodik avseende kvalitativa metoder
- insamling, bearbetning och redovisning av kvalitativa data
- kritisk granskning av vetenskapliga artiklar
- forskningsetik
Undervisningsformer
Kursen genomförs webbaserat i form av föreläsningar och seminarier.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Kandidatexamen eller yrkesexamen om 180 hp inklusive ett avslutat examensarbete om minst 15 hp eller motsvarande.
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.
Kursen examineras i form av en skriftlig inlämningsuppgift, inklusive individuell datainsamling, samt i form av respondentskap och kamratgranskning vid seminarium.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Skriftlig inlämningsuppgift | 6,5 hp | U/G/VG |
Seminarium inklusive kamratgranskning | 1 hp | U/G |
Kurslitteratur
Höglund-Nielsen, B., & Granskär, M. (2017). Tillämpad kvalitativ forskning inom hälso- och sjukvård. (Tredje upplagan). Studentlitteratur.
Henricson, M. (Red). (2023). Vetenskaplig teori och metod – Från idé till examination inom omvårdnad. Studentlitteratur.
Kvale, S., & Brinkman, S. (2014). Den kvalitativa forskningsintervjun. Studentlitteratur.
Vetenskapsrådet (2024). God forskningssed.
www.vr.se/analys/rapporter/vara-rapporter/2024-10-02-god-forskningssed-2024.html
Senaste upplagan av kurslitteraturen ska användas.
Vetenskapliga artiklar tillkommer.