KURSPLAN
Socialrätt, 7,5 högskolepoäng
Social Law, 7.5 credits
Kursplan för studenter vår 2020
Kurskod: HSRN14
Fastställd av: Utbildningsrådet 2014-02-17
Reviderad av: Utbildningsrådet 2019-04-02
Gäller fr.o.m.: 2019-11-04
Version: 10
Diarienummer:Avdelningen för socialt arbete
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Juridiska området
Ämnesgrupp: JU1
Fördjupning: G2F

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska studenten, inom områdena nedan, kunna:

Kunskap och förståelse

Färdighet och förmåga

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Innehåll

- socialtjänstlagen (SoL)
- lagen med särskilda bestämmelser med vård av unga (LVU)
- lagen om vård av missbrukare (LVM)
- lag om stöd och service för vissa funktionshindrade (LSS)
- Patientsäkerhetslagen (PSL)
- hälso- och sjukvårdslag (HSL)
- lag om psykiatrisk tvångsvård (LPT)
- lag om unga lagöverträdare (LUL)
- juridisk metod
- asyl- och migrationsrätt
- mänskliga rättigheter
- kritiskt reflekterande av socialrättslagstiftningen i relation till etnicitet, generation, klass, genus och etik
- fältstudie

Undervisningsformer

Kursen genomförs i form av föreläsningar, seminarier samt fältstudier.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt avslutade kurser Socialt arbete, profession och kunskapsområde 15 hp, Socialt arbete, social- och välfärdspolitik 15 hp och Vetenskaplig grundkurs 7,5 hp samt genomgångna kurser Psykologiska perspektiv i socialt arbete 15 hp, Samhällsvetenskapliga perspektiv i socialt arbete 15 hp, Civilrätt 7,5 hp och Förvaltningsrätt 7,5 hp (eller motsvarande kunskaper).

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Kursen examineras i form av en skriftlig, individuell tentamen och en individuell skriftlig inlämningsuppgift som redovisas vid ett seminarium.

Kursen examineras av universitetslektor.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Individuell skriftlig tentamen6,5 hpU/G/VG
Individuell skriftlig inlämningsuppgift1 hpU/G

Övrigt

Närvarobestämmelser
Obligatorisk närvaro vid seminarier och fältstudier.

Kurslitteratur

Ekroth, J. & Fridström Montoya, F. (2014). Offentlighet och sekretess i socialtjänsten- en introduktion. Malmö: Egalité.

Fridström Montoya, T. (Red.). (2018). Juridik för socialt arbete. Malmö: Gleerups.

Norström, G., & Thunved, A. (2017). Nya Sociallagarna. Stockholm: Norstedts Juridik AB.

Olsson, L.M., Elgmark Andersson, E., Granlund, M., & Huus, K. (2015), Social service utilisation patterns among children with mild intellectual disability – differences between children integrated into mainstream classes and children in self-contained classes. European Journal of Special Needs Education, 30(2), 220–236.

Schiratzki, J. (2014). Barnrättens grunder. Lund: Studentlitteratur.

Socialstyrelsen (2011). Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om Lex Sarah. SOSFS 2011:5. Stockholm: Socialstyrelsen.

Socialstyrelsen (2012). Dokumentation av barnets bästa inom socialtjänsten. Tillgänglig via www.socialstyrelsen.se

Socialstyrelsen (2013). Socialstyrelsens allmänna råd om Ekonomiskt bistånd. SOSFS 2013:1. Stockholm: Socialstyrelsen.

Socialstyrelsen (2014). Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om Våld i nära relationer. SOSFS 2014:4. Stockholm: Socialstyrelsen.

Svensk Lag. (2017). Valfritt förlag.

Åkerlund, N., & Gottzén, L. (2017). Children’s voices in research with children exposed to intimate partner violence: a critical review. Nordic social work research,Vol.7, No.1,42–53.

Senaste upplaga av kurslitteraturen ska användas.

Vetenskapliga artiklar, förarbeten och rättsfall tillkommer.