KURSPLAN
Radiologi, examensarbete, 15 högskolepoäng
Radiology, Thesis, 15 credits
Kursplan för studenter vår 2011
Kurskod: | HREP11 |
Fastställd av: | Ordförande 2011-01-24 |
Gäller fr.o.m.: | 2011-01-24 |
Version: | 1 |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Medicinska området
|
Ämnesgrupp: | MT2
|
Fördjupning: | G2E
|
Huvudområde: | Radiologi |
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten, inom områdena nedan, kunna;
Kunskap och förståelse
- redogöra för aktuell forskning inom radiologi
- beskriva hur forskningsetiska principer påverkar forskningsprocesser inom radiologi
- beskriva hur teoretisk och empirisk kunskap inom radiologi samspelar.
Färdighet och förmåga
- tillämpa resultaten av vetenskapliga arbeten inom radiologi
- initiera och delta i projekt- och utvecklingsarbete inom professionen
- muntligt och skriftligt presentera vetenskapliga arbeten.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kritiskt granska och värdera egna insatser och identifiera vad som behöver förbättras/ utvecklas när det gäller eget vetenskapligt arbetssätt och informationsutbyte på vetenskaplig nivå.
Innehåll
- fördjupning inom valt ämnesområde
- kvantitativa och/eller kvalitativa metoder alt. metod vid litteraturstudier
- forskningsetiska principer
- försvar och opposition av examensarbeten
Undervisningsformer
Kursen genomförs i form av handledning i par alternativt individuellt och seminarier.
Enstaka föreläsningar kan förekomma.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt avslutade kurser i huvudområdet radiologi om 60 hp, inklusive Vetenskaplig grundkurs, 7,5 hp. Dessutom krävs genomgångna kurser i Vetenskaplig metod och statistisk analys, 7,5 hp, Speciell undersökningsmetodik, inriktning datortomografi (CT), 7,5 hp samt Speciell undersökningsmetodik, valbar kurs, 7,5 hp. (eller motsvarande kunskaper).
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen A, B, C, D, E, FX eller F.
Kursen examineras i form av en parvis genomförd skriftlig och muntlig presentation av examensarbete samt försvar och opponentskap. I samråd med examinator kan examensarbetet genomföras individuellt. Betygsgrundande är även arbetsprocessen under kursen.
Examinator
Kursen examineras av universitetsadjunkt.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Uppsats | 15 hp | A/B/C/D/E/FX/F |
Övrigt
Närvarobestämmelser
Obligatorisk närvaro krävs vid handledningstillfällen och seminarier.
Kurslitteratur
Backman, J. (2008). Rapporter och uppsatser. Lund: Studentlitteratur.
Dahlström, G. (2003). Från datainsamling till rapport- att göra en statistisk undersökning. Lund: Studentlitteratur.
DePoy, E., & Gitlin, L. N. (1999). Forskning - en introduktion. Lund: Studentlitteratur.
Ejlertsson, G. (2003). Statistik för hälsovetenskaperna. Lund: Studentlitteratur
Granskär, M., & Höglund-Nielsen, B. (2008). Tillämpad kvalitativ forskning inom hälso- och sjukvård. Lund: Studentlitteratur.
Vetenskapsrådet. (2002). Forskningsetiska principer inom humanistisk-samhällsvetenskaplig forskning. Stockholm: Vetenskapsrådet. (Finns även under http:www.vr.se).
Relevant litteratur utifrån valt ämnesområde och vetenskaplig metod omfattande ca 2000 sidor väljs i samråd med handledare.
Senaste upplaga av kurslitteraturen skall användas.
Referenslitteratur
Friberg, F. (2006). Dags för uppsats – vägledning för litteraturbaserade examensarbeten. Lund: Studentlitteratur.
Medicinska forskningsrådet. (2003). Riktlinjer för etisk värdering av medicinsk humanforskning. (E-bok.). Stockholm: MFR.
Wahlgren, L. (2008). SPSS steg för steg//. Lund: Studentlitteratur.
HHJ 361/2011 (122)
avdelningen för naturvetenskap och biomedicin