KURSPLAN
Socialt arbete, profession och kunskapsområde, 15 högskolepoäng
Social Work, the Profession and Context of Social work, 15 credits
Kursplan för studenter vår 2019
Kurskod: | HSPG19 |
Fastställd av: | Utbildningsrådet 2018-10-08 |
Gäller fr.o.m.: | 2019-01-21 |
Version: | 1 |
Diarienummer: | Avdelningen för socialt arbete |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Vård
|
Ämnesgrupp: | SS2
|
Fördjupning: | G1N
|
Huvudområde: | Socialt arbete |
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten, inom områdena nedan, kunna:
Kunskap och förståelse
Delkurs 1
- beskriva centrala begrepp, teorier och perspektiv inom vetenskapsområdet socialt arbete
- redogöra för beteendevetenskapliga teorier relaterade till arbete i grupp
- redogöra för mänskliga rättigheter och hållbar utveckling i relation till socialt arbete.
Delkurs 2
- redogöra för centrala begrepp, teorier och perspektiv samt utveckling inom vetenskapsområdet socialt arbete
- redogöra för hur socialt arbete kan organiseras och bedrivas på individ- och gruppnivå med hänsyn till olika livsvillkor och behov.
Färdighet och förmåga
Delkurs 1- diskutera professionsetik och mänskliga rättigheter kopplat till socialt arbete.
Delkurs 2- föra en kritisk diskussion där det sociala arbetets teori- och perspektivval relateras till problematik som berör individer och/eller grupper.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Delkurs 1- reflektera kring eget etiskt förhållningssätt och värdegrund i relation till socialt arbete.
Delkurs 2- visa insikt i betydelsen av och förmåga till teamarbete och samverkan.
Innehåll
Delkurs 1
- mänskliga rättigheter och hållbar utveckling
- etik i socialt arbete
- socialarbetarens roll och funktion
- kommunikation och samspel i grupp
- teorier och begrepp inom socialt arbete
Delkurs 2
- det sociala arbetets utveckling och föränderlighet nationellt och internationellt
- beteendevetenskapliga, samhällsvetenskapliga och juridiska begrepp, teorier och perspektiv inom socialt arbete
- ojämlikhet, salutogena perspektiv och empowerment i förhållande till brukare/klient
- introduktion i vetenskapligt skrivande samt biblioteksinformation med artikelsökning
- organisering av socialt arbete
- introduktion av hur socialt arbete kan bedrivas på individ-, grupp- och samhällsnivå med barn, ungdomar, familjer, äldre, missbruk, funktionsnedsättning och fattigdom som exempel
Undervisningsformer
Kursen genomförs i form av föreläsningar och seminarier. Fältstudier förläggs i kommuner i Jönköpings län.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt Matematik 2a eller 2b eller 2c, Samhällskunskap 1b eller 1a1 och 1a2. Eller: Matematik B, Samhällskunskap A
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.
Delkurs 1 examineras i form av en individuell skriftlig tentamen.
Dessutom examineras en gruppuppgift muntligt, med skriftligt underlag vid ett seminarium samt en gruppuppgift muntligt vid ett seminarium.
Delkurs 2 examineras i form av en individuell skriftlig tentamen, en individuell skriftlig inlämningsuppgift samt en skriftlig inlämningsuppgift i grupp som redovisas vid seminarium.
Dessutom ingår en muntlig redovisning av fältstudieuppgift.
Kursen examineras av universitetslektor.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Delkurs 1 | 7,5 hp | U/G/VG |
Delkurs 2 | 7,5 hp | U/G/VG |
Kurslitteratur
Akademikerförbundet SSR. (2011). Etik i socialt arbete, etisk kod för socialarbetare (elektronisk).Tillgänglig via
http:www.socionomauktorisation.se/yrkesetiska-riktlinjer/
Ander, B., Abrahamsson, A. & Gerdner, A. (2015). Changing arenas of underage adolescent binge drinking in Swedish small towns. Nordic Studies on Alcohol and Drugs, vol.32, s.427-441.
Bie, K. (2009). Reflektionshandboken. Malmö: Gleerups.
Börjesson, U., Bengtsson, S., & Cedersund, E. (2014). ”You Have to Have a Certain Feeling for This work” Exploring Tacit Knowledge in Elder Care. SAGE open, April-June 2014:1-9.
Eide, T., & Eide, H. (2006). Kommunikation i praktiken; relationer, samspel och etik inom socialt arbete, vård och omsorg. Malmö: Liber.
Lennéer-Axelson, B., & Thylefors, I. (2005). Arbetsgruppens psykologi. Stockholm: Natur & Kultur.
Meeuwisse, A., Sunesson, S., & Swärd, H. (Red.). (2015). Socialt arbete. En grundbok. Stockholm: Natur & Kultur.
Morén, S. (2015). Undran inför socialt arbete. Stockholm: Natur och Kultur.
Nilsson, B., & Waldemarsson, A-K. (2016). Kommunikation: samspel mellan människor. Stockholm: Natur och Kultur.
Sandman, L., & Kjellström, S. (2013). Etikboken. Etik för vårdande yrke//n. Lund: Studentlitteratur.
Tillkommer vetenskapliga artiklar.
Senaste upplaga av kurslitteraturen ska användas.