KURSPLAN
Socialt förändringsarbete på grupp- och samhällsnivå, 7,5 högskolepoäng
Social Work, Social Change with Groups and in Community, 7.5 credits
Kursplan för studenter vår 2021
Kurskod: | HSGN14 |
Fastställd av: | Utbildningsrådet 2018-09-20 |
Reviderad av: | Avdelningschef 2020-08-21 |
Gäller fr.o.m.: | 2020-09-28 |
Version: | 11 |
Diarienummer: | Avdelningen för socialt arbete |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Samhällsvetenskapliga området
|
Ämnesgrupp: | SS2
|
Fördjupning: | G2F
|
Huvudområde: | Socialt arbete |
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten, inom områdena nedan, kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för teorier och metoder för samhällsarbete och arbete med grupper i samhället som syftar till människors delaktighet och inklusion
- beskriva och konkretisera inkluderande och exkluderande strukturer samt mäns och kvinnors livsbetingelser inom centrala livsområden såsom boende och arbete
Färdighet och förmåga
- tillämpa och motivera användningen av teorier och metoder vid socialt förändringsarbete för olika målgrupper på grupp- och samhällsnivå i samarbete med människor som berörs
- analysera sociala problem samt identifiera, strukturera och föreslå insatser på grupp- och samhällsnivå.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kritiskt reflektera över betydelsen av samhälleliga villkor i förhållande till människors sociala situation och med beaktande av mänskliga rättigheter
- kritiskt reflektera över arbete på grupp- och samhällsnivå avseende socionomens roll och betydelsen av samverkan med andra aktörer.
Innehåll
- uppsökande arbete, förebyggande arbete, samhällsarbete (community work), antidiskriminerande arbete, företrädarskap och empowerment
- delaktighet och inklusion och dess betydelse för praktiskt socialt arbete
- socialt entreprenörskap, brukar - och intresseorganisationer
- metodik för att skapa, driva och utveckla projekt och samverkansformer
Undervisningsformer
Kursen genomförs i form av föreläsningar, seminarier och fältstudie.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt avslutade kurser i Socialt arbete, profession och kunskapsområde, 15 hp, Socialt arbete, social- och välfärdspolitik, 7,5 hp, Vetenskaplig grundkurs, 7,5 hp, Psykologiska perspektiv i socialt arbete, 15 hp, Samhällsvetenskapliga perspektiv i socialt arbete, 15 hp samt genomgångna kurser Civilrätt 7,5 hp, Förvaltningsrätt, 7,5 hp, Socialrätt, 7,5 hp och Socialt arbete, utredning, handläggning och dokumentation, 7,5 hp (eller motsvarande kunskaper).
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.
Kursen examineras genom individuell skriftlig inlämningsuppgift, fältstudie, seminarier och workshop.
Kursen examineras av universitetslektor.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Individuell skriftlig inlämningsuppgift | 4 hp | U/G/VG |
Fältstudie och muntlig presentation | 2 hp | U/G |
Seminarier | 1,5 hp | U/G |
Workshop | 0 hp | U/G |
Övrigt
Närvarobestämmelser
Kursen kan examineras på svenska och/eller engelska.
Kurslitteratur
Aldén, L., & Hammarstedt, M. & Neuman, E (2015). Ethnic Segregation, Tipping Behavior, and Native Residential Mobility. International Migration review. 49 (1), 36–69.
Andersson, B. (2013). Finding ways to the hard to reach – considerations on the content and concept of outreach work. European Journal of Social Work, 16(2), 171-186.
Brady, Sh. R. & O’Connor, M.K. (2014). Understanding How Community Organizing Leads to Social Change: The Beginning Development of Formal Practice Theory. Journal of Community Practice, 22(1-2), 210-228.
Bursell, M. (2012). Name change and destigmatization among Middle Eastern immigrants in Sweden, Ethnic and Racial Studies, 35(3), 471-487.
Campbell, C. (2013). Community mobilisation in the 21st century: Updating our theory of social change? Journal of Health Psychology. 19(1), 46-59.
Cujpers, P (2003). Three decades of Drug prevention research. Drugs: education, prevention and policy. 10(1).
Eriksson, L. (2010). Community development and social pedagogy: traditions for understanding mobilization for collective self-development. Community development journal, 46(4), 403-420
Ife, J., & Tesoriero, F. (2006). Community development. Chap 1,3 (PDF).
Jönsson, J. H.(2018). Servants of a ‘sinking titanic’ or actors of change? European Journal of Social Work 22(2), 212-224.
Jönsson, J. H. (2015). The contested field of social work in a retreating welfare state: the case of Sweden. Critical and Radical Social Work, 3(3), 357-374.
Larsen, L., & Harlan, S.L., & Bolin, B., & Hackett, E.J., & Hope, D., & Kirby, A., & Nelson, A., & Rex, T.R., & Wolf, S. (2004). Bonding and bridging: Understanding the relationship between social capital and civicaction. Journal of Planning Education and Research, 24, 64-77.
Malmberg, B., & Andersson, E., & Östh, J. (2013). Segregation and urban unrest in Sweden. Urban Geography, 34(7), 1031–1046.
Mattsson, T. (2014). Intersectionality as a useful tool: Anti-oppressive social work and critical reflection. Affilia, 29(1), 8-17.
McCave E.L., & Rishel, C,W. (2011). Prevention as an explicit part of social work profession: A systematic investigation. Advances in Social Work 12(2), 226-240.
Odenbring, Y. (2019). The Daily Life and Reality Behind Child Poverty in Sweden: Children’s and Adolescents’ Voices. Child indicators research 12(3), 847–859.
Payne, M. (2014). Modern Social Work Theory. Basingstoke: Palgrave Macmillan, chapters 8,11, 13, 14 (PDF).
Schierup, C-U., & Ålund, A. (2011). The end of Swedish exceptionalism? Citizenship, neoliberalism and the politics of exclusion. Race & Class, 53(1), 45-64.
Schwalbe, M., & Holden, D., & Schrock, D., & Godwin, S., & Thompson, S., & Wolkomir, M. (2000). Generic processes in the reproduction of inequality: An interactionist analysis. Social Forces, 79(2), 419-452.
Sjöberg, S., & Többe-Schukalla, M., & Singh, S., & Martinss, K. H. (2016). Community work in Germany and Sweden in context of changing welfare models. International Social Work, 0020872816666622.
Sturup, J., & Rostami, A., & Mondani, H., & Gerell, M., & Sarnecki, J., & Edling, C. (2018). Increased gun violence among young males in Sweden: a descriptive national survey and international comparison. European journal on criminal policy and research, 25, 365-378.
Wilinska, M. (2012). Is there a place for an ageing subject? Stories of ageing at the University of the Third Age in Poland. Sociology, 46(2), 290-305.
Vetenskapliga artiklar tillkommer.
Senaste upplagan av kurslitteraturen ska användas.