KURSPLAN
Radiografi, examensarbete, 15 högskolepoäng
Radiography, Thesis, 15 credits
Kursplan för studenter vår 2020
Kurskod: | HREP13 |
Fastställd av: | Utbildningsrådet 2012-10-08 |
Reviderad av: | Avdelningschef 2014-12-16 |
Gäller fr.o.m.: | 2015-01-19 |
Version: | 2 |
Diarienummer: | 2014/4286-122 Avdelningen för naturvetenskap och biomedicin |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Medicinska området
|
Ämnesgrupp: | MT2
|
Fördjupning: | G2E
|
Huvudområde: | Radiografi |
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten, inom områdena nedan, kunna;
Kunskap och förståelse
- redogöra för aktuell forskning inom radiografi
- beskriva hur forskningsetiska principer påverkar forskningsprocesser inom radiografi
- beskriva hur teoretisk och empirisk kunskap inom radiografi samspelar.
Färdighet och förmåga
- tillämpa resultaten av vetenskapliga arbeten inom radiografi
- initiera och delta i projekt- och utvecklingsarbete inom professionen
- muntligt och skriftligt presentera vetenskapliga arbeten.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kritiskt granska och värdera egna insatser och identifiera vad som behöver förbättras/ utvecklas när det gäller eget vetenskapligt arbetssätt och informationsutbyte på vetenskaplig nivå.
Innehåll
- fördjupning inom valt ämnesområde
- kvantitativa och/eller kvalitativa metoder alt. metod vid litteraturstudier
- forskningsetiska principer
- försvar och opposition av examensarbeten
Undervisningsformer
Kursen genomförs i form av handledning i par alternativt individuellt samt seminarier. Enstaka föreläsningar kan förekomma.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet Grundl. behörighet samt genomgångna kurser om 70,5 hp inom huvudområdet radiografi (inklusive Vetenskaplig fortsättningskurs inom Radiografi 7,5 hp) varav 63 hp avslutade (inklusive Vetenskaplig grundkurs 7,5 hp) (eller motsvarande kunskaper).
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen A, B, C, D, E, FX eller F.
Kursen examineras i form av en parvis genomförd skriftlig och muntlig presentation av examensarbete samt försvar och opponentskap. I samråd med examinator kan examensarbetet genomföras individuellt. Betygsgrundande är även arbetsprocessen under kursen.
Examinator
Kursen examineras av universitetslektor.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Uppsats | 15 hp | A/B/C/D/E/FX/F |
Övrigt
Närvarobestämmelser
Obligatorisk närvaro krävs vid handledningstillfällen och seminarier.
Kurslitteratur
Backman, J. (2008). Rapporter och uppsatser. Lund: Studentlitteratur.
Dahlström, G. (2003). Från datainsamling till rapport- att göra en statistisk undersökning. Lund: Studentlitteratur.
DePoy, E., & Gitlin, L. N. (1999). Forskning - en introduktion. Lund: Studentlitteratur.
Ejlertsson, G. (2003). Statistik för hälsovetenskaperna. Lund: Studentlitteratur.
Forsberg, C. & Wengström, Y. (2008). Att göra systematiska litteraturstudier. Stockholm: Natur och Kultur.
Granskär, M., & Höglund-Nielsen, B. (2008). Tillämpad kvalitativ forskning inom hälso- och sjukvård. Lund: Studentlitteratur.
Henricson M (2012). Vetenskaplig Teori och metod -från idé till examination inom omvårdnad. Lund: Studentlitteratur
Svensk Förening för Röntgensjuksköterskor. (2008). Yrkesetisk kod för röntgensjuksköterskor. Stockholm: Vårdförbundet. [Hämtad 2014-12-10]. http:www.vårdförbundet.se.
Svensk Förening för Röntgensjuksköterskor. (2011). Kompetensbeskrivning för legitimerad röntgensjuksköterska. Stockholm: Vårdförbundet. [Hämtad 2014-12-10]. http:www.swedrad.com.
Wahlgren. L. (2012). SPSS steg för steg. Lund: Studentlitteratur.
Vetenskapsrådet. (2002). Forskningsetiska principer inom humanistisk-samhällsvetenskaplig forskning. Stockholm: Vetenskapsrådet. [Hämtad 2014-12-10]. http://www.codex.vr.se.
Relevant litteratur utifrån valt ämnesområde och vetenskaplig metod omfattande ca 2000 sidor väljs i samråd med handledare.
Senaste upplaga av kurslitteraturen skall användas.