KURSPLAN
Speciell undersökningsmetodik, angiografi/intervention, 7,5 högskolepoäng
Methodology of Radiological Examinations, Angiography/ Intervention, 7.5 credits
Kursplan för studenter vår 2017
Kurskod: HSAN12
Fastställd av: Ordförande 2009-01-19
Reviderad av: Avdelningschef 2015-12-17
Gäller fr.o.m.: 2016-01-25
Version: 2
Diarienummer:2015/4694 (313) Avdelningen för naturvetenskap och biomedicin
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Medicinska området
Ämnesgrupp: MT2
Fördjupning: G2F
Huvudområde: Radiografi

Lärandemål

Studenten skall efter genomgången kurs inom områdena;

Kunskap och förståelse

Färdighet och förmåga

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Innehåll

- angiografisk undersökningsmetodik och diagnostik
- bildbearbetning
- handhavande av medicinteknisk utrustning
- journalföring
- läkemedelshantering
- patientupplevelser och omvårdnadsbehov
- interaktion och kommunikation
- rondverksamhet
- sterilhantering, planering, assistering
- strålhygien, kvalitetskontroller

Undervisningsformer

Kursen genomförs i form av föreläsningar, tre veckors verksamhetsförlagd utbildning och seminarier.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighetsamt genomgångna kurser om 70,5 hp inom huvudområdet radiografi varav 63 hp avslutade (eller motsvarande kunskaper).

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen A, B, C, D, E, FX eller F.

Kursen examineras i form av dokumentation fokuserad på metodik inom angiografi/intervention samt muntlig presentation av valt problemområde i posterformat. Som underlag för examination ingår även handledarens skriftliga bedömning vid verksamhetsförlagda studier.

Kursen examineras av universitetsadjunkt.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Examination7,5 hpA/B/C/D/E/FX/F

Övrigt

Närvarobestämmelser

Obligatorisk närvaro vid verksamhetsförlagd utbildning.

Tillfälligt avbrytande av verksamhetsförlagda studier
Hälsohögskolan får avbryta en students medverkan i verksamhetsförlagd utbildning eller annan praktisk verksamhet under pågående kurs om en student visar grov olämplighet/oskicklighet när han/hon tillämpat sina färdigheter på människor. En student vars verksamhetsförlagda utbildning eller annan praktisk verksamhet har avbrutits på grund av grov olämplighet/oskicklighet får inte delta i kursen på nytt innan kursansvarig eller examinator har kontrollerat och godkänt att studenten har de kunskaper och färdigheter som behövs. I samband med beslut om avbrytande ska i beslutet anges på vilka grunder avbrottet är baserat. Efter beslutet ska även en individuell plan fastställas för studenten i vilken ska framgå vilka kunskaps- och färdighetsbrister som finns, vilket stöd studenten kan räkna med, hur kontrollen ska gå till, när den första kontrollen ska äga rum och när eventuella nya kontroller får äga rum.

Kurslitteratur

Almås, H., Stuberud, D-G., & Grønseth, R. (Red.). (2011). Klinisk omvårdnad 1. Stockholm: Liber AB.

Almås, H., Stuberud, D-G., & Grønseth, R. (Red.). (2011). Klinisk omvårdnad 2. Stockholm: Liber AB.

Aspelin, P., & Pettersson, H. (2008). Radiologi. Pzkal, Polen: Studentlitteratur.

JY Language Centre. Tips hur man gör en vetenskaplig poster. [Hämtad 2015-12-17]. http:kielikompassi.jyu.fi/opetus/ruotsi/posterisivut/en_vetenskaplig_poster.html

SFR, svensk förening för röntgensjuksköterskor. (2008).
Yrkesetisk kod för röntgensjuksköterskor. Stockholm: Vårdförbundet
[Hämtad 2015-12-17]. http:
www.vardforbundet.se

SFR, svensk förening för röntgensjuksköterskor. (2011). Kompetensbeskrivning för legitimerad röntgensjuksköterska. Stockholm: Vårdförbundet . [Hämtad 2015-12-17]. http://www.vardforbundet.se

Senaste upplagan av litteraturen ska användas.

Vetenskapliga artiklar tillkommer.