KURSPLAN
Omvårdnad inom specialistsjuksköterskans ansvarsområde, 7,5 högskolepoäng
Advanced Nursing Science, 7.5 credits
Kursplan för studenter höst 2024
Kurskod: HSAR29
Fastställd av: Utbildningsrådet 2018-09-18
Reviderad av: Avdelningschef 2023-06-29
Gäller fr.o.m.: 2023-08-28
Version: 6
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Utbildningsområde: Vård
Ämnesgrupp: OM1
Fördjupning: A1N
Huvudområde: Omvårdnad

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska studenten, inom områden nedan, kunna:

Kunskap och förståelse

Färdighet och förmåga

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Innehåll

- specialistsjuksköterskans arbetsområde, yrkesfunktion och ledarskap
- fördjupning inom ämnet omvårdnad och dess konsensusbegrepp
- fördjupning utifrån kärnkompetenser i relation till specialistsjuksköterskans yrkesfunktion
- författningar, riktlinjer och konventioner om mänskliga rättigheter relevant för specialistsjuksköterskans arbetsområde
- fördjupning avseende vetenskapligt arbetssätt (datainsamling och databearbetning) inom kvalitativ och kvantitativ metod

Undervisningsformer

Kursen genomförs i form av föreläsningar, seminarier och studieuppgifter.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt kandidatexamen i omvårdnad eller sjuksköterskeexamen om 180 hp inkl. ett avslutat examensarbete om minst 15 hp eller motsvarande och svensk legitimation som sjuksköterska. Dessutom krävs ett års yrkeserfarenhet som sjuksköterska.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen A, B, C, D, E, FX eller F.

Kursen examineras i form av individuell tentamen samt seminarier och inlämningsuppgifter.

Kursen examineras av universitetslektor.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Skriftlig individuell tentamen inkl. vetenskaplig metod 3,5 hp3,5 hpA/B/C/D/E/FX/F
Seminarier inkl. vetenskaplig metod 1,5 hp1,5 hpU/G
Inlämningsuppgifter inkl. vetenskaplig metod 2,5 hp2,5 hpU/G

Kurslitteratur

Arman, M., Dahlberg, K., & Ekebergh, M. (Red.). (2022). Teoretiska grunder för vårdande. (2. uppl.). Liber.

Dahlborg, E., & Tengelin, E. (2022). Jämlik vård : Normmedvetna perspektiv (2. uppl.). Studentlitteratur.

Edberg, A.K., Ehrenberg, A., Wijk, F., & Öhlén, J. (Red.). (2021). Omvårdnad på avancerad nivåkärnkompetenser inom sjuksköterskans specialistområden. Studentlitteratur.

FN:s konvention om barnets rättigheter. Tillgänglig via unicef.se/barnkonventionen

FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning. Tillänglig via www.regeringen.se/informationsmaterial/2015/06/konvention-om-rattigheter-forpersoner-med-funktionsnedsattning/

FN:s konvention om mänskliga rättigheter. Tillgänglig via www.regeringen.se/informationsmaterial/2012/01/a11.017/

Henricson, M. (Red.). (2017). Vetenskaplig teori och metod. Från idé till examination inom omvårdnad. Studentlitteratur.

Kompetensbeskrivning för specialistsjuksköterska med inriktning hälso- och sjukvård för barn och ungdomar. Tillgänglig via www.swenurse.se/Sa-tyckervi/publikationer/Kompetensbeskrivningar-och-riktlinjer/Barnsjukskoterska/

Kompetensbeskrivning för distriktssköterskor. Tillgänglig via www.swenurse.se/publikationer/kompetensbeskrivning-for-distriktsskoterskor

Polit, D.F., & Beck, C.T (2019). Nursing Research Generating and assessing evidence for nursing practice. Lippincott Williams and Wilkins.

Raphael-Grimm, T. (2015). The Art of Communication in Nursing and Health Care. Springer publishing company.

Westerlund, J., & Borg, E. (2021). Statistik för beteendevetare. (4. uppl.). Liber.

Wiklund Gustin, L., & Bergbom, I. (Red.). (2017). Vårdvetenskapliga begrepp i teori och praktik (3. uppl.). Studentlitteratur.

Tillkommer författningar samt vetenskapliga artiklar.

Senaste upplaga av kurslitteraturen ska användas.