KURSPLAN
Speciell undersökningsmetodik, inriktning datortomografi (CT), 7,5 högskolepoäng
Radiological examinations of Methodology, Computed Tomography, 7.5 credits
Kursplan för studenter vår 2017
Kurskod: HSDN13
Fastställd av: Utbildningsrådet 2012-10-08
Reviderad av: Avdelningschef 2015-12-17
Gäller fr.o.m.: 2016-01-25
Version: 2
Diarienummer:2015/4700 (313) Avdelningen för naturvetenskap och biomedicin
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Medicinska området
Ämnesgrupp: MT2
Fördjupning: G2F
Huvudområde: Radiografi

Lärandemål

Efter genomgången kurs skall studenten, inom områdena nedan, kunna;

Kunskap och förståelse

Färdighet och förmåga

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Innehåll

- bildbearbetning
- datortomografisk undersökningsmetodik och diagnostik
- aktuell forskning inom området
- analys av felkällor
- dokumentation
- fysikaliska principer för utrustning
- handhavande av medicinteknisk utrustning
- kvalitetssäkring
- läkemedelshantering
- omvårdnadsaspekter relaterat till undersökningsmetodiken
- professionellt förhållningssätt

Undervisningsformer

Kursen genomförs i form av föreläsningar, verksamhetsförlagd utbildning och seminarier.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt genomgångna kurser om 70,5 hp inom huvudområdet radiografi varav 63 hp avslutade (eller motsvarande kunskaper).

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen A, B, C, D, E, FX eller F.

Kursen examineras med en individuell skriftlig tentamen, en individuell klinisk examination samt handledarens skriftliga bedömning från verksamhetsförlagda studier.

Examinator

Kursen examineras av universitetsadjunkt.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Examination7,5 hpA/B/C/D/E/FX/F

Övrigt

Närvarobestämmelser

Obligatorisk närvaro vid verksamhetsförlagd utbildning (minst 32 h/vecka under de tre VFU-veckorna) samt vid seminarier.

Tillfälligt avbrytande av verksamhetsförlagda studier

Hälsohögskolan får avbryta en students medverkan i verksamhetsförlagd utbildning eller annan praktisk verksamhet under pågående kurs om en student visar grov olämplighet/oskicklighet när han/hon tillämpat sina färdigheter på människor. En student vars verksamhetsförlagda utbildning eller annan praktisk verksamhet har avbrutits på grund av grov olämplighet/oskicklighet får inte delta i kursen på nytt innan kursansvarig eller examinator har kontrollerat och godkänt att studenten har de kunskaper och färdigheter som behövs. I samband med beslut om avbrytande ska i beslutet anges på vilka grunder avbrottet är baserat. Efter beslutet ska även en individuell plan fastställas för studenten i vilken ska framgå vilka kunskaps- och färdighetsbrister som finns, vilket stöd studenten kan räkna med, hur kontrollen ska gå till, när den första kontrollen ska äga rum och när eventuella nya kontroller får äga rum.

Kurslitteratur

Almås, H., Stuberud, D-G., & Grønseth, R. (Red.). (2011). Klinisk omvårdnad 1. Stockholm: Liber AB.

Almås, H., Stuberud, D-G., & Grønseth, R. (Red.). (2011). Klinisk omvårdnad 2. Stockholm: Liber AB.

Aspelin, P., & Pettersson, H. (2008). Radiologi. Pozkal, Polen: Studentlitteratur.

Moeller, TB., & Reif, E. (2000). Pocket Atlas of Sectional Anatomy, CT and MRI. Head, Neck, Spine and Joints. Stuttgart: Thieme.

Moeller, TB., & Reif, E. (2001). Pocket Atlas of Sectional Anatomy, CT and MRI. Vol 2: Thorax, Abdomen and Pelvis. Stuttgart: Thieme.

SFR, svensk förening för röntgensjuksköterskor. (2008). Yrkesetisk kod för röntgensjuksköterskor. Stockholm: Vårdförbundet [Hämtad 2015-12-17]. http:www.vårdförbundet.se

SFR, svensk förening för röntgensjuksköterskor. (2011).
Kompetensbeskrivning för legitimerad röntgensjuksköterska. Stockholm: Vårdförbundet [Hämtad 2015-12-17]. http:www.vårdförbundet.se

Senaste upplagan av litteraturen ska användas.

Vetenskapliga artiklar tillkommer.