KURSPLAN
Sjuksköterskans professionella roll i den samskapande omvårdnaden, 15 högskolepoäng
The Professional Role in Co-productive Nursing, 15 credits
Kursplan för studenter höst 2025
Kurskod: | HSPN14 |
Fastställd av: | Utbildningsrådet 2023-09-12 |
Reviderad av: | Avdelningschef 2024-02-26 |
Gäller fr.o.m.: | Hösten 2024 |
Version: | 3 |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Vård
|
Ämnesgrupp: | OM1
|
Fördjupning: | G2F
|
Huvudområde: | Omvårdnad |
Lärandemål
Nationella målen för sjuksköterskeexamen anger att studenten ska visa sådan kunskap
och förmåga som krävs för behörighet som sjuksköterska och efter genomgången kurs
ska studenten, inom områden nedan, därför kunna:
Kunskap och förståelse
- visa kunskap om områdets vetenskapliga grund och kännedom om aktuella forsknings- och utvecklingsarbeten samt kunskap om samband mellan vetenskap och beprövad erfarenhet och sambandets betydelse för yrkesutövningen
- visa kunskap i planering och ledning och samordning av vård- och hälsoarbete
- visa kunskap om förhållanden i samhället som påverkar barns, kvinnors och mäns hälsa
- visa kunskap om mäns våld mot kvinnor och våld i nära relationer
- visa kunskap om relevanta författningar.
Färdighet och förmåga
- visa förmåga till att självständigt och i samverkan med patienten och närstående identifiera vårdbehov, upprätta omvårdnadsplan samt ge vård och behandling
- visa förmåga att hantera läkemedel på ett adekvat sätt samt kunna informera patienten om läkemedlens effekter och biverkningar
- visa förmåga att identifiera behov av och genomföra hälsofrämjande och förebyggande arbete
- visa förmåga att initiera metodförbättringar och kvalitetssäkring
- visa förmåga att tillämpa sitt kunnande för att hantera olika situationer, företeelser och frågeställningar utifrån individers och gruppers behov
- visa förmåga att informera och undervisa olika grupper samt genomföra handledande uppgifter
- visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera åtgärder och behandlingsresultat med berörda parter samt i enlighet med relevanta författningar dokumentera dessa
- visa förmåga till lagarbete och samverkan med andra yrkesgrupper
- visa förmåga att kritiskt granska, bedöma och använda relevant information samt diskutera nya fakta, företeelser och frågeställningar med olika målgrupper och därmed bidra till utvecklingen av yrket och verksamheten
- visa sådan lämplighet i professionskunskaper så att ingen persons hälsa eller säkerhet riskeras.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- visa självkännedom och empatisk förmåga
- visa förmåga att med helhetssyn på människan göra åtgärdsbedömningar utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter med särskilt beaktande av de mänskliga rättigheterna
- visa förmåga till professionellt förhållningssätt gentemot patienter och deras närstående
- visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och fortlöpande utveckla sin kompetens.
Innehåll
- sjuksköterskans professionella roll
- kritiskt reflekterande förhållningssätt
- tillämpad samskapande omvårdnad
- konsensusbegrepp
- kärnkompetenser
- läkemedelshantering
Undervisningsformer
Kursen genomförs i form av föreläsningar, seminarier, praktisk tillämpning och verksamhetsförlagd utbildning.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt avslutade kurser inom termin 1, 2, 3 och 4 samt genomgångna kurser inom termin 5 eller motsvarande kunskaper.
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen A, B, C, D, E, FX eller F.
Kursen examineras i form av skriftlig individuell tentamen, skriftlig individuell tentamen - Läkemedelsberäkning 3 med krav på 100% rätt, praktiskt prov, seminarier och verksamhetsförlagd utbildning.
Kursen examineras av universitetslektor.
En erbjuden placering för VFU räknas som ett förbrukat tillfälle för detta examinationsmoment och betygssätts U/G oavsett studentens deltagande om inte särskilda skäl föreligger. Även en avbruten VFU räknas som ett förbrukat tillfälle om inte särskilda skäl föreligger. Antalet examinationstillfällen för VFU är begränsat (se nedan).
Vid icke godkänt betyg på verksamhetsförlagd utbildning (VFU) hänvisas student till att genomföra denna VFU nästa gång kursen ges inom det ordinarie kursutbudet.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Skriftlig individuell tentamen | 2,5 hp | A/B/C/D/E/FX/F |
Skriftlig individuell tentamen - läkemedelsberäkning 3 | 0,5 hp | U/G |
Praktiskt prov | 1 hp | U/G |
Seminarier | 2 hp | U/G |
Verksamhetsförlagd utbildning | 9 hp | U/G |
Övrigt
Verksamhetsintegrerat lärande (VIL) utgör 10 hp (VFU och praktiskt prov) av kursens totala 15 hp.
Tillfälligt avbrytande av verksamhetsförlagda studier
Hälsohögskolan får avbryta en students medverkan i verksamhetsförlagd utbildning eller annan praktisk verksamhet under pågående kurs om en student visar grov olämplighet/oskicklighet när hen tillämpat sina färdigheter. En student vars verksamhetsförlagda utbildning eller annan praktisk verksamhet har avbrutits på grund av grov olämplighet/oskicklighet får inte delta i kursen på nytt innan kursansvarig eller examinator har kontrollerat och godkänt att studenten har de kunskaper och färdigheter som behövs. I samband med beslut om avbrytande ska i beslutet anges på vilka grunder avbrottet är baserat. Efter beslutet ska även en individuell plan fastställas för studenten i vilken ska framgå vilka kunskaps- och färdighetsbrister som finns, vilket stöd studenten kan räkna med, hur kontrollen ska gå till, när den första kontrollen ska äga rum och när eventuella nya kontroller får äga rum.
Begränsningar av antalet tillfällen för verksamhetsförlagd utbildning
Avbrott på VFU eller annan klinisk/praktisk verksamhet på grund av grov oskicklighet räknas som ett underkänt tillfälle. Student som bedöms underkänd på tre VFU placeringar i samma kurs måste avbryta sina studier i den aktuella utbildningen. En student som blivit underkänd tre gånger på VFU ska erbjudas samtal med studievägledare.
Kurslitteratur
Boman, L., & Wikström, C. (2014). Medicinsk teknik. Teori, planering och genomförande. Studentlitteratur.
Ekwall, A., & Jansson, A.M. (Red.). (2016). Omvårdnad & medicin. Studentlitteratur.
Forsberg, A. (2016). Omvårdnad på akademisk grund. Att utvecklas och ta ansvar. Natur & Kultur.
Hertting, A., & Kristenson, M. (2012). Hälsofrämjande möten. Från Barnhälsovård till palliativ vård. Studentlitteratur.
Kumlien, C., & Rystedt, J. (Red.). (2016). Omvårdnad & kirurgi. Studentlitteratur.
Martin, L. (2018). Informatik i vården. Studentlitteratur.
Sandberg, H. (2017). Pedagogik för sjuksköterskor. Studentlitteratur.
Sandman, L., & Kjellström, S. (2024). Etikboken. Etik för vårdande yrken. Studentlitteratur.
Sherwood, G., & Barnsteiner, J. (2013). Kvalitet och säkerhet inom omvårdnad: Sex grundläggande kärnkompetenser. Studentlitteratur.
Svensk sjuksköterskeförening. (2021). ICN:s etiska kod för sjuksköterskor. Hämtad från www.swenurse.se
Svensk sjuksköterskeförening. (2023). Kompetensbeskrivning för legitimerad sjuksköterska. Hämtad från www.swenurse.se
Wiklund Gustin, L., & Bergbom, I. (Red.). (2017). Vårdvetenskapliga begrepp i teori och praktik. Studentlitteratur.
Senaste upplaga av kurslitteraturen ska användas.
Vetenskapliga artiklar samt annat material tillkommer