KURSPLAN
Socialt arbete, social- och välfärdspolitik, 7,5 högskolepoäng
Social Work, Social- and Welfare Policy, 7.5 credits
Kursplan för studenter vår 2021
Kurskod: HSSK19
Fastställd av: Utbildningsrådet 2019-01-29
Reviderad av: Avdelningschef 2021-03-10
Gäller fr.o.m.: 2021-04-05
Version: 4
Diarienummer:Avdelningen för socialt arbete
Utbildningsnivå: Grundnivå
Utbildningsområde: Vård
Ämnesgrupp: SS2
Fördjupning: G1F
Huvudområde: Socialt arbete

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska studenten, inom områdena nedan, kunna:

Kunskap och förståelse

Färdighet och förmåga

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Innehåll

- den svenska välfärdsstatens framväxt
- det nutida svenska välfärdssystemet och dess relation till olika gruppers levnadsbetingelser samt välfärdens ojämlika fördelning
- välfärdssystemets framtida förändringar och utmaningar såsom demografisk utveckling, medborgarskap, marknadisering
- introduktion av det svenska socialförsäkringssystemet i ett samhällsperspektiv
- fattigdom i dagens samhälle i ett nationellt och internationellt perspektiv
- jämförelse mellan olika välfärdssystem i ett internationellt perspektiv
- svenska stats- och kommunförvaltning och politisk organisation samt EU:s organisation och funktion
- informationssökning
- granskning av vetenskapliga artiklar och böcker med relevans för det sociala arbetet
- vetenskaplig kvalitativ metod

Undervisningsformer

Kursen genomförs i form av föreläsningar, seminarier och fältstudier.

Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.

Förkunskapskrav

Grundläggande behörighet samt genomgångna kurser om 15 hp i socialt arbete (eller motsvarande kunskaper).

Examination och betyg

Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.

Kursen examineras i form av skriftlig tentamen, seminarier och inlämningsuppgifter individuellt och i grupp samt fältstudier.

Kursen examineras av universitetslektor.

Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
ExaminationsmomentOmfattningBetyg
Individuell skriftlig tentamen4 hpU/G/VG
Inlämningsuppgifter2 hpU/G
Seminarier0,5 hpU/G
Fältstudieuppgift1 hpU/G

Övrigt

Närvarobestämmelser
Obligatorisk närvaro vid fältstudier.

Kurslitteratur

Andersson, L.M.C., & Hjern, A., & Ascher, H. (2018). Undocumented adult migrants in Sweden: mental health and associated factors. BMC Public Health, 18(1), 1369-9.

Bergnehr, D. (2016). 'Unemployment and conditional welfare: Exclusion and belonging in immigrant women's discourse on being long-term dependent on social assistance.' International Journal of Social Welfare, 25(1), 18-26.

Brydon, K., & Lawihin, D. (2013). The current situation in social work education in Papua New Guinea.

Bryman, A. (2018). Samhällsvetenskapliga metoder. Stockholm: Liber. Kapitel 17.

Doar, R. (2016). A bipartisan plan to reduce poverty in the U.S. Intereconomics, 51(2), 107-108.

Edlund, J., & Johansson Sevä, I. (2013). Is Sweden Being Torn Apart? Privatization and Old and New Patterns of Welfare State Support. Social Policy & Administration, 47(5), 542-564.

Esping-Andersen, G. The three worlds of welfare capitalism. Cambridge: Polity. (pdf).

Fors, S., & Almquist, Y, B., & Brännström, L (2018). Coexisting Social, Economic, and Health-related Disadvantages in more than 2.4 Million Swedes. Social indicators Research, 143 (1), 115-132.

Isakjee, A (2017). Welfare state regimes: a literature review.

Knutagård, M. (2018). Homelessness and Housing Exclusion in Sweden. European Journal of Homelessness, 12 (2), 103.

Mattsson, T. (2014). Intersectionality as a Useful Tool: Anti-Oppressive Social Work and Critical Reflection, Affilia: Journal of Women and Social Work, 29 (1), 8-17.

Moffitt, R (2015). The Deserving Poor, the Family, and the U.S. Welfare System. New York: Springer Science and Business Media LLC.
Demography, 52 (3), 729-749.

Nanu, G. (2011).The Wantok System as a Socio-Economic and Political Network In Melanesia?

Riksdag och samhället. www.riksdagen.se/sv/sa-funkar-riksdagen/demokrati/riksdagen-och-samhallet/

Rienecker,L. (2019). Att skriva en bra uppsats. Stockholm: Liber. Kapitel 5, 6.

Shaefer, L.H., & Wu, P. (2017). Can Poverty in America Be Compared to Conditions in the World’s Poorest Countries? American journal of medical research, 4(1), 84-92.

Schierup, C. U., & Ålund, A. (2011). The end of Swedish exceptionalism? Citizenship, neoliberalism and the politics of exclusion. Race & Class 53(1), 45-64.

Szebhely, M., & Trydegård, G-B. (2012). Home care for older people in Sweden: a universal model in transition. Health and Social Care in the Community 20 (3), 300–309.

Smeeding, T., & Thévenot, C. Addressing Child Poverty: How Does the United States compare With Other Nations. Academic pediatrics, 16(3), S67-S75.

Swärd, H., & Edebalk, P.G., & Wadensjö, E. (2013). Vägar till välfärd - idéer, inspiratörer kontroverser, perspektiv. Stockholm: Liber. Kapitel 4, 5, 6, 7, 8, 13, 15, 25.

Så styrs Sverige. www.regeringen.se/sa-styrs-sverige/

Topor, A., & Andersson, G., & Bülow, P., & Stefansson, C. G., & Denhov, A. (2015). After the Asylum? The New Institutional Landscape. Community mental health journal, 52(69, 1-7.

Trygged, S., & Righard, E. (Ed). (2019). Inequalities and migration: challenges for the Swedish welfare state. Lund: Studentlitteratur. Chap. 1,2,3,6,7,8.

US Welfare programs, the myths versus the facts

Welfare reform in the United States.

Ett skönlitterärt verk med socialpolitisk anknytning och vetenskapliga artiklar tillkommer.

Senaste upplaga av kurslitteraturen skall användas.