KURSPLAN
Socialt arbete, psykisk funktionsnedsättning och psykisk ohälsa, 7,5 högskolepoäng
Social work, mental disability and mental health problems, 7.5 credits
Kursplan för studenter vår 2022
Kurskod: | HSON11 |
Fastställd av: | Utbildningsrådet 2021-04-13 |
Reviderad av: | Avdelningschef 2022-03-14 |
Gäller fr.o.m.: | 2022-05-09 |
Version: | 2 |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Samhällsvetenskapliga området
|
Ämnesgrupp: | SS2
|
Fördjupning: | G2F
|
Huvudområde: | Socialt arbete |
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten, inom områdena nedan, kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för de olika definitionerna av psykisk funktionsnedsättning och psykisk ohälsa utifrån olika målgrupper och med fokus på diagnoser och dess prevalens
- beskriva bio-psyko-sociala modellen för hur psykisk ohälsa utvecklas
- redogöra för livsvillkor och konsekvenser av psykisk funktionsnedsättning och psykisk ohälsa.
Färdighet och förmåga
- analysera och bedöma psykisk funktionsnedsättning och psykisk ohälsa kopplat till olika målgrupper och utifrån det diskutera lämpliga interventioner
- reflektera och problematisera kring diagnoser och klassifikationer av psykisk funktionsnedsättning och psykisk ohälsa
- kritiskt reflektera kring aktuella utmaningar inom psykisk ohälsa eller psykisk funktionsnedsättning med stöd av kunskapssammanställning.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- diskutera bemötande utifrån ett brukarperspektiv
- diskutera förändringar i samhällets normativa syn på psykisk funktionsnedsättning och psykisk ohälsa över tid
- reflektera över egen personlig och professionell utveckling i relation till psykisk funktionsnedsättning och psykisk ohälsa.
Innehåll
- begreppen psykisk funktionsnedsättning och psykisk ohälsa
- psykisk funktionsnedsättning och psykisk ohälsa och olika målgrupper
- den biopsykosociala modellen
- behandlingsmetoder/interventioner kopplat till psykisk funktionsnedsättning och psykisk ohälsa
- olika målgruppers psykiska funktionsnedsättning och psykiska ohälsa över tid
- brukarperspektiv, makt och delaktighet
- vetenskaplig metod; vetenskaplig kunskapssammanställning
- LPT (lagen om psykiatrisk tvångsvård)
Undervisningsformer
Kursen genomförs i form av digitala och campusförlagda föreläsningar och seminarier.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt avslutade kurser i; Socialt arbete, profession och kunskapsområde, 15 hp, Socialt arbete, social- och välfärdspolitik, 7,5 hp, Grundläggande psykologi för socionomer, 7,5 hp, Psykologiska perspektiv i socialt arbete, 7, 5 hp, Sociologiska perspektiv i socialt arbete, 15 hp, Juridik, handläggning och dokumentation i socialt arbete, 30 hp samt genomgångna kurser Verksamhetsförlagda studier I, 7,5 hp, Socialt förändringsarbete på grupp och samhällsnivå, 7,5 hp, Socialt förändringsarbete med individ och nätverk,15 hp (eller motsvarande kunskaper).
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.
Kursen examineras genom individuell skriftlig inlämningsuppgift, terminsreflektion, fältstudie i grupp och seminarier.
Kursen examineras av universitetslektor.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Inlämningsuppgift | 5 hp | U/G/VG |
Fältstudie med seminarium | 2 hp | U/G |
Terminsreflektion med seminarium | 0,5 hp | U/G |
Kurslitteratur
Abrams, D., Borell, E-L., Borell, M., Wikeby, M. (2021). Att förstå inom psykiatri och socialpsykiatri. Borell förlag.
Andersson, G., Bulow, P., Denhov, A., & Topor, A. (Red). (2016). Från patient till person. Om allvarliga psykiska problem – vardag, vård och stöd. Studentlitteratur.
Hacking, I. (2007). Kinds of people: Moving targets. Proceedings-British Academy, 151, 285.
Johannisson, K., Soback, S., Kärfve, E., Brante, T., Elzinga, A. (2006). Diagnosenes makt: om kunskap, pengar, och lidande. Bokförlaget Daidalos.
Kilman, L., Andin, J., Hua, H., Rönnberg, J.,Andersson, G. (2021). Leva som andra: ett biopsykosocialt perspektiv på funktionsnedsättning och funktionshinder. Studentlitteratur.
Socialstyrelsen. (2013). Att ge ordet och lämna plats. Vägledning om brukarinflytande inom socialtjänst, psykiatri och missbruks- och beroendevård. Socialstyrelsen.
Vetenskapliga artiklar tillkommer
Senaste upplagan av litteraturen ska användas.