KURSPLAN
Socialt arbete, kritisk reflektion kring välfärdsarbete och profession, 7,5 högskolepoäng
Social Work, Critical Reflection on Welfare and Profession, 7.5 credits
Kursplan för studenter höst 2012
Kurskod: HSKS21
Fastställd av: Utbildningsrådet 2011-09-26
Reviderad av: Avdelningschef 2012-09-06
Gäller fr.o.m.: 2012-12-10
Version: 4
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området
Ämnesgrupp: SS2
Fördjupning: A1F
Huvudområde: Socialt arbete

Lärandemål

Efter genomgången kurs, ska studenten, inom områdena nedan, kunna:

Kunskap och förståelse

Färdighet och förmåga

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Innehåll

- forskning om pågående samhällsförändringar med konsekvenser och utmaningar för välfärden
- forskning kring pågående och framtida utveckling av roller och ansvar för välfärdens olika aktörer
- förändringar i organisation och omvärld som får konsekvenser för individers och gruppers vardagsliv och livsbetingelser med kopplingar till aspekter på globalisering, social sammanhållning, organisations- och professionsutveckling samt individualisering
- kunskapsbegreppen i relation till socialt arbete
- individuell kunskapsutveckling samt personlig och professionell utveckling

Undervisningsformer

Kursen genomförs i form av föreläsningar och seminarier.

Förkunskapskrav

För tillträde till kursen krävs avslutade kurser om 180 hp inom socionomprogrammet (termin 1-6). Dessutom krävs genomgångna kurser på avancerad nivå om 22,5 hp inom socionomprogrammet eller motsvarande.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Kursen examineras i form av en skriftlig rapport som presenteras vid seminarium och granskas av annan student samt ytterligare en skriftlig sammanställning och muntlig redovisning av personlig och professionell utveckling med portfolio som underlag.
Kursen examineras av lektor.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Examination7,5 hpU/G/VG

Kurslitteratur

Börjesson, M., & Palmblad, E. (2008). Strultjejer, arbetssökande och samarbetsvilliga. Kategoriseringar och samhällsmoral i socialt arbete. Stockholm: Liber.
Castells, M. (2001). Informationsåldern: ekonomi, samhälle och kultur. Bd 1, Nätverkssamhällets framväxt. Göteborg: Daidalos.
Grape, O., Blom, B., & Johansson, R. (2006). Organisation och omvärld – nyinstitutionell analys av människobehandlande organisationer. Lund: Studentlitteratur.
Gustavsson, B. (2000). Kunskapsfilosofi. Tre kunskapsformer i historisk belysning. Stockholm: Wahlström & Widstrand.
Henning, C., & Renblad, K. (Eds). (2009). Perspectives on Empowerment, Social Cohesion and Democracy. An International Anthology. Jönköping: School of Health Sciences, Jönköping University.
Herz, M. (Red). (2012). Kritiskt socialt arbete. Malmö: Liber.
Ife, J. (2001). Local and global practice: relocating social work as a human rights profession in the new global order. European Journal of Social Work, 4(1), 5-15.
Månsson, P. (2007). Jürgen Habermas och moderniteten. I P. Månson, Moderna samhällsteorier (s.305-343). Stockholm: Norstedts Akademiska förlag.
Oltedal, S. (2005). Kritisk sosialt arbeid. Å analysere i lys av teori og erfaringer. Oslo: Gyldendal akademisk. Kap 11.
Putnam, R. (2001). Den ensamme bowlaren. Den amerikanska medborgarandans upplösning och förnyelse. Stockholm: SNS förlag.
Webb, S. (2003). Local orders and global chaos in social work. European Journal of Social Work, 6(2), sid. 191-204.
Ytterligare vetenskapliga artiklar tillkommer.
Diarienummer
HHJ Dnr 922/2010 (122) ad 3
Avdelningen för beteendevetenskap och socialt arbete.