KURSPLAN
Speciell undersökningsmetodik, inriktning magnetisk resonanstomografi, 7,5 högskolepoäng
Methodology of Radiological Examinations, Magnetic Resonance Imaging, 7.5 credits
Kursplan för studenter vår 2019
Kurskod: | HSMN13 |
Fastställd av: | Ordförande 2012-11-23 |
Reviderad av: | Utbildningschef 2019-01-09 |
Gäller fr.o.m.: | 2019-01-21 |
Version: | 3 |
Diarienummer: | Avdelningen för naturvetenskap och biomedicin |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Medicinska området
|
Ämnesgrupp: | MT2
|
Fördjupning: | G2F
|
Huvudområde: | Radiografi |
Lärandemål
Efter genomgången kurs skall studenten, inom områdena nedan, kunna;
Kunskap och förståelse
- beskriva de teoretiska kunskaperna inom magnetisk resonans tomografi undersökningar
- redogöra för de grundläggande undersökningarna inom magnetisk resonans tomografi
- redogöra för gällande säkerhetsföreskrifter
- redogöra för patientomhändertagandet
- Beskriva bildkvalitets parametrar.
Färdighet och förmåga
- under handledning planera och utföra undersökningar inom magnetisk resonans tomografi
- kommunicera med patienter, anhöriga och personal i samband med undersökningar
- följa gällande säkerhetsföreskrifter
- hantera läkemedel enligt gällande förordningar.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- reflektera över de egna värderingarnas betydelse i samband med magnetisk resonans tomografi
- utföra omvårdnad utifrån röntgensjuksköterskans värdegrund och patientens behov.
Innehåll
- artefakter i MRT-bilden samt analys av felkällor vid undersökningar
- bildbearbetning
- patientsäkerhet
- undersökningsmetodik och diagnostik med magnetkamera
- fysikaliska principer för MRT-utrustning
- omvårdnadsaspekter relaterat till undersökningsmetodiken
- handhavande av medicinteknisk utrustning
- läkemedelshantering
- kvalitetssäkring
- dokumentation
Undervisningsformer
Kursen genomförs i form av föreläsningar, tre veckors verksamhetsförlagd utbildning och seminarier.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt genomgångna kurser om 70,5 hp inom huvudområdet radiografi varav 63 hp avslutade (eller motsvarande kunskaper).
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen A, B, C, D, E, FX eller F.
Kursen examineras i form av dokumentation fokuserad på speciell undersökningsmetodik riktad mot magnetisk resonanstomografi, samt muntlig presentation av valt problemområde i posterformat. Som underlag för examination ingår även handledarens skriftliga bedömning från verksamhetsförlagda studier.
Kursen examineras av universitetsadjunkt.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Examination | 7,5 hp | A/B/C/D/E/FX/F |
Övrigt
Närvarobestämmelser
Obligatorisk närvaro vid verksamhetsförlagd utbildning.
Tillfälligt avbrytande av verksamhetsförlagda studier
Hälsohögskolan får avbryta en students medverkan i verksamhetsförlagd utbildning eller annan praktisk verksamhet under pågående kurs om en student visar grov olämplighet/oskicklighet när hen tillämpat sina färdigheter. En student vars verksamhetsförlagda utbildning eller annan praktisk verksamhet har avbrutits på grund av grov olämplighet/oskicklighet får inte delta i kursen på nytt innan kursansvarig eller examinator har kontrollerat och godkänt att studenten har de kunskaper och färdigheter som behövs. I samband med beslut om avbrytande ska i beslutet anges på vilka grunder avbrottet är baserat. Efter beslutet ska även en individuell plan fastställas för studenten i vilken ska framgå vilka kunskaps- och färdighetsbrister som finns, vilket stöd studenten kan räkna med, hur kontrollen ska gå till, när den första kontrollen ska äga rum och när eventuella nya kontroller får äga rum.
Begränsningar av antalet tillfällen för verksamhetsförlagd utbildning
Avbrott på VFU eller annan klinisk/praktisk verksamhet på grund av grov oskicklighet räknas som ett underkänt tillfälle. Student som bedöms underkänd på tre VFU placeringar i samma kurs måste avbryta sina studier i den aktuella utbildningen. En student som blivit underkänd tre gånger på VFU ska erbjudas samtal med studievägledare.
Kurslitteratur
Almås, H., Stuberud, D-G., & Grønseth, R. (Red.). (2011). Klinisk omvårdnad 1. Stockholm: Liber AB.
Almås, H., Stuberud, D-G., & Grønseth, R. (Red.). (2011). Klinisk omvårdnad 2. Stockholm: Liber AB.
Aspelin, P., & Pettersson, H. (2008). Radiologi. Pozkal, Polen: Studentlitteratur.
Moeller, TB., & Reif, E. (2000). Pocket Atlas of Sectional Anatomy, CT and MRI. Head, Neck, Spine and Joints. Stuttgart: Thieme.
Moeller, TB., & Reif, E. (2001). Pocket Atlas of Sectional Anatomy, CT and MRI. Vol 2: Thorax, Abdomen and Pelvis. Stuttgart: Thieme.
SFR, svensk förening för röntgensjuksköterskor. (2008). Yrkesetisk kod för röntgensjuksköterskor. Stockholm: Vårdförbundet [Hämtad 2015-12-17]. http:www.vårdförbundet.se
SFR, svensk förening för röntgensjuksköterskor. (2011). Kompetensbeskrivning för legitimerad röntgensjuksköterska. Stockholm: Vårdförbundet [Hämtad 2015-12-17]. http:www.vårdförbundet.se
Westbrook, C., Kaut Roth, C., & Talbot, J. (2008). MRI in Practice. Blackxell Publishing: USA.
Senaste upplagan av litteraturen ska användas.
Vetenskapliga artiklar tillkommer.