KURSPLAN
Samskapande och avancerade vård i hemmet, 7,5 högskolepoäng
Co-Production and Advanced Nursing in Home Care, 7.5 credits
Kursplan för studenter vår 2025
Kurskod: | HSKR22 |
Fastställd av: | Utbildningsrådet 2022-01-11 |
Gäller fr.o.m.: | 2022-08-29 |
Version: | 1 |
Diarienummer: | Avdelningen för omvårdnad |
Utbildningsnivå: | Avancerad nivå |
Utbildningsområde: | Vård
|
Ämnesgrupp: | OM1
|
Fördjupning: | A1F
|
Huvudområde: | Omvårdnad |
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten, inom områden nedan, kunna:
Kunskap och förståelse
- förklara uppkomst av och påvisa kunskap om gerontologi, psykiatri och funktionsvariationer hos vuxna och äldre relaterat till vetenskapliga, etiska och hälsofrämjande faktorer utifrån distriktssköterskans förhållningssätt och ansvarsområde
- förklara och påvisa kunskap om avancerad hemsjukvård i livets slutskede relaterat till vetenskapliga och etiska faktorer utifrån distriktssköterskans förhållningssätt och ansvarsområde i mötet med patient, närstående och familj.
Färdighet och förmåga
- visa förmåga att leda och utföra avancerad och samskapande vård i hemmet utifrån distriktssköterskans etiska, pedagogiska och hälsofrämjande förhållningssätt i samverkan med teammedlemmar, inklusive patient, närstående och familj
- identifiera, motivera och utföra kliniska bedömningar i relation till komplexa situationer och hälsotillstånd vid vård i hemmet inom ramen för distriktssköterskans ansvarsområde
- självständigt och systematiskt identifiera och formulera frågeställningar, planera för upplägg av ett vetenskapligt arbete samt argumentera för gjorda val.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- identifiera och kritiskt värdera det egna ansvaret och etiska förhållningssättet som distriktssköterska i samskapande och avancerad vård i hemmet med hänsyn till hållbar utveckling och mångfaldhetsperspektivet
- kritiskt granska och värdera forskning samt evidensbaserad och säker vård inom aktuellt område för att kunna omsätta i praxis samt identifiera behov av och ta ansvar för egen kunskapsutveckling.
Innehåll
- evidensbaserad vård
- funktionsvariationer
- förbättringskunskap
- gerontologi
- hälsosamtal
- långvarig och psykosomatisk smärta
- maktperspektivet (i mötet med patient, närstående och familj)
- medicinteknik
- hemmiljö
- informatik
- palliativ vård
- personcentrad omvårdnad (patient, närstående och familj)
- psykiatri
- samordnad vård (tex. SIP, VPL)
- stress
- säker vård i hemmet
- sömn
- teamsamverkan
- telefonrådgivning
- uppgiftsförskjutning (Task-shitfting)
- redskap för reflektion och självvärdering av tillägnad kunskap
- vetenskaplig metod
- ålderism
- övervikt
Undervisningsformer
Kursen genomförs i form av föreläsningar och tillämpningsövningar.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt kandidatexamen i omvårdnad eller sjuksköterskeexamen om 180 hp inkl. ett avslutat examensarbete om minst 15 hp och avslutade kurser i Omvårdnad inom specialistsjuksköterskans ansvarsområde 7,5 hp och Hälsofrämjande omvårdnad hos barn och ungdom 7,5 hp eller motsvarande och svensk legitimation som sjuksköterska. Dessutom krävs ett års yrkeserfarenhet som sjuksköterska.
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen A, B, C, D, E, FX eller F.
Kursen examineras i form av individuell skriftlig tentamen, seminarier, inlämningsuppgifter samt praktisk tillämpning.
Kursen examineras av lektor.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Individuell skriftlig tentamen | 2,5 hp | A/B/C/D/E/FX/F |
Seminarier inkl. vetenskaplig metod 0.5 hp | 1,5 hp | U/G |
Praktisk tillämpning | 1,5 hp | U/G |
Inlämningsuppgifter inkl. vetenskaplig metod 1 hp | 2 hp | U/G |
Kurslitteratur
Edberg, A.K., Ehrenberg, A., Wijk, H., & Öhlén, J. (Red.). (2021).
Omvårdnad på avancerad nivå – kärnkompetenser inom sjuksköterskans specialistområde.
Studentlitteratur.
Eklundh, T. (2013). Psykiatri för primärvården. Studentlitteratur.
Ekstedt, M., & Flink, M. (Red). (2019). Hemsjukvård: olika perspektiv på trygg och säker vård. Liber.
Hellström, I., & Hydén L-C. (Red.). (2016). Att leva med demens. Gleerups.
Henricsson, M. (Red.). (2017). Vetenskaplig teori och metod – Från idé till examination inom omvårdnad. Studentlitteratur.
Klang Söderkvist, B., Kneck, Å (Red.). (2018). Patientundervisning – Ett samspel för lärande. Studentlitteratur.
Jarvis, C. (Red.). (2020). Physical examination & health assessment. (vol8). Elsevier.
Ternestedt, B.M., Henoch, I., Österlind, J., & Andershed, B. (2017).
De 6 s:n: en modell för personcentrerad palliativ vård. Studentlitteratur.
Wiklund Gustin, L., & Bergbom, I. (Red.). (2017). Vårdvetenskapliga begrepp i teori och praktik. Studentlitteratur.
Werner M.U., & Bäckryd, E. (Red). (2019). Akut och cancerrelaterad smärta: smärtmedicin vol. 1. Liber.
Tillkommer lagar, författningar samt vetenskapliga artiklar.
Senaste upplaga av kurslitteraturen ska användas.