KURSPLAN
Speciell undersökningsmetodik, angiografi/intervention, 7,5 högskolepoäng
Methodology of Radiological Examinations, Angiography/ Intervention, 7.5 credits
Kursplan för studenter vår 2019
Kurskod: | HSAN12 |
Fastställd av: | Ordförande 2009-01-19 |
Reviderad av: | Utbildningschef 2019-01-09 |
Gäller fr.o.m.: | 2019-01-21 |
Version: | 3 |
Diarienummer: | Avdelningen för naturvetenskap och biomedicin |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Medicinska området
|
Ämnesgrupp: | MT2
|
Fördjupning: | G2F
|
Huvudområde: | Radiografi |
Lärandemål
Studenten skall efter genomgången kurs inom områdena;
Kunskap och förståelse
- beskriva grundläggande undersökningsmetodik inom angiografi/intervention
- redogöra för gällande säkerhetsföreskrifter
- redogöra för patientomhändertagandet
- beskriva bildkvalitets parametrar.
Färdighet och förmåga
- under handledning planera och utföra undersökningar inom angiografi/intervention
- inhämta information och informera patienter, anhöriga och personal i samband med undersökningar
- följa gällande säkerhetsföreskrifter
- hantera läkemedel enligt gällande förordningar.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- reflektera över de egna värderingarnas betydelse i samband med angiografi/intervention
- utföra omvårdnad utifrån röntgensjuksköterskans värdegrund och patientens behov.
Innehåll
- angiografisk undersökningsmetodik och diagnostik
- bildbearbetning
- handhavande av medicinteknisk utrustning
- journalföring
- läkemedelshantering
- patientupplevelser och omvårdnadsbehov
- interaktion och kommunikation
- rondverksamhet
- sterilhantering, planering, assistering
- strålhygien, kvalitetskontroller
Undervisningsformer
Kursen genomförs i form av föreläsningar, tre veckors verksamhetsförlagd utbildning och seminarier.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighetsamt genomgångna kurser om 70,5 hp inom huvudområdet radiografi varav 63 hp avslutade (eller motsvarande kunskaper).
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen A, B, C, D, E, FX eller F.
Kursen examineras i form av dokumentation fokuserad på metodik inom angiografi/
intervention samt muntlig presentation av valt problemområde i posterformat. Som underlag för examination ingår även handledarens skriftliga bedömning vid verksamhetsförlagda studier.
Kursen examineras av universitetsadjunkt.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Examination | 7,5 hp | A/B/C/D/E/FX/F |
Övrigt
Närvarobestämmelser
Obligatorisk närvaro vid verksamhetsförlagd utbildning.
Tillfälligt avbrytande av verksamhetsförlagda studier
Hälsohögskolan får avbryta en students medverkan i verksamhetsförlagd utbildning eller annan praktisk verksamhet under pågående kurs om en student visar grov olämplighet/oskicklighet när hen tillämpat sina färdigheter. En student vars verksamhetsförlagda utbildning eller annan praktisk verksamhet har avbrutits på grund av grov olämplighet/oskicklighet får inte delta i kursen på nytt innan kursansvarig eller examinator har kontrollerat och godkänt att studenten har de kunskaper och färdigheter som behövs. I samband med beslut om avbrytande ska i beslutet anges på vilka grunder avbrottet är baserat. Efter beslutet ska även en individuell plan fastställas för studenten i vilken ska framgå vilka kunskaps- och färdighetsbrister som finns, vilket stöd studenten kan räkna med, hur kontrollen ska gå till, när den första kontrollen ska äga rum och när eventuella nya kontroller får äga rum.
Begränsningar av antalet tillfällen för verksamhetsförlagd utbildning
Avbrott på VFU eller annan klinisk/praktisk verksamhet på grund av grov oskicklighet räknas som ett underkänt tillfälle. Student som bedöms underkänd på tre VFU placeringar i samma kurs måste avbryta sina studier i den aktuella utbildningen. En student som blivit underkänd tre gånger på VFU ska erbjudas samtal med studievägledare.
Kurslitteratur
Almås, H., Stuberud, D-G., & Grønseth, R. (Red.). (2011). Klinisk omvårdnad 1. Stockholm: Liber AB.
Almås, H., Stuberud, D-G., & Grønseth, R. (Red.). (2011). Klinisk omvårdnad 2. Stockholm: Liber AB.
Aspelin, P., & Pettersson, H. (2008). Radiologi. Pzkal, Polen: Studentlitteratur.
JY Language Centre. Tips hur man gör en vetenskaplig poster. [Hämtad 2015-12-17]. http:kielikompassi.jyu.fi/opetus/ruotsi/posterisivut/en_vetenskaplig_poster.html
SFR, svensk förening för röntgensjuksköterskor. (2008). Yrkesetisk kod för röntgensjuksköterskor. Stockholm: Vårdförbundet
[Hämtad 2015-12-17]. http:www.vardforbundet.se
SFR, svensk förening för röntgensjuksköterskor. (2011). Kompetensbeskrivning för legitimerad röntgensjuksköterska. Stockholm: Vårdförbundet . [Hämtad 2015-12-17]. http://www.vardforbundet.se
Senaste upplagan av litteraturen ska användas.
Vetenskapliga artiklar tillkommer.