KURSPLAN
Socialrätt, 7,5 högskolepoäng
Social Law, 7.5 credits
Kursplan för studenter vår 2017
Kurskod: HSRN14
Fastställd av: Utbildningsrådet 2014-02-17
Reviderad av: Avdelningschef 2016-06-02
Gäller fr.o.m.: 2016-08-22
Version: 4
Diarienummer:2016/2161 Avdelningen för beteendevetenskap och socialt arbete
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Juridiska området
Ämnesgrupp: JU1
Fördjupning: G2F

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska studenten, inom områdena nedan, kunna:

Kunskap och förståelse

Färdighet och förmåga

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Innehåll

Kursen behandlar:
- Socialtjänstlagen (SoL)
- Lagen med särskilda bestämmelser med vård av unga (LVU)
- Lagen om vård av missbrukare (LVM)
- Lag om stöd och service för vissa funktionshindrade (LSS)
- Lex Sarah (SoL)
- Lex Maria (PSL)
- Hälso- och sjukvårdslag (HSL)
- Lag om psykiatrisk tvångsvård (LPT)
- Lagstiftning som behandlar rättshanteringen kring unga vilka hamnat inom rättsväsendet
- Juridisk metod

Undervisningsformer

Kursen genomförs i form av föreläsningar, seminarier samt fältstudier.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt avslutade kurser Socialt arbete, profession och kunskapsområde 15 hp, Socialt arbete, social- och välfärdspolitik 15 hp och Vetenskaplig grundkurs 7,5 hp samt genomgångna kurser Psykologiska perspektiv i socialt arbete 15 hp, Samhällsvetenskapliga perspektiv i socialt arbete 15 hp, Civilrätt 7,5 hp och Förvaltningsrätt 7,5 hp (eller motsvarande kunskaper).

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Kursen examineras i form av en skriftlig, individuell tentamen och en individuell skriftlig fältstudieuppgift som diskuteras vid ett slutseminarium.

Kursen examineras av universitetslektor.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Examination7,5 hpU/G/VG

Övrigt

Närvarobestämmelser
Obligatorisk närvaro vid seminarier och fältstudier.

Kurslitteratur

Björngren Cuadra, C. & Staaf, A. (2012). Public Social Services' encounters with irregular migrants in Sweden: amid values of school work and control of migration. European Journal of Social Work, 17(1), 88-103.

Ekroth, J. & Fridström Montoya, F. (2014). Offentlighet och sekretess i socialtjänsten- en introduktion. Malmö: Egalité.

Eneroth, E. (Red.). (2014). Juridik för socialt arbete.Malmö: Gleerups.

Lundberg, A. (2012). Barns bästa som överordnad princip och rättslig praktik: en jämförande undersökning av asylbeslut i norsk och svensk utlänningsförvaltning. Juridisk tidskrift, 2011-2012, 4, 769-799.

Norström, G., & Thunved, A. (2015). Nya Sociallagarna. Stockholm: Norstedts Juridik AB.

Schiratzki, J. (2014). Barnrättens grunder. Lund Studentlitteratur.

Socialstyrelsen (2012). Dokumentation av barnets bästa inom socialtjänsten. Artikelnr. 2012-6-16. Hämtad från http:www.socialstyrelsen.se

Socialstyrelsen (2013).
Ekonomiskt bistånd. SOSFS 2013:1. Stockholm: Socialstyrelsen.

Socialstyrelsen (1993).
Lag om stöd och service till vissa funktionshindrade. LSS-lag (1993:387). Hämtad från http:www.socialstyrelsen.se

Socialstyrelsen (2011). Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om Lex Sarah. SOSFS 2011:5. Hämtad från http:www.socialstyrelsen.se

Socialstyrelsen (2014).
Våld i nära relationer. SOSFS 2014:4. Stockholm: Socialstyrelsen.

Strömberg, H., & Lundell, B. (2014).
Speciell förvaltningsrätt. Malmö: Liber AB.

Svensk Lag//. (2016). Valfritt förlag.

Senaste upplaga av kurslitteraturen ska användas.
Rättsfall och eventuella vetenskapliga artiklar tillkommer.