KURSPLAN
Smärta och dess relation till aktivitet och delaktighet, 1,5 högskolepoäng
Pain and its relation to activity and participation, 1.5 credits
Kursplan för studenter vår 2020
Kurskod: | HRAN10 |
Fastställd av: | Utbildningsrådet 2018-09-18 |
Reviderad av: | Utbildningschef 2018-12-20 |
Gäller fr.o.m.: | 2020-01-20 |
Version: | 2 |
Diarienummer: | Avdelningen för rehabilitering/Department of Rehabilitering |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Vård
|
Ämnesgrupp: | TR1
|
Fördjupning: | G2F
|
Huvudområde: | Arbetsterapi |
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten, inom områdena nedan, kunna:
Kunskap och förståelse
- beskriva långvarig smärta ur ett biopsykosocialt perspektiv
- förstå personliga och omgivningsfaktorers betydelse för aktivitet och delaktighet.
Färdighet och förmåga
- identifiera och beskriva smärta i relation till aktivitet och delaktighet
- identifiera och beskriva faktorer som påverkar smärta och smärtbeteende.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kritiskt granska och värdera sitt eget kunskapsinhämtande inom kursens kunskapsområde samt identifiera vad som behöver förbättras/utvecklas.
Innehåll
- biopsykosocial modell för smärta
- smärtbeteende och hälsa
- smärtans påverkan på aktivitet och delaktighet
Undervisningsformer
Kursen genomförs som distanskurs via nätet i form av inspelade föreläsningar och självstudier.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet och avslutade kurser motsvarande 60 hp från kurserna Arbetsterapi i yrke och forskning, 30 hp, Aktivitet och utveckling genom hela livet, 30 hp och/eller Arbetsterapi och aktivitetsproblem vid funktionsnedsättning och sjukdom, 30 hp (eller motsvarande kunskaper).
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen A, B, C, D, E, FX eller F.
Kursen examineras i form av en individuell skriftlig inlämningsuppgift.
Kursen examineras av universitetsadjunkt.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Individuell skriftlig inlämningsuppgift | 1,5 hp | A/B/C/D/E/FX/F |
Kurslitteratur
Linton, S. (2013). Att förstå patienter med smärta. Lund: Studentlitteratur.
Senaste upplaga av kurslitteraturen ska användas.
Vetenskapliga artiklar och annat instuderingsmaterial tillkommer.