KURSPLAN
Socialt arbete, examensarbete, 15 högskolepoäng
Social Work, Thesis, 15 credits
Kursplan för studenter vår 2011
Kurskod: | HSEP10 |
Fastställd av: | Utbildningsrådet 2010-08-24 |
Gäller fr.o.m.: | 2010-11-08 |
Version: | 1 |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Samhällsvetenskapliga området
|
Ämnesgrupp: | SS2
|
Fördjupning: | G2E
|
Huvudområde: | Socialt arbete |
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten, inom områdena nedan, kunna:
Kunskap och förståelse
- beskriva och problematisera aktuell forskning i relation till ett avgränsat problemområde
- självständigt söka, kritiskt granska och värdera vetenskaplig forskning och litteratur
- självständigt genomföra en litteraturbaserad studie baserad på teorier inom socialt arbete.
Färdighet och förmåga
- självständigt formulera ett forskningsproblem, genomföra en undersökning, analysera, dra slutsatser och kritiskt granska detsamma
- kritiskt granska och analysera empiriskt material i förhållande till det sociala arbetets teorier
- använda forskningsetiska principer i forskningsprocessens olika steg
- tillämpa olika relevanta forskningsmetoder i utvecklings- och kvalitetsarbeten samt värdera dessa metoders användbarhet inom socialt arbete
- skriftligt och muntligt presentera och diskutera vetenskapliga arbeten.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kritiskt granska och värdera egna insatser och identifiera vad som behöver förbättras/utvecklas när det gäller eget vetenskapligt arbetssätt och informationsutbyte på vetenskaplig nivå
- kritiskt reflektera över egen personlig och professionell utveckling i relation till socionomyrket och det sociala arbetet.
Innehåll
Kursen behandlar:
- fördjupning inom avgränsat ämnesområde
- tillämpning av kvantitativa och/eller kvalitativa metoder
- forskningsetiska principer
- försvar och opposition av examensarbeten
- genomförande av litteraturöversikt
- systematisk litteraturstudie
- vetenskapligt rapportskrivande
- terminsreflektion.
Undervisningsformer
Kursen genomförs i form av parvis författat examensarbete med handledning samt seminarier.
Förkunskapskrav
För tillträde till kursen krävs avslutade kurser om 120 hp (termin 1-4) inom socionomprogrammet samt genomgångna kurser i socialt arbete om 30 hp (termin 5) inom socionomprogrammet. Dessutom krävs genomgången kurs Vetenskapteori och forskningsmetodik med ämnesfördjupning, 15 hp eller motsvarande kunskaper.
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.
Kursen examineras i form av en parvis genomförd skriftlig och muntlig presentation av examensarbete samt försvar och opponentskap. I examinationen ingår också deltagande i ytterligare två seminarier. Dessutom ingår en skriftlig individuell terminsreflektion som även diskuteras muntligt vid ett seminarium.
Kursen examineras av lektor.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Uppsats | 15 hp | U/G/VG |
Övrigt
Närvarobestämmelser
Obligatorisk närvaro vid handledning och seminarier.
Kurslitteratur
Friberg, F. (2006). Dags för uppsats. Vägledning för litteraturbaserade examensarbete. Lund: Studentlitteratur.
Hartman, S. (2003). Skrivhandledning för examensarbeten och rapporter. Stockholm: Natur & Kultur.
Vetenskapsrådet. (2004). Vad är god forskningssed? Synpunkter, riktlinjer och exempel. (Elektronisk) Stockholm: Vetenskapsrådet. Kräver Adobe Acrobat Reader. Tillgänglig www.vr.se/download/18.6b2f98a910b3e260ae28000334/god_forskningssed_3.pdf (2010-06-02).
Relevant litteratur utifrån valt ämnesområde omfattande ca 2000 sidor. Litteratur väljes i samråd med handledare.
Senaste upplaga av kurslitteraturen ska användas.
Övriga läromedel
Jönköpings Högskolebibliotek. Citera och referera. (25 september 2009). Tillgänglig: www.bibl.hj.se/doc/5720>(2010-06-03).
Diarienummer
HHJ Dnr 718/2010 (122)
Avdelningen för beteendevetenskap och socialt arbete.