KURSPLAN
Socialt arbete, profession och kunskapsområde, 15 högskolepoäng
Social Work, Profession and Discipline, 15 credits
Kursplan för studenter vår 2023
Kurskod: | HSKG19 |
Fastställd av: | Utbildningsrådet 2019-01-29 |
Reviderad av: | Utbildningsrådet 2022-11-15 |
Gäller fr.o.m.: | 2023-01-23 |
Version: | 8 |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Vård
|
Ämnesgrupp: | SS2
|
Fördjupning: | G1N
|
Huvudområde: | Socialt arbete |
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten, inom områdena nedan, kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för centrala begrepp, teorier och perspektiv samt utveckling inom vetenskapsområdet socialt arbete
- redogöra för hur socialt arbete kan organiseras och bedrivas på individ-, grupp- och samhällsnivå med hänsyn till olika livsvillkor och behov
- redogöra för perspektiv på sociala problem i ett föränderligt samhälle
- redogöra för vetenskaplig metod inom ramen för socialt arbete.
Färdighet och förmåga
- diskutera professionsetik, mänskliga rättigheter och hållbar utveckling i relation till socialt arbete
- diskutera det sociala arbetets teori- och perspektivval relaterat till problematik på individ-, grupp- och samhällsnivå
- tillämpa grundläggande kunskaper för vetenskapligt skrivande inom vetenskapsområdet socialt arbete
- tillämpa vetenskaplig metod för datainsamling
- diskutera betydelsen av vetenskapligt förhållningssätt för socialt arbete på individ-, grupp- och samhällsnivå.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- reflektera över egna etiska och professionsetiska förhållningssätt samt professionsetiska koder relaterat till andra professioner inom socialt arbete, hälsa och välfärd
- visa insikt i betydelsen av och förmåga till samarbete och samverkan.
Innehåll
- mänskliga rättigheter och hållbar utveckling
- etik i socialt arbete
- teorier och begrepp inom socialt arbete
- informationssökning och vetenskapligt skrivande
- vetenskaplig metod
- det sociala arbetets utveckling och föränderlighet nationellt och internationellt
- beteendevetenskapliga, samhällsvetenskapliga och juridiska begrepp, teorier och perspektiv inom socialt arbete
- ojämlikhet, salutogena perspektiv och empowerment i förhållande till brukare/klient i socialt arbete
- introduktion av hur socialt arbete kan bedrivas på individ-, grupp- och samhällsnivå
- Interprofessionellt lärande (IPL)
Undervisningsformer
Kursen genomförs i form av föreläsningar, seminarier och fältstudie.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet.
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.
Kursen examineras i form av individuell skriftlig tentamen, skriftlig individuell uppgift, skriftlig gruppuppgift inklusive seminarium samt fältstudieuppgift inklusive seminarium.
Kursen examineras av universitetslektor.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Individuell skriftlig tentamen | 6 hp | U/G/VG |
Skriftlig individuell uppgift | 5,5 hp | U/G/VG |
IPL - Skriftlig gruppuppgift inklusive seminarium | 2 hp | U/G |
Fältstudieuppgift inklusive seminarium | 1,5 hp | U/G |
Kurslitteratur
Akademikerförbundet SSR. (2017). Etik i socialt arbete, etisk kod för socialarbetare.. www.akademssr.se/sites/default/files/files/etik_och_socialt_arbete_2017_w.pdf
Aktas, V., Nilsson, M. & Borell, K. (2019). Social Scientists under Threat: Resistance and Self-censorship in Turkish Academia. British Journal of Educational Studies, 67, 169–186. www.doi.org/10.1080/00071005.2018.1502872
Bie, K. (2021). Reflektion i socialt arbete. Gleerups.
Blennberger, E. (2005) Etik i socialpolitik och socialt arbete. Studentlitteratur.
Bryman, A. (2018). Samhällsvetenskapliga metoder. Liber.
Eide, T., & Aadland, E. (2021). Etikhandboken för socialt arbete; reflektion, organisation och ledning. Liber.
Eide, T., & Eide, H. (2006). Kommunikation i praktiken; relationer, samspel och etik inom socialt arbete, vård och omsorg. Liber.
Kapetanovic1, S., Ander, B., Gurdal, S,. & Sorbring, E., (2022) Adolescent smoking, alcohol
use, inebriation, and use of narcotics during the Covid-19 pandemic. BMC Psychology, 10 (44). www.doi.org/10.1186/s40359-022-00756-1
Meeuwisse, A., Sunesson, S., & Swärd, H. (Red.). (2015). Socialt arbete. En grundbok. Natur och Kultur.
Skillmark, M., & Kullberg, C. (2020). The significance of context and victim–offender relationship for Swedish social workers’ understandings of young men’s violent victimization. International Review of Victimology, 26(3), 295-313. www.doi.org/10.1177/0269758019895345
Thurén, T. (2019). Vetenskapsteori för nybörjare. Liber.
Tillkommer vetenskapliga artiklar.
Senaste upplaga av kurslitteraturen ska användas.