KURSPLAN
Socialt förändringsarbete med individ och nätverk, 15 högskolepoäng
Social Work for Social Change with Individuals and Network, 15 credits
Kurskod: | HSIN18 |
Fastställd av: | Utbildningschef 2019-06-11 |
Reviderad av: | Utbildningsrådet 2020-10-12 |
Gäller fr.o.m.: | 2020-11-02 |
Version: | 6 |
Diarienummer: | Avdelningen för socialt arbete |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Samhällsvetenskapliga området
|
Ämnesgrupp: | SS2
|
Fördjupning: | G2F
|
Huvudområde: | Socialt arbete |
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten, inom områdena nedan, kunna:
Kunskap och förståelse
Delkurs 1
- redogöra för perspektiv på socialt förändringsarbete med barn, ungdomar och vuxna och deras nätverk
- redogöra för problematik och livsvillkor avseende personer med psykisk ohälsa, psykisk funktionsnedsättning, missbruk och beroende samt personer som lever i våldets närhet.
Delkurs 2
- redogöra för metoder för individinriktat socialt förändringsarbete utifrån målgrupp och problematik.
Delkurs 3
- redogöra för hur närstående påverkas av anhörigas problematik och ohälsa.
Färdighet och förmåga
Delkurs 2
- göra åtgärdsbedömningar och planera för insatser och interventioner kring en social problematik
- välja, värdera och ge förslag på metoder i relation till olika målgrupper och problematik samt problematisera metodernas användbarhet.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Delkurs 2
- problematisera innebörden av ett professionellt förhållningssätt i relation till olika arbetssätt.
Delkurs 3
- reflektera över egen personlig och professionell utveckling i relation till socionomyrket och till handlingsstrategier på individ-, grupp- och samhällsnivå i det sociala arbetet.
Innehåll
Delkurs 1, Perspektiv på socialt förändringsarbete utifrån målgrupp och problematik
- perspektiv på socialt förändringsarbete med enskilda individer och deras nätverk
- barn och unga, familjer, individer med psykisk ohälsa, psykiska sjukdomar, psykiska funktionshinder, missbruk och beroende och personer som lever i våldets närhet
Delkurs 2, Metoder och åtgärdsbedömningar i individinriktat socialt förändringsarbete
- metoder i socialt arbete i relation till olika målgrupper och problematik
- evidens, evidensbaserad praktik, riktlinjer, vård- och behandlingsplanering och bedömningsinstrument
Delkurs 3, Delaktighet och inflytande i ett brukarperspektiv
- brukarperspektiv, med fokus på delaktighet och inflytande
- terminsreflektion
Undervisningsformer
Kursen genomförs i form av föreläsningar, seminarier samt fältstudier, vilka förläggs inom Region Jönköpings län.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt avslutade kurser i Socialt arbete, profession och kunskapsområde, 15 hp, Socialt arbete, social- och välfärdspolitik, 7,5 hp, Vetenskaplig grundkurs, 7,5 hp, Psykologiska perspektiv i socialt arbete, 15 hp, Samhällsvetenskapliga perspektiv i socialt arbete, 15 hp samt genomgångna kurser Civilrätt 7,5 hp, Förvaltningsrätt, 7,5 hp, Socialrätt, 7,5 hp och Socialt arbete, utredning, handläggning och dokumentation, 7,5 hp (eller motsvarande kunskaper).
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.
Delkurs 1.
Kursen examineras genom individuell skriftlig tentamen.
Delkurs 2.
Kursen examineras genom en gruppvis författad rapport samt muntligt seminarium.
Delkurs 3.
Kursen examineras genom muntligt seminarium. Därutöver ingår en skriftlig individuell terminsreflektion som även diskuteras muntligt vid ett seminarium.
Kursen examineras av universitetslektor.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Skriftlig tentamen | 5,5 hp | U/G/VG |
Inlämningsuppgift inklusive seminarium | 7,5 hp | U/G/VG |
Seminarium | 1,5 hp | U/G |
Terminsreflektion och seminarium | 0,5 hp | U/G |
Övrigt
Obligatorisk närvaro vid fältstudier.
Kurslitteratur
Ahlgren, T. (2014). Institutionalisering på hemmaplan. En idés resa i den sociala barnavården. Växjö, Sverige: Linnaeus University Press.Tillgänglig via www.diva-portal.org
Andersson, G., Höjer, I., Sallnäs, M., & Sjöblom, Y. (Red.). (2019). När samhället träder in: barn, föräldrar och social barnavård. Lund, Sverige: Studentlitteratur.
Bergmark, A., Bergmark Å., & Lundström, T. (2011.) Evidensbaserat socialt arbete. Teori, kritik och praktik. Stockholm, Sverige: Natur & Kultur.
Bryman, A. (2018). Samhällsvetenskapliga metoder. Malmö, Sverige: Liber.
Fahlke, C. (Red.). (2012). Handbok i missbrukspsykologi: teori och tillämpning. Stockholm, Sverige: Liber.
Farbring, C.Å., & Rollnick, S. (2015). MI för praktiker. Stockholm, Sverige: Natur & Kultur.
Herlogsson, J. (2014). MiniPsykiatri. Stockholm, Sverige: Natur & Kultur.
Johnsen, A., & Torstensson, V. W. (Red.). (2015). Lärobok i familjeterapi. Lund, Sverige: Studentlitteratur.
Maskrosbarn. (2016). Jag är bara en påse pengar. En rapport från Maskrosbarn om ungdomars upplevelse av insatser från socialtjänsten. Stockholm, Sverige: Maskrosbarn. Tillgänglig via www.vuxen.maskrosbarn.org
Monwell, B & Gerdner, A. (2017). Opiates versus other opioids-are these relevant as diagnostic categorizations? Heroin Addiction and Related Clinical Problems, 19(6), 39-48.
Skau, G. M. (2018). Mellan makt och hjälp. Stockholm, Sverige: Liber.
Topor, A., Borg, M., & Lindelöf, I. (2008). Relationer som hjälper: om återhämtningsprocesser vid svåra psykiska problem. Lund, Sverige: Studentlitteratur.
Vinnerljung, B, Sallnäs, M, & Kyhle Westermark, P. (2001). Sammanbrott vid tonårsplaceringar. Om ungdomar i fosterhem och på institution. Stockholm, Sverige: CUS, Socialstyrelsen. Tillgänglig via www.socialstyrelsen.se
Tillkommer ett skönlitterärt verk, vetenskapliga artiklar och officiella dokument/riktlinjer för bedömning och åtgärd av missbruk och psykisk ohälsa.
Senaste upplaga av kurslitteraturen ska användas.