KURSPLAN
Samtal i socialt arbete, 7,5 högskolepoäng
Conversation in Social Work, 7.5 credits
Kursplan för studenter vår 2022
Kurskod: | HSSN11 |
Fastställd av: | Utbildningsrådet 2021-02-09 |
Gäller fr.o.m.: | 2021-08-30 |
Version: | 1 |
Diarienummer: | Avdelningen för socialt arbete |
Utbildningsnivå: | Grundnivå |
Utbildningsområde: | Vård
|
Ämnesgrupp: | SS2
|
Fördjupning: | G2F
|
Huvudområde: | Socialt arbete |
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten, inom områdena nedan, kunna:
Kunskap och förståelse
- redogöra för begrepp och metoder för samtal i socialt arbete
- diskutera och problematisera på ett fördjupat sätt samtal i socialt arbete med utgångspunkt i teorier om institutionella diskurser och forskning om professionella samtal
- diskutera speciella villkor för samtal med barn, personer med kognitiva funktionsvariationer och personer med olika kulturella erfarenheter
- redogöra för samtal som verktyg för att förebygga och upptäcka våld i nära relationer.
Färdighet och förmåga
- analysera och kritiskt granska samtal i socialt arbete med utgångspunkt i olika teoretiska perspektiv
- välja och tillämpa samtalsmetod för olika målgrupper, situationer och problematiker samt motivera valet av samtalsmetod utifrån psykologiska och samhällsvetenskapliga teorier av betydelse för socialt arbete
- genomföra samtal av stödjande och socialt behandlande karaktär utifrån olika kontexter och behov
- genomföra och presentera en narrativ analys av en intervju.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kritiskt värdera användningen av samtalsmetoder i det sociala arbetets praktik
- använda etiska principer i reflektion över samtal och samtalssituationer
- identifiera och reflektera kring egen utveckling av samtalsförmåga.
Innehåll
- samtalsmetoder av betydelse för socialt arbete och dess teoretiska förankring
- teorier om institutionella diskurser och det professionella samtalets sociala och kulturella förutsättningar samt begrepp såsom makt, inflytande och gräsrotsbyråkrati
- teorier om professionella samtal i situationer där hänsyn måste tas till individers kognitiva förmågor, språkförståelse och kulturella erfarenheter
- forskning om samtal i socialt arbete
- etiska aspekter på samtal i socialt arbete samt etisk reflektion över egen samtalsförmåga och dess utveckling
- samtalets betydelse i socialt arbete för utredning, stöd och behandling
- samtal som verktyg för att förebygga och upptäcka våld i nära relationer
- berättelser som forskningsmetod
- modeller för posterpresentation
Undervisningsformer
Kursen genomförs i form av föreläsningar, litteraturseminarier och samtalsövningar genom rollspel.
Undervisningen bedrivs normalt på svenska men undervisning på engelska kan förekomma.
Förkunskapskrav
Grundläggande behörighet samt avslutade kurser Socialt arbete, profession och kunskapsområde, 15 hp, Socialt arbete, social- och välfärdspolitik, 7,5 hp, Grundläggande psykologi för socionomer, 7,5 hp, Psykologiska perspektiv i socialt arbete, 7,5 hp, Sociologiska perspektiv i socialt arbete, 15 hp, Migration, integration och socialt arbete, 7,5 hp, Juridik, handläggning och dokumentation i socialt arbete, 30 hp samt genomgångna kurser Socialt förändringsarbete på grupp- och samhällsnivå, 7,5 hp, Socialt förändringsarbete med individ och nätverk, 15 hp och Socialt arbete, verksamhetsförlagda studier I, 7,5 hp (eller motsvarande kunskaper).
Examination och betyg
Kursen bedöms med betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd.
Kursen examineras i form av individuell skriftlig uppgift med tillhörande seminarier, processinriktad färdighetsträning i professionella samtal samt fältuppgift.
Kursen examineras av universitetslektor.
Poängregistrering av examinationen för kursen sker enligt följande system:
Examinationsmoment | Omfattning | Betyg |
---|
Individuell skriftlig inlämningsuppgift inklusive seminarier | 4 hp | U/G/VG |
Processinriktad färdighetsträning i professionella samtal | 2,5 hp | U/G |
Fältuppgift | 1 hp | U/G |
Kurslitteratur
Bülow, P., Persson Thunqvist, D., & Sandén, I. (Red.). (2012). Delaktighetens praktik. Det professionella samtalets villkor och möjligheter. Gleerup. (Diva nedladdning)
Fioretos, I., Gustafsson, K., & Norström, E. (Red.). (2020). Tolkade möten: Tolkningens betydelse för rättssäkerhet och integration. Studentlitteratur.
Herz, M., & Johansson T. (2015). Det professionella mötet. En grundbok. Studentlitteratur.
Hjörne, E., Juhila, K., & van Nijnatten, C. (2010). Negotiating dilemmas in the practices of street-level welfare work. International Journal of Social Work. 19(3), 303-309.
Karlsson, K., & Nilholm, C. (2006). Democracy and dilemmas of self-determination. Disability & Society 21(2), 193-207.
Linell, P. (1990). De institutionaliserade samtalens elementära former: om möten mellan professionella och lekmän. Forskning och utbildning 17(4), 18-35.
Miller, L. (2011). Counselling Skills for Social Work. Sage.
SOSFS 2014:4. Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd om våld i nära relationer. Tillgänglig via www.socialstyrelsen.se/regler-och-riktlinjer/foreskrifter-och-allmanna-rad/konsoliderade-foreskrifter/20144-om-vald-i-nara-relationer/
Øvreeide, H. (2010). Samtal med barn. Metodiska samtal med barn i svåra livssituationer. Studentlitteratur.
Senaste upplagan av kurslitteraturen skall användas.
Tillkommer vetenskapliga artiklar.