KURSPLAN
Socialt arbete, äldres livsvillkor och omsorg, 7,5 högskolepoäng
Social Work, Life Conditions and Care of Older People, 7.5 credits
Kursplan för studenter vår 2020
Kurskod: | HSLR21 |
Fastställd av: | Avdelningschef 2014-09-01 |
Reviderad av: | Avdelningschef 2018-09-20 |
Gäller fr.o.m.: | 2019-01-21 |
Version: | 6 |
Diarienummer: | Avdelningen för socialt arbete |
Utbildningsnivå: | Avancerad nivå |
Utbildningsområde: | Samhällsvetenskapliga området
|
Ämnesgrupp: | SS2
|
Fördjupning: | A1N
|
Huvudområde: | Socialt arbete |
Lärandemål
Studenten ska efter genomgången kurs inom följande områden kunna:
Kunskap och förståelse
- analysera aspekter på socialt arbete med äldre utifrån olika perspektiv: demografisk utveckling, internationella jämförelser, genus, etnicitet
- analysera aspekter på ett åldrande samhälle utifrån ett samhällsplaneringsperspektiv.
Färdighet och förmåga
- problematisera synen på åldrande och äldres roll i samhället utifrån aspekter på välfärd, välbefinnande och äldreomsorg
- problematisera exempel på insatser och förslag till åtgärder, för att möta förväntade behov som konsekvens av ett åldrande samhälle.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- reflektera över egna värderingar i bemötandet av äldre inom socialt arbete
- reflektera över egna värderingar avseende synen på äldre/åldrande och äldres roll i samhället.
Innehåll
Kursen behandlar:
- aspekter på äldres roll i samhället
- anhörigas roll inom äldreomsorgen
- välfärd, välbefinnande och äldreomsorg
- genusperspektiv i socialt arbete med äldre
- äldreomsorg i ett mångkulturellt samhälle
- aspekter på kvarboende.
Undervisningsformer
Kursen genomförs som distansutbildning via nätet med tre campusförlagda tillfällen med föreläsningar och seminarier.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt kandidatexamen i Socialt arbete, 180 hp eller Socionomexamen, 210 hp alt. Social omsorgsexamen, 120 p inklusive ett avslutat examensarbete om minst 15 hp (eller motsvarande kunskaper).
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen A, B, C, D, E, FX eller F.
Kursen examineras i form av individuella, och gruppvisa, skriftliga inlämningsuppgifter, där studenterna granskar varandras arbeten.
Kursen examineras av universitetslektor.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Individuella Inlämningsuppgifter | 4,5 hp | A/B/C/D/E/FX/F |
Gruppvisa Inlämningsuppgifter | 3 hp | U/G |
Övrigt
Närvarobestämmelser
Obligatoriskt deltagande vid angivna moment i kursens webbplattform.
Kurslitteratur
Bravell, ME (red) (2013) Äldre och åldrande. Malmö: Gleerups Utbildning
Greenfield, E A., Scharlach, A., Lehning, A J., & Davitt, J K. (2012). A conceptual framework for examining the promise of NORC program and Village modelst o promote aging in place. Journal of Aging Studies. 26, 273-284.
Gunnarsson, E., & Szebehely, M. (2009). Genus i omsorgens vardag. Stockholm: Gothia förlag.
Jegermalm, M., & Jeppsson Grassman, E. (2010). Caregiving and Volunteering Among Older People in Sweden- Prevalence and Profiles. Journal of Aging and Social Policy, 21 (4): 352-373.
Jegermalm, M., & Jeppsson Grassman, E. (2011). Helpful citizens and caring families: patterns o finformel help and caregiving in Sweden in a 17-year perspective. International Journal of Social Welfare. 21, 442-432. Doi: 10.1111/j.1468-2397.2011.00839.x
Jönson, H. (Red). (2009). Åldrande, åldersordning, ålderism. (www.isv.liu.se/nisal).
Jönson, H. and Harnett, T. (2015) Socialt arbete med äldre. Stockholm: Natur & Kultur
Krekula, C. & Johansson, B. (red.) (2018). Introduktion till kritiska åldersstudier. Lund:Studenlitteratur
Lill, L (2010) Äldreomsorg- om makt, genus, klas och känslor I ett yrke. Malmö: Liber
Persson, T., & Jönson, H. (2009). That’s not my Robert! Identity maintenance and other warrants in family members’ claims about mistreatment in old age care. Ageing & Society!: 1-21. (Published online by Cambridge University Press).
Persson, T., & Wästerfors, D. (2009). “Such Trivial Matters”: How staff account for restrictions of residents influence in nursing homes. Journal of Aging Studies, 23 (1): 1-11.
Torres, S., & Magnússon, F. (Red). (2009). Invandrarskap, äldrevård och omsorg. Malmö: Gleerups Utbildning AB.
Wilinska, M., & Henning, C. (2011). Old Age Identity in Social Welfare Practice. Qualitative SocialWork. (Forthcoming).
Vetenskapliga artiklar tillkommer.
Senaste upplaga av kurslitteraturen ska användas.