KURSPLAN
Socialt arbete, psykisk funktionsnedsättning och psykisk ohälsa, 7,5 högskolepoäng
Social work, mental disability and mental health problems, 7.5 credits
Kursplan för studenter vår 2025
Kurskod: | HSON11 |
Fastställd av: | Utbildningsrådet 2021-04-13 |
Reviderad av: | Utbildningsrådet 2023-04-11 |
Gäller fr.o.m.: | 2023-08-28 |
Version: | 3 |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Samhällsvetenskapliga området
|
Ämnesgrupp: | SS2
|
Fördjupning: | G2F
|
Huvudområde: | Socialt arbete |
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten, inom områdena nedan, kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för de olika definitionerna av psykisk funktionsnedsättning
- redogöra för diagnoser inom ramen för psykisk funktionsnedsättning
- beskriva den bio-psyko-sociala modellen i relation till psykisk funktionsnedsättning.
Färdighet och förmåga
- analysera och diskutera lämpliga insatser inom socialt arbete för personer med psykisk funktionsnedsättning utifrån ett livsloppsperspektiv
- reflektera och problematisera kring livsvillkor och konsekvenser för personer med psykisk funktionsnedsättning utifrån olika målgrupper.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- diskutera brukarinflytande, bemötande och delaktighet ur socialtjänstens perspektiv
- diskutera förändringar i samhällets normativa syn på psykisk funktionsnedsättning över tid
- kritiskt reflektera kring användandet av diagnoser och klassificerandet av personer med psykisk funktionsnedsättning genom en kunskapssammanställning
- reflektera över egen personlig och professionell utveckling i relation till arbete med personer med psykisk funktionsnedsättning.
Innehåll
- begreppet psykisk funktionsnedsättning
- den biopsykosociala modellen
- diagnoser inom psykisk funktionsnedsättning
- olika målgruppers livsvillkor och konsekvenser vid psykisk funktionsnedsättning
- socialtjänstens insatser (SoL och LSS) kopplat till psykisk funktionsnedsättning
- livsloppsperspektiv på psykisk funktionsnedsättning
- samhällets normativa syn på psykisk funktionsnedsättning
- brukarperspektiv, brukarinflytande, bemötande och delaktighet
- vetenskaplig kunskapssammanställning (vetenskaplig metod)
- LPT (lagen om psykiatrisk tvångsvård) ÖRV (öppen rättspsykiatrisk vård) LRV (lagen rättspsykiatrisk vård) berörs relaterat till socialt arbete
Undervisningsformer
Kursen genomförs i form av digitala och campusförlagda föreläsningar och seminarier.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt avslutade kurser i; Socialt arbete, profession och kunskapsområde, 15 hp, Socialt arbete, social- och välfärdspolitik, 7,5 hp, Grundläggande psykologi för socionomer, 7,5 hp, Psykologiska perspektiv i socialt arbete, 7, 5 hp, Sociologiska perspektiv i socialt arbete, 15 hp, Juridik, handläggning och dokumentation i socialt arbete, 30 hp samt genomgångna kurser Verksamhetsförlagda studier I, 7,5 hp, Socialt förändringsarbete på grupp och samhällsnivå, 7,5 hp, Socialt förändringsarbete med individ och nätverk,15 hp (eller motsvarande kunskaper).
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.
Kursen examineras genom individuell skriftlig inlämningsuppgift, fältstudie i grupp, terminsreflektion och seminarier.
Kursen examineras av universitetslektor.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Inlämningsuppgift | 5 hp | U/G/VG |
Fältstudie med seminarium | 2 hp | U/G |
Terminsreflektion med seminarium | 0,5 hp | U/G |
Kurslitteratur
Abrams, D., Borell, E-L., Borell, M., & Wikeby, M. (2021). Att förstå inom psykiatri och socialpsykiatri. Borell förlag.
Andersson, G., Bulow, P., Denhov, A., & Topor, A. (Red). (2016). Från patient till person. Om allvarliga psykiska problem – vardag, vård och stöd. Studentlitteratur.
Hacking, I. (2007). Kinds of people: Moving targets. Proceedings of the British Academy, 151, 285.
Johannisson, K., Soback, S., Kärfve, E., Brante, T., Elzinga, A. (2006). Diagnosenes makt: om kunskap, pengar, och lidande. Daidalos.
Kilman, L., Andin, J., Hua, H., Rönnberg, J., & Andersson, G. (2021). Leva som andra: ett biopsykosocialt perspektiv på funktionsnedsättning och funktionshinder. Studentlitteratur.
Socialstyrelsen. (2013). Att ge ordet och lämna plats. Vägledning om brukarinflytande inom socialtjänst, psykiatri och missbruks- och beroendevård. Socialstyrelsen.
Vetenskapliga artiklar tillkommer
Senaste upplagan av litteraturen ska användas.