KURSPLAN
Socialt arbete, psykisk funktionsnedsättning och psykisk ohälsa, 7,5 högskolepoäng
Social work, mental disability and mental health problems, 7.5 credits
Kursplan för studenter vår 2022
Kurskod: HSON11
Fastställd av: Utbildningsrådet 2021-04-13
Reviderad av: Avdelningschef 2022-03-14
Gäller fr.o.m.: 2022-05-09
Version: 2
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Samhällsvetenskapliga området
Ämnesgrupp: SS2
Fördjupning: G2F
Huvudområde: Socialt arbete

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska studenten, inom områdena nedan, kunna:

Kunskap och förståelse

Färdighet och förmåga

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Innehåll

- begreppen psykisk funktionsnedsättning och psykisk ohälsa
- psykisk funktionsnedsättning och psykisk ohälsa och olika målgrupper
- den biopsykosociala modellen
- behandlingsmetoder/interventioner kopplat till psykisk funktionsnedsättning och psykisk ohälsa
- olika målgruppers psykiska funktionsnedsättning och psykiska ohälsa över tid
- brukarperspektiv, makt och delaktighet
- vetenskaplig metod; vetenskaplig kunskapssammanställning
- LPT (lagen om psykiatrisk tvångsvård)

Undervisningsformer

Kursen genomförs i form av digitala och campusförlagda föreläsningar och seminarier.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt avslutade kurser i; Socialt arbete, profession och kunskapsområde, 15 hp, Socialt arbete, social- och välfärdspolitik, 7,5 hp, Grundläggande psykologi för socionomer, 7,5 hp, Psykologiska perspektiv i socialt arbete, 7, 5 hp, Sociologiska perspektiv i socialt arbete, 15 hp, Juridik, handläggning och dokumentation i socialt arbete, 30 hp samt genomgångna kurser Verksamhetsförlagda studier I, 7,5 hp, Socialt förändringsarbete på grupp och samhällsnivå, 7,5 hp, Socialt förändringsarbete med individ och nätverk,15 hp (eller motsvarande kunskaper).

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Kursen examineras genom individuell skriftlig inlämningsuppgift, terminsreflektion, fältstudie i grupp och seminarier.

Kursen examineras av universitetslektor.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Inlämningsuppgift5 hpU/G/VG
Fältstudie med seminarium2 hpU/G
Terminsreflektion med seminarium0,5 hpU/G

Kurslitteratur

Abrams, D., Borell, E-L., Borell, M., Wikeby, M. (2021). Att förstå inom psykiatri och socialpsykiatri. Borell förlag.

Andersson, G., Bulow, P., Denhov, A., & Topor, A. (Red). (2016). Från patient till person. Om allvarliga psykiska problem – vardag, vård och stöd. Studentlitteratur.

Hacking, I. (2007). Kinds of people: Moving targets. Proceedings-British Academy, 151, 285.

Johannisson, K., Soback, S., Kärfve, E., Brante, T., Elzinga, A. (2006). Diagnosenes makt: om kunskap, pengar, och lidande. Bokförlaget Daidalos.

Kilman, L., Andin, J., Hua, H., Rönnberg, J.,Andersson, G. (2021). Leva som andra: ett biopsykosocialt perspektiv på funktionsnedsättning och funktionshinder. Studentlitteratur.

Socialstyrelsen. (2013). Att ge ordet och lämna plats. Vägledning om brukarinflytande inom socialtjänst, psykiatri och missbruks- och beroendevård. Socialstyrelsen.


Vetenskapliga artiklar tillkommer
Senaste upplagan av litteraturen ska användas.