KURSPLAN
Samskapande och avancerade vård i hemmet, 7,5 högskolepoäng
Co-Production and Advanced Nursing in Home Care, 7.5 credits
Kursplan för studenter vår 2025
Kurskod: HSKR22
Fastställd av: Utbildningsrådet 2022-01-11
Gäller fr.o.m.: 2022-08-29
Version: 1
Diarienummer:Avdelningen för omvårdnad
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Utbildningsområde: Vård
Ämnesgrupp: OM1
Fördjupning: A1F
Huvudområde: Omvårdnad

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska studenten, inom områden nedan, kunna:

Kunskap och förståelse

Färdighet och förmåga

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Innehåll

- evidensbaserad vård
- funktionsvariationer
- förbättringskunskap
- gerontologi
- hälsosamtal
- långvarig och psykosomatisk smärta
- maktperspektivet (i mötet med patient, närstående och familj)
- medicinteknik
- hemmiljö
- informatik
- palliativ vård
- personcentrad omvårdnad (patient, närstående och familj)
- psykiatri
- samordnad vård (tex. SIP, VPL)
- stress
- säker vård i hemmet
- sömn
- teamsamverkan
- telefonrådgivning
- uppgiftsförskjutning (Task-shitfting)
- redskap för reflektion och självvärdering av tillägnad kunskap
- vetenskaplig metod
- ålderism
- övervikt

Undervisningsformer

Kursen genomförs i form av föreläsningar och tillämpningsövningar.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt kandidatexamen i omvårdnad eller sjuksköterskeexamen om 180 hp inkl. ett avslutat examensarbete om minst 15 hp och avslutade kurser i Omvårdnad inom specialistsjuksköterskans ansvarsområde 7,5 hp och Hälsofrämjande omvårdnad hos barn och ungdom 7,5 hp eller motsvarande och svensk legitimation som sjuksköterska. Dessutom krävs ett års yrkeserfarenhet som sjuksköterska.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen A, B, C, D, E, FX eller F.

Kursen examineras i form av individuell skriftlig tentamen, seminarier, inlämningsuppgifter samt praktisk tillämpning.

Kursen examineras av lektor.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Individuell skriftlig tentamen2,5 hpA/B/C/D/E/FX/F
Seminarier inkl. vetenskaplig metod 0.5 hp1,5 hpU/G
Praktisk tillämpning1,5 hpU/G
Inlämningsuppgifter inkl. vetenskaplig metod 1 hp2 hpU/G

Kurslitteratur

Edberg, A.K., Ehrenberg, A., Wijk, H., & Öhlén, J. (Red.). (2021).
Omvårdnad på avancerad nivå – kärnkompetenser inom sjuksköterskans specialistområde.
Studentlitteratur.

Eklundh, T. (2013). Psykiatri för primärvården. Studentlitteratur.

Ekstedt, M., & Flink, M. (Red). (2019). Hemsjukvård: olika perspektiv på trygg och säker vård. Liber.

Hellström, I., & Hydén L-C. (Red.). (2016). Att leva med demens. Gleerups.

Henricsson, M. (Red.). (2017). Vetenskaplig teori och metod – Från idé till examination inom omvårdnad. Studentlitteratur.

Klang Söderkvist, B., Kneck, Å (Red.). (2018). Patientundervisning – Ett samspel för lärande. Studentlitteratur.

Jarvis, C. (Red.). (2020). Physical examination & health assessment. (vol8). Elsevier.

Ternestedt, B.M., Henoch, I., Österlind, J., & Andershed, B. (2017).
De 6 s:n: en modell för personcentrerad palliativ vård. Studentlitteratur.

Wiklund Gustin, L., & Bergbom, I. (Red.). (2017). Vårdvetenskapliga begrepp i teori och praktik. Studentlitteratur.

Werner M.U., & Bäckryd, E. (Red). (2019). Akut och cancerrelaterad smärta: smärtmedicin vol. 1. Liber.


Tillkommer lagar, författningar samt vetenskapliga artiklar.

Senaste upplaga av kurslitteraturen ska användas.