KURSPLAN
Rörelseapparatens anatomi och fysiologi, 4,5 högskolepoäng
Anatomy and Physiology of the Musculo-Skeletal System, 4.5 credits
Kurskod: HRAK12
Fastställd av: Ordförande 2011-10-31
Reviderad av: Avdelningschef 2016-10-04
Gäller fr.o.m.: 2016-11-21
Version: 4
Diarienummer:2016/3626 (313) Avdelningen för naturvetenskap och biomedicin
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Medicinska området
Ämnesgrupp: ME1
Fördjupning: G1F

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska studenten, inom områdena nedan, kunna;

Kunskap och förståelse

Färdighet och förmåga

Innehåll

- medicinsk terminologi
- struktur och funktion hos skelett, leder och muskler
- motorik
- rörelseapparatens innervation och kärlförsörjning
- halsens, armens, bålens och benets topografiska anatomi

Undervisningsformer

Kursen genomförs i form av föreläsningar, laborationer, grupparbeten och seminarier.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt genomgången kurs Anatomi och fysiologi, grundkurs, 7,5 hp, eller motsvarande kunskaper..

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen A, B, C, D, E, FX eller F.

Kursen examineras i form av ett seminarium, en individuell praktisk examination och en individuell skriftlig tentamen.

Examinator
Kursen examineras av universitetsadjunkt.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Praktisk examination1 hpU/G
Skriftlig examination13,5 hpA/B/C/D/E/FX/F
1 Bestämmer kursens slutbetyg vilket utfärdas först när samtliga moment godkänts.

Kurslitteratur

Bojsen-Møller, F. (2007). Rörelseapparatens anatomi. Stockholm: Liber A.

och en av nedanstående anatomiböcker:

Feneis, H. & Dauber, W. (2006). Anatomisk bildordbok. Stockholm: Liber AB.

eller

Netter, F.H. (2011). Atlas der Anatomie. (Multilanguage). München: Elsevier.

samt en av nedanstående textböcker:

Tortora, G. J., Derickson, B. (2015). Introduction to the Human Body. Hoboken: Wiley.

eller

VanPutte, C. L. (2015). Seeley's Essentials of Anatomy and Physiology. New York: McGraw Hill Higher Education.