KURSPLAN
Sjuksköterskans professionella roll i den samskapande omvårdnaden, 15 högskolepoäng
The Professional Role in Co-productive Nursing, 15 credits
Kursplan för studenter höst 2025
Kurskod: HSPN14
Fastställd av: Utbildningsrådet 2023-09-12
Reviderad av: Avdelningschef 2024-02-26
Gäller fr.o.m.: Hösten 2024
Version: 3
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Vård
Ämnesgrupp: OM1
Fördjupning: G2F
Huvudområde: Omvårdnad

Lärandemål

Nationella målen för sjuksköterskeexamen anger att studenten ska visa sådan kunskap
och förmåga som krävs för behörighet som sjuksköterska och efter genomgången kurs
ska studenten, inom områden nedan, därför kunna:

Kunskap och förståelse

Färdighet och förmåga

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Innehåll

- sjuksköterskans professionella roll
- kritiskt reflekterande förhållningssätt
- tillämpad samskapande omvårdnad
- konsensusbegrepp
- kärnkompetenser
- läkemedelshantering

Undervisningsformer

Kursen genomförs i form av föreläsningar, seminarier, praktisk tillämpning och verksamhetsförlagd utbildning.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt avslutade kurser inom termin 1, 2, 3 och 4 samt genomgångna kurser inom termin 5 eller motsvarande kunskaper.

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen A, B, C, D, E, FX eller F.

Kursen examineras i form av skriftlig individuell tentamen, skriftlig individuell tentamen - Läkemedelsberäkning 3 med krav på 100% rätt, praktiskt prov, seminarier och verksamhetsförlagd utbildning.

Kursen examineras av universitetslektor.

En erbjuden placering för VFU räknas som ett förbrukat tillfälle för detta examinationsmoment och betygssätts U/G oavsett studentens deltagande om inte särskilda skäl föreligger. Även en avbruten VFU räknas som ett förbrukat tillfälle om inte särskilda skäl föreligger. Antalet examinationstillfällen för VFU är begränsat (se nedan).

Vid icke godkänt betyg på verksamhetsförlagd utbildning (VFU) hänvisas student till att genomföra denna VFU nästa gång kursen ges inom det ordinarie kursutbudet.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Skriftlig individuell tentamen2,5 hpA/B/C/D/E/FX/F
Skriftlig individuell tentamen - läkemedelsberäkning 30,5 hpU/G
Praktiskt prov1 hpU/G
Seminarier2 hpU/G
Verksamhetsförlagd utbildning9 hpU/G

Övrigt

Verksamhetsintegrerat lärande (VIL) utgör 10 hp (VFU och praktiskt prov) av kursens totala 15 hp.

Tillfälligt avbrytande av verksamhetsförlagda studier
Hälsohögskolan får avbryta en students medverkan i verksamhetsförlagd utbildning eller annan praktisk verksamhet under pågående kurs om en student visar grov olämplighet/oskicklighet när hen tillämpat sina färdigheter. En student vars verksamhetsförlagda utbildning eller annan praktisk verksamhet har avbrutits på grund av grov olämplighet/oskicklighet får inte delta i kursen på nytt innan kursansvarig eller examinator har kontrollerat och godkänt att studenten har de kunskaper och färdigheter som behövs. I samband med beslut om avbrytande ska i beslutet anges på vilka grunder avbrottet är baserat. Efter beslutet ska även en individuell plan fastställas för studenten i vilken ska framgå vilka kunskaps- och färdighetsbrister som finns, vilket stöd studenten kan räkna med, hur kontrollen ska gå till, när den första kontrollen ska äga rum och när eventuella nya kontroller får äga rum.

Begränsningar av antalet tillfällen för verksamhetsförlagd utbildning
Avbrott på VFU eller annan klinisk/praktisk verksamhet på grund av grov oskicklighet räknas som ett underkänt tillfälle. Student som bedöms underkänd på tre VFU placeringar i samma kurs måste avbryta sina studier i den aktuella utbildningen. En student som blivit underkänd tre gånger på VFU ska erbjudas samtal med studievägledare.

Kurslitteratur

Boman, L., & Wikström, C. (2014). Medicinsk teknik. Teori, planering och genomförande. Studentlitteratur.

Ekwall, A., & Jansson, A.M. (Red.). (2016). Omvårdnad & medicin. Studentlitteratur.

Forsberg, A. (2016). Omvårdnad på akademisk grund. Att utvecklas och ta ansvar. Natur & Kultur.

Hertting, A., & Kristenson, M. (2012). Hälsofrämjande möten. Från Barnhälsovård till palliativ vård. Studentlitteratur.

Kumlien, C., & Rystedt, J. (Red.). (2016). Omvårdnad & kirurgi. Studentlitteratur.

Martin, L. (2018). Informatik i vården. Studentlitteratur.

Sandberg, H. (2017). Pedagogik för sjuksköterskor. Studentlitteratur.

Sandman, L., & Kjellström, S. (2024). Etikboken. Etik för vårdande yrken. Studentlitteratur.

Sherwood, G., & Barnsteiner, J. (2013). Kvalitet och säkerhet inom omvårdnad: Sex grundläggande kärnkompetenser. Studentlitteratur.

Svensk sjuksköterskeförening. (2021). ICN:s etiska kod för sjuksköterskor. Hämtad från www.swenurse.se

Svensk sjuksköterskeförening. (2023). Kompetensbeskrivning för legitimerad sjuksköterska. Hämtad från www.swenurse.se

Wiklund Gustin, L., & Bergbom, I. (Red.). (2017). Vårdvetenskapliga begrepp i teori och praktik. Studentlitteratur.

Senaste upplaga av kurslitteraturen ska användas.

Vetenskapliga artiklar samt annat material tillkommer