KURSPLAN
Radiografi: Radiografisk undersökningsmetodik, fortsättningskurs, 15 högskolepoäng
Methodology of Radiography, Intermediate Course, 15 credits
Kursplan för studenter vår 2019
Kurskod: | HRMN19 |
Fastställd av: | Utbildningsrådet 2018-09-18 |
Gäller fr.o.m.: | 2019-01-21 |
Version: | 1 |
Diarienummer: | Avdelningen för naturvetenskap och biomedicin |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Medicinska området
|
Ämnesgrupp: | MT2
|
Fördjupning: | G2F
|
Huvudområde: | Radiografi |
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten, inom områdena nedan, kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för undersökningsmetodik och omvårdnadsbehov vid avancerade undersökningar med konventionell röntgen och grundläggande undersökningar med datortomografi
- redogöra för grundläggande teknik datortomografi och magnetisk resonanstomografi samt för en säker teknik användning
- redogöra för de kontrastmedel och de läkemedel som används inom röntgen, ultraljud och magnetisk resonanstomografi
- redogöra för sjukdomslära och diagnostik relaterat till kursens undersökningsmetodik
- beskriva teorier och metoder som ligger till grund för förbättringsarbeten och kvalitetssäkring
- identifiera problem utifrån ett multikulturellt perspektiv vid radiografiska undersökningar
- dokumentera.
Färdighet och förmåga
- genomföra och planera basala undersökningar inom konventionell röntgen samt datortomografi, under handledning
- kommunicera med patienter, anhöriga och annan personal
- följa gällande strålskydd och säkerhetsföreskrifter
- hantera kontrastmedel och andra läkemedel enligt gällande förordningar
- föreslå och initiera ett kliniskt förbättringsarbete
- följa gällande hygien-, strålskydds- och säkerhetsföreskrifter, utföra och dokumentera stråldosmätningar och patientinformation.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- reflektera över hur egna värderingar och förhållningssätt påverkar patientomhändertagande vid radiografiska undersökningar
- utföra omvårdnad utifrån röntgensjuksköterskans värdegrund och patientens behov
- argumentera för förbättringsarbetes användbarhet vid klinisk verksamhet.
Innehåll
- omvårdnad relaterat till radiografi i ett multikulturellt samhälle
- fördjupning i bildkriterier och projektionslära inom konventionell röntgen och datortomografi
- basal teknik och metodik gällande datortomografi och magnetisk resonanstomografi
- säkerhetsföreskrifter vid magnetisk resonanstomografiundersökning
- hantering och användning av kontrastmedel och läkemedel inom röntgen, ultraljud, magnetisk resonanstomografi
- sjukdomslära och diagnostik riktat mot buk och centrala nervsystemet
- kvalitetssäkring och förbättringsarbeten
- dokumentation i radiologiskt informationssystem och bildarkiveringssystem
Undervisningsformer
Kursen genomförs i form av föreläsningar, seminarier och verksamhetsförlagd utbildning.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt genomgångna kurser om 90 hp inom röntgensjuksköterskeprogrammets 180 hp, varav 60 hp från första året skall vara avslutade. För att studenten skall kunna ha VFU måste praktiska moment ifrån tidigare kurser vara avslutade.
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen A, B, C, D, E, FX eller F.
Kursen examineras i form av individuell klinisk examination i konventionell röntgen, inlämningsuppgifter och seminarium, samt verksamhetsförlagd utbildning där handledarens skriftliga bedömning utgör en del i examinationen.
Kursen examineras av universitetsadjunkt.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Individuell klinisk examination | 1 hp | U/G/VG |
Inlämningsuppgift patientfall | 3 hp | A/B/C/D/E/FX/F |
Inlämningsuppgift förbättringsarbete | 1 hp | U/G |
Seminarium | 1 hp | U/G |
VFU (verksamhetsförlagd utbildning) | 9 hp | U/G/VG |
Övrigt
Närvarobestämmelser
Obligatorisk närvaro vid introduktion, verksamhetsförlagd utbildning (minst 32 h/vecka under de sex VFU-veckorna) samt vid seminarier.
Tillfälligt avbrytande av verksamhetsförlagda studier
Hälsohögskolan får avbryta en students medverkan i verksamhetsförlagd utbildning eller annan praktisk verksamhet under pågående kurs om en student visar grov olämplighet/oskicklighet när hen tillämpat sina färdigheter på människor. En student vars verksamhetsförlagda utbildning eller annan praktisk verksamhet har avbrutits på grund av grov olämplighet/oskicklighet får inte delta i kursen på nytt innan kursansvarig eller examinator har kontrollerat och godkänt att studenten har de kunskaper och färdigheter som behövs. I samband med beslut om avbrytande ska i beslutet anges på vilka grunder avbrottet är baserat. Efter beslutet ska även en individuell plan fastställas för studenten i vilken ska framgå vilka kunskaps- och färdighetsbrister som finns, vilket stöd studenten kan räkna med, hur kontrollen ska gå till, när den första kontrollen ska äga rum och när eventuella nya kontroller får äga rum.
Kurslitteratur
Allisy-Roberts P., & Williams J. (2008). Farr’s Physics for Medical Imaging. UK: Elsevier.
Almås, H., Stuberud, D-G., & Grønseth, R. (Red.). (2011). Klinisk omvårdnad 1. Stockholm: Liber AB.
Almås, H., Stubberud, D-G., & Grønseth, R. (Red.). (2013). Klinisk omvårdnad 2. Stockholm: Liber AB.
Aspelin, P., & Pettersson, H. (2008). Radiologi. Lund: Studentlitteratur.
Heise Löwgren, C. (2017). Författningshandboken. Stockholm: Liber.
Hofer, M. (2010). CT Teaching Manual: A Systematic Approach to CT Reading. New York: Thieme.
Koskinen, S., & Sequeiros, R., B. (2017). Akut Radiologi. Stockholm: Liber AB.
Moeller, T., & Reif, E. (2009). Pocket Atlas of Radiographic Positioning. Stuttgart: Thieme.
Moeller, TB. (2013). Pocket atlas of sectional anatomy: vol. 1. Head Neck. Computed Tomography and Magnetic Resonance Imaging. Stuttgart: Thieme.
Moeller, TB., & Reif, E. (2013). Pocket atlas of sectional anatomy: vol. 2. Thorax, abdomen and pelvis. Computed Tomography and Magnetic Resonance Imaging. Stuttgart: Thieme.
Svensk Förening för Röntgensjuksköterskor. (2008). Yrkesetisk kod för röntgensjuksköterskor. Stockholm: Vårdförbundet.Tillgänglig via www.vardforbundet.se
Svensk Förening för Röntgensjuksköterskor. (2011). Kompetensbeskrivning för legitimerad röntgensjuksköterska. Stockholm: Vårdförbundet. Tillgänglig via www.vardforbundet.se
Sveriges Kommuner och Landsting. (2006). Gör och lär. Stockholm: Sveriges Kommuner och Landsting. Tillgänglig 2017-09-07. webbutik.skl.se/sv/artiklar/gor-och-lar-ett-smakprov-pa-forbattringskunskapens-teori-och-praktik-i-halso-och-sjukvarden-2.html.
Sveriges Kommuner och Landsting. (2005). Att mäta för att veta. Stockholm: Sveriges Kommuner och Landsting. Tillgänglig 2017-09-07. webbutik.skl.se/sv/artiklar/att-mata-for-att-veta-praktiska-rad-och-tips-om-matning-och-uppfoljning-i-samband-med-utvecklings-oc.html.
Tillkommer vetenskapliga artiklar.
Senaste upplaga av kurslitteraturen ska användas.